Amikor mindig más a hibás – Mit lehet tenni az ilyen emberrel a pszichológus szerint?

A hárító, mindig védekező személyekkel nehéz megoldani a problémákat. Fontos betartani néhány szabályt, hogy hatékony lehessen a kommunikáció.

Hárító személy kezelése
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Szinte mindenki ismer olyan embereket, akikkel borzasztóan nehéz megbeszélni a problémákat. A családban, a baráti körben, a munkahelyen a legtöbben találkoznak hárító, védekező viselkedést tanúsító személyekkel, akik mindig másokat hibáztatnak, ha gond adódik.

Az ilyen viselkedést igen nehéz kezelni, mert sokszor lehetetlenné teszi a felmerülő helyzetek megoldását, legyen szó akár szakmai ügyről, akár párkapcsolati problémákról. Ilyenkor úgy tűnhet, hogy az illetőt nem érdekli a dolog, és csak másban látja a hibát, de valójában arról van szó, hogy komoly gondjaik vannak a kommunikációval, a nyitottsággal és a felelősségvállalással. A pszichológusok szerint érdemes bevetni néhány taktikát az ilyen embereknél ahhoz, hogy eredményes legyen a velük való beszélgetés.

A hárító, védekező ember kezelése

Jennine Estes pszichológus és családterapeuta szerint a legfontosabb dolog, hogy kerülni kell a szó szerinti hibáztatást. Óvatosan kell bánni a hárító személyekkel, mert még magasabb falat emelnek maguk köré, és még inkább másra fogják majd a problémát. Finoman, kedvesen kell hozzájuk állni, akármilyen nehéz is, és érdemes körülírni a dolgot. Nem ajánlott a „te” szó gyakori használata, mert ez azt érezteti velük, hogy mindenért csakis ők a felelősek – és még ha ez így is van, ellehetetleníti velük a kommunikációt.

Dicséret és elismerés

Egy probléma szóba hozásánál tanácsolt valami pozitív megjegyzéssel, egyetértő, dicsérő mondattal kezdeni. Nando Pelusi pszichológus szerint beválik, ha a másik először kifejezi, hogy osztja a másik véleményének egy részét, vagy elismeri, hogy jó munkát végzett, jól cselekedett valamikor. Ezután már másképp állnak majd a beszélgetéssel, megnyílnak egy kicsit, és kevésbé veszik támadásnak a kritikát. De ugyanilyen hatással van egy rövid, személyes történet, ami emberinek, kissé sérthetőbbnek mutatja a másik felet a védekező szemében.

Tiltott és ajánlott mondatok

Mindenképpen kerülni kell a „ne vedd magadra”, a „ne háríts már mindent másra” és az ezekhez hasonló mondatokat, mert csak rontanak a helyzeten. Marcia Reynolds szerint még zárkózottabbá és támadóbbá teszik a másikat, ezért érdemes kiiktatni őket a beszélgetésből.

A cikk az ajánló után folytatódik

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban az anyaság témakörét boncolgattuk. Tényleg az anyukák a rossz, az apukák pedig a jó zsaruk? Magányosak az anyukák a mai világban? Milyen a munkába visszatérő anyák helyzete Magyarországon? Frusztrálóak az anyainfluenszerek? Többek között ezekre a kérdésekre kereste a választ Semjén Nóra anyainfluenszer, valamint Fehér Ági, a Femina főszerkesztője és Pintér Ada műsorvezető.

Promóció

Néhány mondatot, kérdést viszont érdemes beépíteni. Ha a másik látja, hogy a partner zaklatottá válik, és hárítani kezd, jó ötlet lehet megjegyezni, hogy sajnálja a félreértést, vagy azt, hogy rosszul érinti, felzaklatja a dolog, és felajánlani, hogy kezdjék elölről, próbálják meg máshogyan megközelíteni a problémát.

Kontrollálni kell a reakciót

A védekező személy viselkedése sokakat felbosszant, de fontos kontrollálni az érzelmeket és a reakciókat a beszélgetés során. Nem szabad, hogy a másik észrevehesse, hogy a beszélgetőpartnere ideges, mert ez csak olaj lesz a tűzre. Ilyen esetben ajánlott inkább szünetet tartani, és később folytatni a beszélgetést. Ez a kis idő mindkét félnek lehetőséget ad a lenyugvásra, a problémák átgondolására, hogy utána új erővel, esetleg más hozzáállással vágjanak bele ismét a téma megvitatásába.

A fentebb említett trükkök betartása igen fontos a hárító emberrel való kommunikáció során, mert segítenek abban, hogy hatékony legyen a beszélgetés, és megoldhatóak az esetleges problémák. De ha még így sem lenne hajlandó együttműködni az illető, érdemes bevonni harmadik felet is a beszélgetésbe. Ha viszont a párkapcsolatokban viselkedik valaki így, hosszú távú megoldást kell keresni vagy egy mély és őszinte beszélgetéssel, vagy akár szakértő segítségének bevonásával.

A testbeszéd is sokat segíthet a szimpátia kialakításában és a sikeres kommunikációban. A következő mozdulatok, gesztusok segítenek közelebb kerülni a másikhoz.

10 mozdulat, amivel tudat alatt mindenkiben szimpátiát keltesz: figyelj rájuk az első percekben

Nézegess képeket!

Elolvasom
Ezt is szeretjük