A divatdiktátor császárné, aki elindította Louis Vuitton karrierjét: egész Európa Eugénia stílusát másolta

III. Napóleon felesége, Eugénia császárné igazi stílusikon volt: akármilyen ruhát is vett fel, hamarosan már minden arisztokrata hölgy olyanra vágyott.

Eugénia császárné
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Retikül
Ez is érdekelhet
Sóbors
Top olvasott cikkek

Eugénia de Montijo nem csak azzal írta be magát a történelembe, hogy III. Napóleon felesége, illetve Franciaország utolsó császárnéja volt, hanem a divatvilágra gyakorolt erőteljes hatásával is.

Óriási befolyása volt a 19. századi trendek felett, szinte minden arisztokrata hölgy az ő stílusát másolta. Sőt egy világhírű, ikonikus tervező, illetve divatház is neki köszönheti azóta is megingathatatlan sikerét és státuszát.

Császárné, politikus és divatdiktátor

1826-ban született Granadában, spanyol nemesi család gyermekeként, hivatalosan Maria Eugenia Ignacia Augustina Palafox de Guzmán Portocarrero y Kirkpatrick néven. Párizsban, arisztokrata körökben nőtt fel, és római katolikus nevelésben részesült. I. Napóleon császár unokaöccsével, Louis Napóleon herceggel egy, az Élysée-palotában rendezett bálon találkozott először. 1853-ban az akkor már III. Napóleon császárként uralkodó férfi feleségül vette a fiatal nőt, házasságuk során egy fiuk született.

Eugénia minden szempontból különleges asszony volt. Értett a politikához, kiállt a női egyenjogúság mellett, művelt volt, okos, tájékozott, és igazi, méltó társa férjének - annak ellenére, hogy házasságuk korántsem volt tökéletes. III. Napóleon számos fontos ügyben kikérte felesége véleményét, sőt távollétében három alkalommal is őt tette meg régensnek. A császárné azonban nem csak a társadalmi és államügyekben volt jártas, hanem a divat és az öltözködés terén is. Rengeteget utazott, így stílusát szinte az egész világ megismerte. 

A cikk az ajánló után folytatódik

A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?

Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.

További részletek: feminaklub.hu/

Használd az „IVANYI” kuponkódot, és 20% kedvezménnyel vásárolhatod meg a jegyed!

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2024. november 27. 18 óra

Helyszín: MOM Kulturális Központ

Promóció

Egész Európa a stílusát másolta

A Párizsban élő angol divattervező, Charles Frederick Worth munkássága teljesen lenyűgözte Eugéniát, ezért felkérte a férfit, hogy öltöztesse őt. Hosszú éveken át együtt formálták az európai divatot. A császárnénak nagy szerepe volt például az abroncsszoknya, a krinolin újranépszerűsítésében, amit először várandóssága palástolása miatt viselt, de később is előszeretettel hordta a nagy, kényelmetlen darabokat. Az 1860-as évekre ez a fazon visszaszorult, és inkább a deréknál húzott, a csípőnél buggyos, turnűr ruhák váltották fel, amiket szintén a császárnő és Worth hozott igazán divatba. A tervezőhöz kötik a haute couture létrehozását is, melyet szintén Eugénia védnökségével tehetett meg.

Az divatdiktátor hölgy híre olyan messzire eljutott, hogy az 1860-as években egy philadelphiai magazin is az ő stílusát vizsgálta. Az ő nevéhez fűződik az elegáns, kék árnyalat, az empress blue elnevezése, de frizuráit is sokan másolták. Az asszony portréi rengeteg európai és amerikai üzlet kirakatában helyet kaptak.

Elindította Louis Vuitton karrierjét

Mivel a császárné utazásai során számos ruhát magával vitt, nagy utazóládákra is szüksége volt. Éppen ezért kérte fel az akkor még alig ismert bőröndkészítőt, Louis Vuittont arra, hogy készítsen neki olyan darabokat, melybe a lehető legtökéletesebben bele tudja pakolni csodás szettjeit. Ez persze az óriási szoknyák miatt nem volt könnyű feladat, de a férfi remekül megoldotta. Az általa megalkotott, mutatós és praktikus utazóládák teljesen lenyűgözték az asszonyt, így mindenhová ezekkel indult útnak. Eugénia minden kaput megnyitott a tervező előtt, és neki köszönhetően mindenki megismerte Louis Vuitton nevét és termékeit. 

eugenia csaszarne 4
Fotó: Otto Herschan Collection / Getty Images Hungary

Hamarosan már az összes előkelő hölgy hozzá fordult, ha bőröndökre volt szüksége. Az 1854-ben alapított cég folyamatosan gyarapodott, és egyre nagyobb népszerűségre tett szert. A mai napig az egyik legismertebb luxusmárka, amelynek ikonikus LV monogramját mindenki messziről felismeri. Jelenleg 50 országban van jelen, és világszerte több mint 460 üzletet nyitottak. Eugénia egyébként azóta is a márka időtlen múzsája, és egy pénztárca is viseli a nevét.

Eugénia császárné divatra gyakorolt hatása akkor hagyott alább, amikor a porosz-francia háborút követően megdőlt a Második Császárság, III. Napóleon pedig 1873-ban elhunyt. Az özvegy ezután Farnborough-ba költözött, és vett egy villát Cap Martinben a francia Riviérán. Teljesen visszavonult, és egészen 1920-as haláláig távol maradt a közélettől.

Madame de Pompadour, a stílusikon

Rózsás orcák, gondosan beállított frizura, masnik, fodrok, ruhaköltemények és töméntelen mennyiségű virág: Madame de Pompadour portréi a rokokó esszenciáját nyújtják. A hölgy XV. Lajos hivatalos szeretőjeként írta be a nevét a történelembe, de több volt, mint pusztán királyi ágyas és bájos udvari szereplő. 

Hivatalos királyi szerető és stílusikon: Madame de Pompadour nem spórolt, ha ruhákról volt szó

Madame de Pompadour jóval több volt, mint csupán XV. Lajos francia király hivatalos ágyasa.

Elolvasom
Ezt is szeretjük