8 közkedvelt táplálék, ami állandó fejfájást okoz
Ha rád tör a fejfájás, csak bekapsz egy fájdalomcsillapítót? Jobban teszed, ha inkább kinyomozod a probléma okát!

Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Egy pohár minőségi vörösbor, egy darab finom csokoládé, néhány falat ízletes sajt a legtöbb ember számára élvezet. Ugyanakkor szép számmal akadnak olyanok is, akiknél ezek a csemegék fejfájást - legtöbbször migrénes rohamot - válthatnak ki. Lehet, hogy te is közéjük tartozol - tudd meg, mi húzódik meg a háttérben!

Háttérben az aminok

Jó néhány egymástól független kutatás mutatta ki, hogy a nitrogéntartalmú aminok - melyek egyébként természetes élelmiszer-alkotók - felelősek lehetnek a fejfájás kialakulásáért. Az aminok elsősorban a növényi és állati eredetű táplálékok jellegzetes ízét, aromáját adó vegyületek, melyek közül a legjelentősebbek a tiramin, a feniletilamin és a hisztamin.

A migrénben szenvedők egy részének szervezete nem tudja elég gyorsan lebontani, átalakítani ezeket a vegyületeket, melyek ily módon a szervezetben felszaporodva fejfájást idézhetnek elő.

A kutatások tükrében

Mindezt alátámasztja az a tudományos megfigyelés is, miszerint az úgynevezett MAO-bénító típusú depresszió elleni készítményeket szedő embereknél ez a jelenség - esetenként súlyos fejfájás jelentkezése bizonyos élelmiszerek elfogyasztását követően - szintén megfigyelhető.

A MAO - monoamin-oxidáz enzim - felelős a szervezetre potenciálisan káros aminok lebontásáért, még mielőtt azok a véráramba kerülnének. A MAO-gátló gyógyszereket alkalmazóknál ez a méregtelenítési folyamat akadályozottá válik, aminek következtében a vér aminszintje megemelkedik.

Pontosan milyen élelmiszerek?

Három aminban gazdag táplálék

Az aminok tehát a tudományos kutatások szerint fejfájást - illetve migrénes rohamot - válthatnak ki az arra érzékeny embereknél. Ilyen aminban gazdag élelmiszer a vörösbor, a sajt, valamint a csokoládé is.

További négy bűnös

Az aminok mellett - mint fejfájást provokáló élelmiszerek - gyanúba keveredtek a tartósítószerek, a zsíros ételek, a koffein, továbbá egyes gyümölcsök - például a citrusfélék - is. Ám ezek esetében a kórélettani háttér egyelőre nincs teljesen letisztázva.

Hipoglikémiás fejfájás
Az alacsony vércukorszint - helytelenül beállított cukorbetegség, rendszertelen táplálkozás vagy koplalás, illetve téves fogyókúra következtében - pedig úgynevezett hipoglikémiás fejfájást idézhet elő. Amennyiben vércukrod 2,2 mmol/l alá csökken, könnyen kialakulhat a fájdalom.

Hideg-fájdalom

Megemlítendő még az úgynevezett hideg okozta fejfájás is, ami az arra hajlamosaknál kialakulhat például jeges ital vagy fagylaltevés miatt. Ez rendszerint öt percnél rövidebb ideig tart, és többnyire a homlok középrészén - migréneseknél pedig a fájdalom szokott helyén - jelentkezik.

A megoldás

Ha szeretnél megszabadulni a visszatérő fejfájástól, érdemes fejfájásnaplót vezetned. Figyeld meg, hogy van-e összefüggés a csokoládé, a sajt, illetve a többi fent említett élelmiszer és a fájdalom kialakulása között. Amennyiben fogyasztásukat követően nagyobb valószínűséggel tapasztalod a tünetet, úgy kerüld el őket.
Emellett ne feledkezz meg a minél több - lehetőleg napi öt adag - gyümölcs és zöldség elfogyasztásáról sem, valamint a napi két liter folyadékbevitelről. Ez utóbbi nélkül szervezeted dehidratálttá válik, ami szintén kiválthatja a fejfájást.

OLVASD EL EZT IS!

fejfajas monitor
  • fejfájás
  • tünetek és betegségek

3 rejtett probléma a gyakori fejfájás mögött

Ezt is szeretjük