A világ legérdekesebb e-közlekedési alternatívái? Összegyűjtöttük a kedvenceinket, amik példaértékűek lehetnek
Van kevésbé ártalmas alternatíva a közlekedésben is.
Néhány évvel, évtizeddel ezelőtt még csak távoli rémisztgetésnek tűnhetett a klímaváltozás, sajnos azonban mára bebizonyosodott, hogy akár már a mi életünkben is súlyos következményekkel járhat a környezetszennyezés, a túlfogyasztás és a Föld nyersanyagainak kizsákmányolása.
A klímaváltozás fő mozgatórugója az üvegházhatás, amit legfőképp az emberi tevékenység okoz. Az Európai Bizottság információi szerint a szén-dioxid-kibocsátás járul hozzá a legnagyobb mértékben a globális felmelegedéshez. 2020-ra koncentrációja a légkörben az iparosodás előtti szinthez képest 48%-ra emelkedett.
A közlekedés szennyezőbb, mint hinnénk
A légszennyezés ma már szinte világméretűvé vált, a fejlett és nagy populációjú országokban különösen nagy gondot jelent, hiszen nemcsak a klímaváltozásra, hanem az emberek egészségre is negatív hatással van a rossz minőségű levegő.
A légszennyezésért több tényező is felel. A hatalmas gyárak és erőművek csak úgy ontják magukból a káros kemikáliákat, a növekvő állattenyésztés és a műtrágyák rengeteg metánt és dinitrogén-oxidot bocsátanak ki, és az erdőirtásokkal is csak romlik a levegő minősége. Azonban a közlekedés szerepe sem elhanyagolható ebben a kérdésben, hiszen rendkívül sok szén-dioxid kerül a levegőbe a különböző eszközök esetében. Bár tény, hogy a tömegközlekedés sokkal környezetkímélőbb, mint ha mindenki autózna, de sajnos a különböző tömegközlekedési eszközök használata is jelentős károsanyag-kibocsátással jár. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség az alapján készítette el a listáját, hogy egy adott módszer mennyi szén-dioxidot bocsát ki egy kilométer alatt, ezt pedig egy főre vetítették ki.
Az eredmények alapján repülővel közlekedni a legkárosabb, ott 285 g szén-dioxid/utas/km kerül a levegőbe, ezt követi az az átlagos autó, amiben csak egy vagy két utas ül, 158 g szén-dioxid/utas/km-rel. A harmadik a sorban a szintén kihasználatlan kisautó 104 g szén-dioxid/utas/km-es kibocsátással, majd jön a kétkerekű motor 72 g szén-dioxid/utas/km-rel. Az ötödik a sorban a busz 68 g szén-dioxid/utas/km-es adattal, a hatodik egy átlagos, teli autó 55 g szén-dioxid/utas/km-rel. A hetedik helyen a jól kihasznált kisautó végzett 42 g szén-dioxid/utas/km-rel, a végén pedig a vonat áll 14 g szén-dioxid/utas/km-es eredménnyel. Ezen az oldalon te is kiszámolhatod, mekkora a személyes károsanyag-kibocsátásod.
Jól látszik tehát, hogy a közlekedési eszközök rengeteg ártalmas kemikáliát juttatnak a légkörbe, ám arról sem szabad elfeledkezni, hogy ezek csak az utazásra vonatkozó adatok, az elképesztő méreteket öltő teherszállítmányozásról még szó sem esett. A környezeti és egészségügyi ártalmak megelőzésének legjobb módja egyértelműen a gyalogos, illetve külső energiaforrást nem igénylő - például bicikli, roller - közlekedés lenne, ám ez sok esetben nem megvalósítható, és nem tartoznak a leggyorsabb utazási formák közé sem. Szerencsére ma már egyre több lehetőség van arra, hogy sokkal környezetkímélőbb módon, füstmentes alternatívákkal helyettesítsük az autókat vagy robogókat, ezzel pedig nemcsak a környezetünket, hanem az egészségünket is támogathatjuk.
Elektromos autó
Ma már szinte nincs olyan nagy autógyártó cég, amelyik ne dobott volna a piacra legalább egy elektromosautó-modellt. Ezeknek több típusa is van, valamint gyakran félreértések is kapcsolódnak hozzá. Tévesen gyakran a hibridautókra is elektromos autóként tekintenek, ám ebben hagyományos üzemanyaggal működő, belső égésű motor és akkumulátoros elektromos motor is van, így bár valóban kevesebb a károsanyag-kibocsátásuk, mégsem teljesen tiszta az ökológiai lábnyomuk.
Ezzel szemben a tisztán elektromos autók belsőégésű motor nélkül, kizárólag akkumulátor vagy beépített energiatároló segítségével működnek, amikhez nincs szükség üzemanyagra, csak elektromos áramra. Ezeket akár otthon, de már az országban számos helyen elérhető töltőállomáson is fel lehet tölteni, és a modernebb járművek esetében átlagosan 270 kilométerre elég egyetlen töltés. Az elektromos autók másik nagy előnye, hogy olcsóbb a fenntartásuk, nemcsak az üzemanyag árán lehet spórolni, de zöld rendszámmal a legtöbb helyen ingyenes a parkolás, de akár még állami támogatás is igényelhető a megvételükhöz.
