Melyik a legegészségesebb só? Nátriumszegényt vagy jódozottat válassz?
Dr. Kuklis Eszter elárulja, milyen sót érdemes használnod.

Nyereményjáték

Nyerj platinával díszített Angyalszárny nyakláncot fehér finomporcelánból! (x)

Nyerd meg otthoni gyógyításhoz az 5 db aromaterápiás csomag egyikét közel 45 000 Ft értékben! (x)

Nyerj egy éves előfizetést a BBC GoodFood gasztromagazinra, és ismerd meg az egyik legjobb olasz kaja receptjét! (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Elkerülheted a legrosszabbat, ha már most megveszed a gyerek ajándékát

Ezek a természetes kivonatok és olajok vasalják ki legkönnyebben a ráncokat (x)

Beindulnak a test öngyógyító folyamatai ettől a stresszoldó masszázstól - Próbáld ki! (x)

Feszesednek az izmok, eltűnik a narancsbőr és a zsír ettől a keringésjavító billenőmozgástól - Orvos ajánlja (x)

Azonnali orvosi segítséget kaphatsz egyetlen mobilapplikációval: egy gombnyomással érhető el otthonról (x)

beauty and style

Kicsi a melled? Akkor ezt a 8 trükköt neked is ismerned kell »

A 44 éves Vanessa Paradis nincs túl jó formában: retusálatlanul egész másképp néz ki »

Így viseld a parkakabátot, hogy nőies legyen - Imádjuk a katonai stílust! »

retikül.hu
Top lájkolt cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Ha a sófogyasztás és az egészség szó egy mondatba kerül, a legtöbb embernek az jut eszébe, hogy a fokozott sóbevitel egészségtelen.

Arról már ritkábban esik szó, hogy az élelmiszerboltok pocain sorjázó sófajták közül mikor melyiket érdemes választani. Dr. Kuklis Esztert, a Budai Egészségközpont életmód-tanácsadóját, illetve orvos-természetgyógyászát kérdeztük a témában.

A só élettani hatása

A só elsősorban kiemeli az ételek ízét, tartósít. Ezen kívül a benne lévő nátrium - a klórral és a káliummal együtt - a szervezet folyadékháztartását szabályozza, jelentős szerepe van az ingerületátvitelben, így az ideg- és izomműködésben, valamint a vérnyomás szabályozásában és egyes enzimek aktiválásában is.

A só klórtartalma a gyomorban termelődő sósav alkotórészeként az emésztésben, a nátriumhoz, illetve káliumhoz kötött kloridion formájában a só-víz háztartásban és a sav-bázis egyensúly fenntartásában működik közre. Amennyiben a só egyéb ásványi anyagokat, nyomelemeket is tartalmaz, azok hozzájárulnak az élettani folyamatok egészséges működéséhez.

Melyik a legegészségesebb sófajta?

Asztali és finomított só

Régen a sót úgy használták fel, ahogy találták, a finomított só korunk vívmánya - magyarázza dr. Kuklis Eszter. Főzésre, sütésre a finomítás nélküli, legolcsóbb, úgynevezett asztali só a legalkalmasabb. Egyrészt azért, mert ennek a legjobb az íze, másrészt egy sor olyan nyomelem is van benne, amelyre a szervezetnek szüksége van.

A finomított só alapvetően azért terjedt el, mert szebb - hófehér színű -, valamint könnyebb a sószóróból kiszórni, mivel nem csomósodik.

Tengeri, himalájai és nátriumszegény só

A tengeri só és a himalájai só több egyéb hasznos ásványi anyagot és nyomelemet is tartalmaz. A jódozott sót azért vezették be, mert Magyarországon kicsi a víz és az élelmiszer jodidion-tartalma. Ez a nyomelemhiány pedig nemcsak pajzsmirigytúltengést - más néven golyvát - okozhat, hanem súlyos esetben fejlődési rendellenességhez, testi és szellemi visszamaradottsághoz is vezethet. Nátriumszegény sóra csak arra érzékeny, magas vérnyomásos betegeknek lehet szüksége.

Váltogasd!

Bár elég széles a jódbevitel ember által elviselhető tartománya, azért jó, ha nem használsz minden alkalommal jódozott sót, hanem inkább váltogatod finomítatlan kő-, illetve tengeri só használattal.

A maximálisan ajánlható napi sóbevitel

Hazánkban az OÉTI - Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet - által végzett legújabb vizsgálat adatai szerint a napi sóbevitel nőknél 12 gramm, férfiaknál 17,2 gramm, azaz az ajánlott érték több mint 2,5-, illetve 3,5-szerese.

Magas sótartalmú élelmiszerek

A felnőtt lakosság feldolgozott élelmiszerekből származó sóbevitelének több mint harmadáért a kenyérfélék, közel 25%-áért a húskészítmények, mintegy 10%-áért pedig a zöldségkonzervek és a savanyúságok felelősek. Az ajánlott maximális sóbevitel öt gramm naponta, ami egy teáskanálnyi mennyiségnek felel meg - tudtuk meg dr. Kuklis Esztertől.

Blog.hu ajánló