1 kanál méz: tényleg minden tápanyagot tartalmaz?
Az aranyló méz ásványi anyagokat és baktériumölő vegyületet is tartalmaz. Ismerd meg jobban!

Nyereményjáték

Nyerj platinával díszített Angyalszárny nyakláncot fehér finomporcelánból! (x)

Nyerd meg otthoni gyógyításhoz az 5 db aromaterápiás csomag egyikét közel 45 000 Ft értékben! (x)

Nyerj egy éves előfizetést a BBC GoodFood gasztromagazinra, és ismerd meg az egyik legjobb olasz kaja receptjét! (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Elkerülheted a legrosszabbat, ha már most megveszed a gyerek ajándékát

Ezek a természetes kivonatok és olajok vasalják ki legkönnyebben a ráncokat (x)

Beindulnak a test öngyógyító folyamatai ettől a stresszoldó masszázstól - Próbáld ki! (x)

Feszesednek az izmok, eltűnik a narancsbőr és a zsír ettől a keringésjavító billenőmozgástól - Orvos ajánlja (x)

Azonnali orvosi segítséget kaphatsz egyetlen mobilapplikációval: egy gombnyomással érhető el otthonról (x)

beauty and style

Mintás, meleg pulcsik 6 ezer forint alatt - Csinos és kényelmes mind »

A legszebb körömminták ősz végére, tél elejére: magadnak is elkészítheted »

Kényeztető fürdőbomba házilag: hideg, téli estéken a legjobb barátod lesz »

retikül.hu
Top lájkolt cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Az elmúlt évtizedekben a táplálkozási szakemberek mind gyakrabban javasolják a cukorfogyasztás háttérbe szorítását. Helyette édesítésre sokan a mézet ajánlják.

Ha már benned is megfogalmazódott a kérdés, hogy mitől olyan egészséges a méz, pontosan mi is van benne, most kiderül.

Méz kontra cukor

A cukor édes, olcsó és könnyen szállítható, ám csak egyetlen, majdnem vegytiszta tápanyagból, a szacharózból - répa- vagy nádcukorból - áll. A szacharóz egy glükózmolekulából - szőlőcukorból - és egy fruktózmolekulából - gyümölcscukorból - épül fel, és a szervezet csak összetevőire bontva tudja felhasználni. A méz is ezt a két cukormolekulát tartalmazza, keverék formájában.

A mézben 65-80% cukor, viszonylag kevés - 15-22% - víz és 0,5%, néha valamivel több fehérje található. A nektár szacharóztartalmából kezdetben a mézben 6-10% van, amelyből az érés után körülbelül 4% marad, a többit az invertáz enzim glükózzá és fruktózzá hasítja. Némelyik méz maltózt tartalmaz, a hársmézben pedig nagyobb mennyiségben a melozitóz fordul elő.

Ez szól a méz mellett

Ha a méz és a kristálycukor között nincs lényeges különbség, melyiket fogyaszd inkább? A kristálycukor gyártása során a cukorrépából vagy cukornádból csaknem vegytiszta terméket állítanak elő, a méz ellenben a cukrok mellett olyan anyagokat is tartalmaz, amelyek kismértékben hozzájárulnak ásványianyag- és vitaminszükségleted kielégítéséhez. A méz tömegének negyedrésze víz, és kisebb az energiatartalma - 288 kcal/10 dkg -, mint a cukornak - 394 kcal/10 dkg. Ezek az érvek mind a méz mellett szólnak.

Mi van a mézben?

Nehéz munka vagy sportolás alkalmával az izmok glükóztartaléka kimerül. Ilyenkor a méz jó szolgálatot tesz, mert cukortartalma gyorsan felszívódik, és hamar eljut az izmokba. A méz a gyors energiaszolgáltatás miatt a szívműködést is kedvezően befolyásolja. Feltételezik, hogy a mézben található acetilkolin segíti az erek tágulását és a szövetek táplálását.

18 féle aminosav

A méz természetes alapanyaga nem tartalmaz fehérjét, fehérjetartalma a virágporból és a méhek garatmirigyének váladékából származik. A mézből kis mennyiségben 18 féle aminosavat mutattak ki. A zsályamézben fenilalanin található, a prolin pedig általában a mézek aromáját befolyásolja. A méz további összetevői enzimek, vitaminok, szerves szag- és ízanyagok. Az enzimek közül fontos a szacharózt glükózzá és fruktózzá alakító invertáz és a keményítőt bontó diasztáz. Az enzimek szintén a méhek garatmirigyéből kerülnek a mézbe, és működésük hő hatására megszűnik.

Ásványi anyagok és baktériumölő hatás

Figyelmet érdemel a glükóz-oxidáz enzim, amelynek hatására glukonsav és hidrogén-peroxid keletkezik. Feltételezik, hogy az utóbbi vegyületnek a méz baktériumölő hatásában lehet szerepe. Érés közben a mézben feldúsulnak a szerves savak. Közülük a foszfor-, citrom- és az almasav növényi eredetű, míg a glukonsav enzimhatásra keletkezik. Az ásványi anyagok közül a méz jelentős mennyiségben tartalmaz káliumot, ezen kívül foszfor, nátrium, kalcium és magnézium, a mikroelemek közül vas, mangán és réz található benne. A méz kevés B- és C-vitamint is tartalmaz.

A helyes táplálkozás alapjai

Kattints az alábbi videóra, ha kíváncsi vagy, a dietetikus milyen táplálékok fogyasztását tartja lényegesnek az egészség szempontjából.

Minden tápanyagot tartalmaz?

A méz jó tulajdonságait rendeltetésével magyarázzák: mivel a fejlődő méhek egyetlen tápláléka, minden olyan anyag megtalálható benne, ami ehhez szükséges. Azt azonban fontos megemlíteni, hogy pontos összetételét a nektártartalmú növény faján kívül egyéb tényezők - például időjárás és a talajviszonyok - és befolyásolják.

Aggódsz a cukortartalom miatt?

A mézből édes íze és állaga miatt egyszerre csak kevés fogyasztható, így nehéz tőle meghízni. Ugyanakkor az egyszerű cukrokban gazdag élelmiszerek fogyasztása káros a vércukorszint alakulására. A glükóz - a szénhidrát-anyagcsere központi vegyülete - bőven megtalálható a gyümölcsökben, mézben, édes kukoricában és a gyökérzöldségek többségében. A fruktóz a méz, a gyümölcsök és a juharszirup fő összetevője, és másfélszer édesebb a szacharóznál. A fruktóz és a glükóz kémiai összetétele azonos, de szerkezetük eltérő. A fruktóznak - hogy a szervezet hasznosítani tudja - előbb májban glükózzá kell alakulnia.

A fruktóz fogyasztása után a vércukorszint nem emelkedik olyan gyorsan, mint más cukrok esetén. A szacharózfogyasztás viszont azonnal emeli a vércukorszintet, ezért a rendszeres gyümölcsfogyasztás a magas fruktóztartalom miatt segíti az édességek utáni vágy leküzdését.

Cikkünk megírásában dr. Százados Imre és Miklós Útikönyv a táplálékok világához című könyve segített.

Blog.hu ajánló