Hiába az odafigyelés, még mindig 45 ezer forintot bukunk évente ezzel a rossz szokással

A magyarok többsége tudatosan vásárol, mégis sok az élelmiszer-hulladék egy felmérés szerint.

Élelmiszer-hulladék
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A magyarok többsége saját bevallása szerint tudatosan vásárol, figyel az élelmiszerek lejárati idejére, mégis évente 65 kilogramm élelmiszer-hulladékot állít elő, amivel 45 000 forint éves veszteséget szenved el - közölte a Magyar Élelmiszerbank Egyesület. A közlemény szerint az egyesület, a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) és az Electrolux Magyarország tavaly év végén, idén év elején készített országos, reprezentatív kutatást az élelmiszer-pazarlással összefüggő attitűdökről és okokról. 

A felmérés rámutat a magyarok ellentmondásos hozzáállására: miközben tízből nyolc magyar kellemetlenül érzi magát, ha élelmiszert dob ki és hasonló arányban tekintik az élelmiszer-pazarlást jelentős globális problémának, mégis évente fejenként 45 000 forintnyi élelmiszert dobnak a kukába. A többség saját bevallása szerint tudatosan vásárol, sokan ismerik hűtőjük tartalmát, figyelnek az élelmiszerek lejárati idejére, mégis jelentős mennyiségű élelmiszert pazarolnak a háztartások.

Ezenfelül közölték, csak a válaszadók 45 százaléka tudta, hogy 0-4 Celsius-fokra kell a hűtőszekrényt ideálisan beállítani. Mindez azért fontos, mert például 6,5 Celsius-fokos hőmérséklet mellett a hűtőszekrényben sok élelmiszer és étel idő előtt megromlik.
A kutatásból az is kiderült, hogy a leggyakrabban ételmaradékot, pékárukat, zöldségeket és gyümölcsöket dobnak ki az emberek.

A legfőbb oka a pazarlásnak, hogy időnként túl sok élelmiszert vásárolnak, túl sok ételt készítenek. A friss zöldségek és gyümölcsök túl hamar megromlanak a háztartásokban a helytelen tárolási, nem megfelelő hűtési szokások következtében, ráadásul kevés időt szán a lakosság a bevásárlások megtervezésére és az ételek elkészítésére.

A cikk az ajánló után folytatódik

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A közösségi média ilyen-olyan formában, de mindenki életének része. Mégis sokszor úgy tűnik, nem tudjuk megfelelően használni. De vajon hol rontjuk el? Miért mindig a legbántóbb kommenteken van a legtöbb like? Kell-e reagálni egy utálkozó hozzászólásra, vagy az ignorálás az egyetlen út? A legújabb epizódban többek között ezekre a kérdésekre Tóth Dani pszichológus, Verebélyi-Kovács Csilla, a Femina social media managere, valamint Pintér Ada műsorvezető kereste a választ.

Promóció

A kutatás arra is rámutatott, hogy szükséges a szélesebb körű tájékoztatás, a megkérdezettek 82 százaléka szeretne több információt a csomagoláson a termékek környezeti hatásáról. A válaszadók szerint leginkább úgy csökkenthetik a pazarolt élelmiszerek mennyiségét, ha a gyerekek már az iskolában hallanak az élelmiszer-pazarlás megelőzésről és a felnőttek is több információt kapnak a témában.

Fotók: Getty Images

Így spórolj az élelmiszeren anélkül, hogy hiányérzeted lenne

A bevásárlás során kis tudatossággal tehetsz azért, hogy pénztárcád vastagabb maradjon.

Így spórolj az élelmiszeren anélkül, hogy hiányérzeted lenne: 10 dolog, amire figyelj bevásárláskor

A bevásárlás során kis tudatossággal tehetsz azért, hogy pénztárcád vastagabb maradjon.

Elolvasom
Ezt is szeretjük