Jó hír, hogy a fővárosban már külön figyelmet fordítanak erre, és a bérelhető autók között egyre több az elektromos gépkocsi, így azok is választhatják a közlekedési formát, akik nem engedhetik meg maguknak, hogy beruházzanak rá. Ez a közlekedési eszköz főként azoknak javasolt, akik nagyobb távokat tesznek meg naponta, és legtöbbször városon kívül utaznak - városokon, településeken belül ennél sokkal változatosabbak az e-közlekedési alternatívák.
Elektromos bicikli
Bár a hagyományos kerékpár már magában nagyon környezetbarát közlekedési forma, nem mindenki van olyan egészségi vagy edzettségi állapotban, hogy például a város egyik feléből a másikba áttekerjen, ez különösen igaz abban az esetben, ha még emelkedők és dombok is tarkítják az útvonalat. Nekik tökéletes választás lehet az elektromos bicikli, amiből lehet már olyat kapni, ami hasonlít a hagyományos kerékpárokhoz, csak nagyobb emelkedők esetén nyújt elektromos rásegítést, de azok a modellek is megtalálhatók a piacon, amiket szinte egyáltalán nem kell tekerni, hiszen enélkül is nagyon simán mennek.
Az olcsóbb modellek 15-20 kilométeres távolságot tudnak megtenni egy töltéssel, a drágább árkategóriájú biciklik pedig akár 100 kilométerre is képesek, így hosszabb túrákra, kirándulásokra is remekül alkalmasak, nem csak városi közlekedéshez. Nagy előnye még, hogy könnyen kikerülhetők vele a dugók, a parkolás is egyszerű, így akár még gyorsabb is lehet, mint az autózás. Az elektromos biciklik esetében töltőállomásra sem szükséges menni, hiszen otthon is kényelmesen, néhány óra alatt feltölthetőek. Bár a hagyományos kerékpárokat nem helyettesítik környezetvédelmi szempontból, megfelelő és kényelmes alternatívái lehetnek az autóknak vagy a tömegközlekedésnek, ezzel pedig máris egy lépéssel közelebb kerülünk a füstmentes világ felé.
Elektromos roller
Az elmúlt években nagyon elterjedtek az elektromos rollerek, amikből például Budapesten már több típus közül is lehet választani, ha bérelni szeretnénk őket rövidebb utakra. Természetesen már több elektronikai üzletben is megvásárolhatók, és ha például egy autó fenntartásának vagy az éves tömegközlekedési bérleteknek az árát nézzük, akkor gyorsan megtérülő befektetés lehet. Ezek akár 20 kilométer/órás sebességgel is mehetnek, így gyorsan elérhetők velük a város különböző pontjai.
Elektromos egykerekű és hoverboard
Az elektromos egykerekű egy nagyon új, nagyon izgalmas és nagyon modern közlekedési eszköz, ami ugyan még nem terjedt el olyan mértékben, mint a fent említett járművek, mégis egyre többen választják a városokban. Az egykerekű lényege, hogy a kerék két szélén lévő pedálra kell állni, és ezekkel lehet irányítani a sebességet és a fékezést is.
A nagy teljesítményű akkumulátoroknak köszönhetően akár több tíz kilométert is kibírnak egyetlen töltéssel, és 45 kilométer/órás sebességgel is tudnak haladni. Bár egy kevés egyensúlyérzék szükséges hozzá, a legtöbb árusítóhelyen ingyen megmutatják, hogyan kell használni, és mire kell figyelni. Nagy előnye még, hogy a legtöbb modell kihúzható fogantyúval is rendelkezik, ezért könnyen szállítható akkor is, amikor éppen nincs használatban.
Bár a hoverboardok városi alkalmazása még nem igazán terjedt el, a legtöbben inkább csak szórakozási célokra használják, ez is egy jó alternatívája lehet a környezetszennyező közlekedési formáknak. Ez lényegében egy olyan segway, amit a kézi vezérlés helyett lábbal, a testsúly megfelelő irányításával és egyensúlyozásával lehet vezérelni, és akár 10-15 kilométeres távokat is megtesz egyetlen töltéssel. Ezek szintén könnyedén szállíthatók, és nem foglalnak sok helyet, így praktikus kiegészítői lehetnek a városi közlekedésnek.
A cikk a Femina és a Philip Morris Magyarország Kft. együttműködésével létrejött, társadalmi felvilágosítást szolgáló tájékoztatás.
Ezért káros roppantul a dízelautók kipufogógáza az egészségre
A dízelmotorok kipufogógáza a rák kockázatát is bizonyítottan fokozza.
Bizonyítottan rákkeltő hatású, mégis vita tárgya a betiltása: a dízelautók kipufogógáza roppantul káros az egészségre
A dízelmotorok kipufogógáza a rák kockázatát is bizonyítottan fokozza.
Elolvasom(Képek forrása: Getty Images Hungary)
OLVASD EL EZT IS!
- környezetvédelem
- felmérés