Fejfájás, fáradékonyság, hajhullás: mi okozhatja, és mit tegyél ellene?
Hiánybetegségek
Védd ki a hiánybetegségeket tudatos táplálkozással!

Nyereményjáték

Nyerj páros belépőt egy felejthetetlen talkshow-ra az ország Janka nénijével! (x)

Nyerj kényeztető, masszázs-wellness élménycsomagot 2 fő részére, Bükfürdőre! (x)

Nyerj prémium öregedésgátló arcszérumot, és búcsúzz el a ráncoktól! (x)

összesen 7 db játék
Ez is érdekelhet

Ilyen, amikor a klasszikus balett breaktánccal keveredik: ezt neked is látnod kell (x)

Tökéletesen tiszta lesz az otthonod, és alig kell érte tenned: csak 3 dolog kell hozzá (x)

Különleges ereje van az itteni gyógyvíznek: véletlenül fedezték fel helyiek a '60-as években (x)

Pataki Zita és férje különleges masszázzsal csillapítják a stresszt, naponta többször is (x)

Akciósan csaphatsz le a gyerek karácsonyi ajándékára, ha figyelsz néhány apróságra (x)

beauty and style

Csodásan ragyogó bőr ráncok és száraz foltok nélkül: narancsos arcpakolás házilag »

Gwen Stefani arca nemcsak a retustól olyan művi: szörnyű, mit tett magával a 48 éves énekesnő »

Egy nő a fejére műttette az Insta-filtert: mégsem lett sokkal szebb, mint volt »

retikül.hu
Top lájkolt cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Az Egészségügyi Világszervezet becslése szerint napjainkban mintegy hat-hétszázmillió ember vashiányos, így nagy valószínűséggel ez a legelterjedtebb hiánybetegség a világon.

A kisgyermekek harmada, a nők negyede, valamint a férfiak körülbelül 10%-a szenved a tápanyaghiány valamely formájától. A megfelelő szintre való visszaállítás mind a vashiány, mind a jódhiány esetében nehéz feladat, ezért érdemes törekedni a kiegyensúlyozott táplálkozásra.

A vas szerepe a szervezetben

Felnőttek esetében a napi vasszükséglet tíz milligramm, termékeny korban lévő nőknél azonban ez a mennyiség 15 milligrammra nő - terhesség alatt pedig napi 30 milligramm vasra is szüksége lehet a szervezetnek.

Ha a vasbevitel nem megfelelő, akár komoly következményekkel is számolni lehet. A tápanyaghiány miatt az oxigénszállító vörösvértestek száma csökken, ami vashiányos vérszegénységhez vezet. A betegséget a nem kiegyensúlyozott táplálkozás mellett okozhatja még erőteljes menstruációs vérzés, gyomorbetegség, a vasfelszívódási zavara, de akár daganatos betegség is.

Tünetek

  • Hajhullás.
  • Fejfájás, szédülés.
  • Sápadt, fakó arcszín.
  • Koncentrációs nehézségek.
  • Kimerültség, fáradékonyság.

Vasforrások

Mivel a vashiány főként a nem kellőképpen kiegyensúlyozott táplálkozás következtében alakul ki, megfelelő étrenddel megelőzhetőek a súlyosabb problémák. Íme, a legmagasabb vastartalommal bíró öt fő élelmiszercsoport. Rendszeres fogyasztásukkal minimálisra csökkenthető a hiánybetegség kialakulásának veszélye.

Vörös húsok

Az egyik legjobb vasforrás a vörös hús. Ide tartozik a sertés-, a borjú-, valamint a marhahús, ezekből száz gramm három-négy milligramm vasat tartalmaz. A vörös húsokból származó fehérje támogatja az ásványi anyag gyorsabb felszívódását, ezért fogyasztásuk fokozottan ajánlott vashiány esetén.

