Íme, az igazság a diétás italokról: meglepő eredménnyel zárult egy orvosi kutatás
Kíváncsi vagy, valóban segítik-e a fogyókúrát a diétás üdítők?

Nyereményjáték

Nyerj egyéves előfizetést a népszerű BBC History történelmi magazinra! (x)

Nyerj páros belépőt a novemberi Femina Klubra, ahol megtanítunk nemet mondani!

Nyerj Adrienne Feller kozmetikumokat Hollóházi Porcelán fülbevalóval! (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Kiegyensúlyozott otthonod lehet egyetlen kiegészítőtől - A titok a színben és mintában van (x)

16 ezer magnókazettát gyűjtöttek, és valami elképesztőt csinálnak belőle – Ettől leesik az állad! (x)

Tökéletesen hullámos hajad lesz 15 perc alatt, ha így göndöríted be (x)

Kocsis Korinna szupermodell elárulta mindig gyönyörű barna bőrének titkát (x)

Többé nem kell tisztogatni a csempék közti hézagot, sem más fugát (x)

beauty and style

Karcsúbb derékfazon varrás nélkül: így viseld nőiesen a bő inget »

6 könnyen kezelhető frizura, aminél előny, ha egy kicsit hullámos a hajad »

5 divatos kabátfazon, ami karcsúsít, és elfedi a pocakot »

retikül.hu
Top lájkolt cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A fogyókúrás termékek piacán nem csak zsírégető kapszulák, fogyókúrás könyvek, alakformáló kezelések és aerobikeszközök szerepelnek. Mivel a gyártók pontosan tudják, hogy a legtöbben anélkül szeretnének lefogyni, hogy különösebben változtatni kellene az életvitelükön, vagy le kellene mondaniuk bizonyos élvezetekről, szinte minden ételből lehet kapni diétás, cukormentes vagy kalóriaszegény változatot.

Ami diétás, az nem is hizlal?

Sajnos túlságosan is szép lenne, ha pusztán azzal meg tudnál szabadulni a túlsúlyodtól, hogy az étrendedet ezekre a mesterséges csökkentett energiatartalmú élelmiszerekre és italokra cseréled.

Annál is inkább, mert ami diétás, az még nem feltétlenül jelent kevesebb kalóriát: a cukorbetegeknek készült cukormentes csokoládéban például talán kevesebb a szénhidrát, a megszokott édes íz elérése érdekében azonban ezekhez a termékekhez jóval több zsiradékot adnak.

A csökkentett zsírtartalmú ételekkel szemben is jobb, ha fenntartásaid vannak: ezekben a telítetlen jó zsírok valóban alacsonyabb értékben lehetnek jelen, ugyanakkor módosított, úgynevezett transzzsírokat tartalmaznak, amelyek nemcsak az anyagcserédre vannak rossz hatással, de azonnal a bőröd alá rakódnak, és csak nagyon nehezen tudsz megszabadulni tőlük.

Sok mítosz kering a diétás üdítőkkel kapcsolatban is: bár ezek nem tartalmaznak cukrot, a bennük található mesterséges édesítőszerek komoly kihívást jelentenek a természetes méregtelenítő folyamatoknak, így pedig durván lelassíthatják az anyagcserédet.

Mit mondanak az orvosok?

A diétás üdítők egészségre gyakorolt hatását sokan, sok szempontból vizsgálták már, a Journal of General Internal Medicine című szaklap azonban nemrég közölte a Miami Miller Orvostudományi Egyetem kutatójának, Hannah Gardenernek és kollégáinak tanulmányát, amely egy új veszélyre hívja fel a figyelmet a mesterségesen édesített üdítőkkel kapcsolatban.

A tanulmányban 2564 pácienstől egy tízéves periódus alatt begyűjtött adathalmazt vizsgáltak. Ez többek között arra vonatkozóan tartalmazott információkat, hogy a vizsgálatban részt vevő személyek milyen gyakran ittak cukrozott vagy mesterségesen édesített üdítőitalt, és hogy a vizsgált időszakban hogyan változott a stroke-ra és érrendszeri problémákra való hajlamuk.

 

Gardener és csapata arra a megállapításra jutott, hogy a mesterséges édesítőszerrel ízesített üdítők megemelték az agyvérzés, a szívinfarktus és az érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát. Azoknál a pácienseknél, akik napi rendszerességgel ittak diétás üdítőitalokat, a tanulmány szerint 43%-kal nőtt a fenti betegségek valamelyikének kockázata.

Ráadásul ugyanennyivel emelkedett az anyagcsere-problémák kialakulásának valószínűsége is - vagyis a cukormentes üdítők még csak a hozzájuk fűzött fogyókúrás reményeket sem váltották be. Azoknál, akik úgynevezett mérsékelt fogyasztók voltak - tehát havonta vagy hathetente ittak diétás üdítőt -, illetve azoknál, akik hagyományos üdítőt ittak, nem jelentkezett ez a kockázatnövekedés.

Mégis jobb, ha cukrozottat iszol?

Ahogy Gardener elmondta, a kutatásuk felveti a napi szintű diétás üdítő fogyasztása és az érrendszeri problémák kialakulása közötti összefüggés lehetőségét, de azt még nem látják pontosan, hogy melyik lehet az az összetevő, ami a kockázati szint emelkedéséért felelős. Ahhoz, hogy ezt tisztázzák, további kutatások és vizsgálatok szükségesek.

Bár a diétás üdítőt sokan gondolják a cukrozott italok egészségesebb és kevésbé hizlaló alternatívájának, úgy tűnik, az igazság az, hogy a mesterségesen édesített kóláknak is megvan a maga veszélye. Ha nem szeretnéd kitenni magad a cukor vagy a mesterséges aromák okozta veszélyeknek, a legbiztosabb megoldás, ha a napi folyadékszükségeletedet inkább vízzel, gyógyteával, valamint frissen facsart zöldség- és gyümölcslevekkel fedezed.

Milyen gyakran iszol light italokat?

Blog.hu ajánló