Melyik a legegészségesebb só? Nátriumszegényt vagy jódozottat válassz?
Dr. Kuklis Eszter elárulja, milyen sót érdemes használnod.

Nyereményjáték

Nyerj Hollóházi Porcelán fülbevalót Adrienne Feller mini luxuskozmetikumokkal! (x)

Nyerj szerelemsegítő nyakláncot Valentin-napra! Bevonzza életedbe az igaz szerelmet (x)

Nyerd meg a Világörökségek Magyarországon című könyvet, és merülj el hazánk csodás világában! (x)

összesen 3 db játék
Ez is érdekelhet

Hódunyhával betakart mesebeli tájak, ahol mégis szikrázó a napsütés: mesefalucskákat is rejt (x)

A NASA űrhajósai és világsztárok is alávetették magukat ennek a műtétnek - Magyar találmány (x)

Szív- és érrendszeri betegségeket okozhat, mégis kevesen ismerik ezt a szövődményt - Lehet tenni ellene (x)

Milyen az arcformád? Mutatjuk, melyik ékszer illik hozzá a legjobban

V-nyakú ruhához tilos felvenni: mutatjuk, melyik dekoltázshoz milyen nyaklánc illik

beauty and style

Az év színe az esküvőn: gyönyörű, ultraviola dekorációk »

Lágy hullámok tésztaszűrővel készítve: így még biztosan nem szárítottál hajat »

Karcsúbb derék, keskenyebb csípő: ilyen szoknyafazonokkal várd a tavaszt! »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Ha a sófogyasztás és az egészség szó egy mondatba kerül, a legtöbb embernek az jut eszébe, hogy a fokozott sóbevitel egészségtelen.

Arról már ritkábban esik szó, hogy az élelmiszerboltok pocain sorjázó sófajták közül mikor melyiket érdemes választani. Dr. Kuklis Esztert, a Budai Egészségközpont életmód-tanácsadóját, illetve orvos-természetgyógyászát kérdeztük a témában.

A só élettani hatása

A só elsősorban kiemeli az ételek ízét, tartósít. Ezen kívül a benne lévő nátrium - a klórral és a káliummal együtt - a szervezet folyadékháztartását szabályozza, jelentős szerepe van az ingerületátvitelben, így az ideg- és izomműködésben, valamint a vérnyomás szabályozásában és egyes enzimek aktiválásában is.

A só klórtartalma a gyomorban termelődő sósav alkotórészeként az emésztésben, a nátriumhoz, illetve káliumhoz kötött kloridion formájában a só-víz háztartásban és a sav-bázis egyensúly fenntartásában működik közre. Amennyiben a só egyéb ásványi anyagokat, nyomelemeket is tartalmaz, azok hozzájárulnak az élettani folyamatok egészséges működéséhez.

Melyik a legegészségesebb sófajta?

Asztali és finomított só

Régen a sót úgy használták fel, ahogy találták, a finomított só korunk vívmánya - magyarázza dr. Kuklis Eszter. Főzésre, sütésre a finomítás nélküli, legolcsóbb, úgynevezett asztali só a legalkalmasabb. Egyrészt azért, mert ennek a legjobb az íze, másrészt egy sor olyan nyomelem is van benne, amelyre a szervezetnek szüksége van.

A finomított só alapvetően azért terjedt el, mert szebb - hófehér színű -, valamint könnyebb a sószóróból kiszórni, mivel nem csomósodik.

Tengeri, himalájai és nátriumszegény só

A tengeri só és a himalájai só több egyéb hasznos ásványi anyagot és nyomelemet is tartalmaz. A jódozott sót azért vezették be, mert Magyarországon kicsi a víz és az élelmiszer jodidion-tartalma. Ez a nyomelemhiány pedig nemcsak pajzsmirigytúltengést - más néven golyvát - okozhat, hanem súlyos esetben fejlődési rendellenességhez, testi és szellemi visszamaradottsághoz is vezethet. Nátriumszegény sóra csak arra érzékeny, magas vérnyomásos betegeknek lehet szüksége.

Váltogasd!

Bár elég széles a jódbevitel ember által elviselhető tartománya, azért jó, ha nem használsz minden alkalommal jódozott sót, hanem inkább váltogatod finomítatlan kő-, illetve tengeri só használattal.

A maximálisan ajánlható napi sóbevitel

Hazánkban az OÉTI - Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet - által végzett legújabb vizsgálat adatai szerint a napi sóbevitel nőknél 12 gramm, férfiaknál 17,2 gramm, azaz az ajánlott érték több mint 2,5-, illetve 3,5-szerese.

Magas sótartalmú élelmiszerek

A felnőtt lakosság feldolgozott élelmiszerekből származó sóbevitelének több mint harmadáért a kenyérfélék, közel 25%-áért a húskészítmények, mintegy 10%-áért pedig a zöldségkonzervek és a savanyúságok felelősek. Az ajánlott maximális sóbevitel öt gramm naponta, ami egy teáskanálnyi mennyiségnek felel meg - tudtuk meg dr. Kuklis Esztertől.

Blog.hu ajánló