Belsőségek

Az állati belsőségek közül kiemelkedő vastartalommal bír a máj. Érdemes marha-, sertés- vagy borjúmájat választani, ugyanis ezen belsőségekből száz gramm öt-tíz milligramm vasat tartalmaz.

Diófélék és magvak

Ebben a kategóriában a mogyoró, illetve a mák tartalmazza a legtöbb vasat, ezért napi fogyasztásuk jelentősen támogatja az egészséges szervezet működését. Előbbiből 50 gramm 15-20 milligramm, utóbbiból ugyanennyi 10-14 milligramm vasat tartalmaz.

Aszalt gyümölcsök

Sok gyümölcs C-vitamin-tartalma révén segíti a vas felszívódását: ilyenek a bogyós gyümölcsök, a citrusfélék és a kivi. Ezeknél is több vasat tartalmaznak a gyümölcsök aszalt változatai, leginkább az aszalt sárgabarack: tíz szemben két-három milligramm vas van.

A jód szerepe a szervezetben

A jód elsősorban a test sejtszintű működésében játszik fontos szerepet. Szabályozza a sejtlégzés intenzitását, valamint növeli a felszabaduló energia mennyiségét. A vas mellett a jódhiány a leggyakrabban fellépő hiányállapot. Az Egészségügyi Világszervezet adatai szerint napjainkban csaknem egymilliárd embernek van jódhiánya, aminek harmadát kiskorúak teszik ki. A napi szükséglet felnőtteknél 180-200, várandósoknál és szoptatós kismamáknál 230-260 mikrogramm. Magyarország területének nagy része jódhiányos, így elmondható, hogy jelentős problémával állunk szemben.

Táplálkozz egészségesebben!

Kattints az alábbi videóra, és hallgasd meg, dietetikus szakértőnk milyen táplálékok fogyasztását javasolja!

Jódhiány okozta pajzsmirigy-alulműködés

A pajzsmirigyhormonok képződéséhez jódra van szükség. A szervezetbe bejutott tápanyag a pajzsmirigyben tárolódik, és a szükségletnek megfelelően használódik fel. Megfelelő ellátottság mellett a pajzsmirigy körülbelül három hónapra elegendő tartalékkal rendelkezik, ezután jöhet csak létre a jódhiányos állapot.

A jódhiány következtében endémiás golyva, vagyis pajzsmirigy-megnagyobbodás alakulhat ki, ami pedig a pajzsmirigy alulműködéséhez vezet. A pajzsmirigy alulműködése során a vérben található kevés jódot ezzel a megnagyobbodással próbálja felszívni, és minél kevesebb tápanyagot talál, annál nagyobbra növekszik. Ennek következményeként nyomja a nyakban található ereket, keringési problémákat okoz, és akár fulladáshoz is vezethet. Befolyással van továbbá a fej mozgatóizmaira és inaira is.

A pajzsmirigy alulműködés tünetei

  • Hajhullás.
  • Depresszió.
  • Fázékonyság.
  • Lábvizesedés.
  • Gyakori fáradtság.
  • Lelassult anyagcsere.

Jódforrások: tenger gyümölcsei és jódozott só

A jód főként ivóvízzel jutna a szervezetbe, de az sajnos nem elegendő a szükséges mennyiség bevitelére. Az ivóvíztisztításhoz általában klórt használnak, ami kiöli annak minden jódtartalmát.

Ha szeretnéd pótolni a jódot, ajánlott rendszeresen fogyasztanod tengeri élőlényeket, valamint használj jódozott sót - ez utóbbiból egy evőkanálnyi fedezi a szükséges napi mennyiséget. Ajánlatos főzés után, a már elkészült ételre szórni a nagyobb mennyiséget, mert magas hőfokon több tápanyag veszik ki belőle.

OLVASD EL EZT IS!

hus tanyer
  • táplálkozás
  • vérszegénység

Ennyi lenne a napi ideális húsmennyiség

Blog.hu ajánló