A 3 legdögösebb horrorsztár most

Alfred Hitchcock filmjei nemcsak a sztorik, hanem a felbukkanó szép nők miatt is emlékezetesek. Íme, 3 múltbéli krimiszépség, ma.

Húsvéti tojásvadászat
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Alfred Hitchcock tudta, mi kell a közönségnek a borzongás mellé: sármos férfiak és vonzó nők. A legendás rendező ezért igyekezett a kor – leginkább szőke - szépségeit meggyőzni, hogy szerepeljenek egy-egy mozijában, de olyan színésznő is akadt, akit több alkalommal is sikerült erre rávennie. Merthogy Hitchcock bizarr külseje még bizarrabb belsőt takart, így a borzongás mesterének minden rábeszélő-tehetségére szüksége volt.

Bár 1980-ban elhunyt, filmjeit mindmáig előszeretettel játsszák a különféle tévécsatornák. No, de mi lett a sorsa a bombázó szépségeknek, akik oly fülsüketítően sikítoztak a rémülettől? Grace Kelly, a Hátsó ablak sztárja és Janet Leigh, aki a Psychóban szerepelt, már nincsenek közöttünk. Az ember, aki túl sokat tudott Doris Day-e és Vera Miles - Janet Leigh karakterének húga a Psychóból - pedig teljesen visszavonult a filmezéstől és a nyilvánosságtól.

Ám mellettük is akadnak olyan színésznők, akik az ötvenes-hatvanas években bukkantak fel Hitchcock filmjeiben, és az azóta eltelt majd’ fél évszázadban még mindig jegyzik nevüket a szakmában.

Joan Fontaine

A Manderley-ház asszonya (1940), Gyanakvó szerelem (1941)

Bár a 91 éves Joan Fontaine is kivonult Hollywoodból, tavaly interjút adott a Vanity Fair magazinnak, melyből többek között kiderül, hogy, ha lehetőség lenne rá, ismét önmaga bőrében születne újjá, legnagyobb erényének pedig a függetlenségét tartja.

A sztár annak idején hamar belecsöppent a művészvilágba, hiszen édesanyja is színésznőként kereste kenyerét. Bár életének első éveit szülőhelyén, Tokióban töltötte, később a film fővárosába, Los Angeles-be költöztek, hogy az ambiciózus kislány mamája nyomába léphessen.

Kisebb szerepeket ugyan kapott, de a nagy áttörés végül egy véletlennek volt köszönhető. Egy hivatalos vacsorán David O. Selznick producer mellett foglalt helyet, akivel kedélyesen elbeszélgettek – többek között Daphne du Maurier Rebecca című regényéről. A hölgy lelkesedése annyira felkeltette a filmes figyelmét, hogy rávette Fontaine-t, menjen el egy meghallgatásra, ahol éppen a könyvből készülő filmhez választják ki a legmegfelelőbb színésznőt.


Állítólag féléves kemény képzés, állandó próbák és tesztek alapján döntöttek végül mellette, így már csak le kellett forgatni a filmet. A Rebecca, ami magyarul A Manderley-ház asszonya néven vonult be a filmtörténelembe, Hitchcock debütálását is jelentette az amerikai piacon. Rögtön tíz Oscarra is jelölték a lélektani krimit, köztük Joan Fontaine-t és a rendezőt is, de csak az operatőr és maga a film kapta meg a rangos elismerést.

Ám a szépségnek nem kellett sokáig várnia az arany szobrocskára, hiszen egy évvel később a szintén Hitchcock által rendezett Gyanakvó szerelemért hazavihette az Akadémia díját. A negyvenes években elkényeztették jó szerepekkel, aztán később már alig kapott igazán igényes feladatot - utoljára 1994-ben játszott a Wenceslas, a jó király című moziban. A négyszer házasodott és mindannyiszor elvált idős hölgy ma visszavonultan él a kaliforniai Villa Fontanában.

Kim Novak

Szédülés (1958)

A fiatalabbaknak talán érdekesség, hogy a hasonló nevű magyar zenekar honnan is kapta a nevét. Nos, Kim Novak 1933-ban született színésznő, aki karrierjét modellkedéssel kezdte, majd szerződtették a Columbia Filmstúdióhoz. Bár többféle szerepet is képes volt eljátszani, nem igazán vették komolyan mindaddig, amíg el nem játszotta a Szédülés főhősnőjének kettős szerepét James Stewart mellett.

Hitchcock ugyan legújabb szöszi üdvöskéjét, A tévedés áldozatában már felbukkant Vera Miles-t szerette volna a hűvös feleség és az eladólány összetett karakterére is, de éppen a forgatás idejére esett Miles terhessége, így emiatt a rendező más lehetséges szőke színésznő után nézett.


Választása nem bizonyult rossznak, meggyőző alakításával Novak végérvényesen beírta magát a filmtörténelem vaskos emlékkönyvébe. Persze a pikírt megjegyzéseiről is hírhedt Hitchcock nem volt túlzottan megelégedve a sztár alakításával, egy későbbi interjújában meg is jegyezte: - A néző meg van róla győződve, milyen sokrétű alakítást látott, pedig ez egyáltalán nem igaz.

Az 1995-ben a filmtörténelem legszebb színésznői közé beszavazott 75 éves szőkeség sem forgat már, helyette más művészeteknek él: fest, szobrászkodik, és verseket ír. 2000-ben leégett második férjével, Robert Malloy-jal közös háza, feltehetően egy rövidzárlat következtében. Sajnálatos módon rengeteg filmtörténeti emlék veszett oda – egyebek közt önéletrajzának egyetlen, kéziratos példánya és a Szédülés forgatókönyve is.

Tippi Hedren

Madarak (1963), Marnie (1964)

Az 1930-as születésű sztár, nem mellesleg Melanie Griffith édesanyja, sikeres modellkarrierjét hagyta ott Hitchcock kedvéért. A rendező egy üdítőreklámban látta meg a bájos szépséget, és rögtön tudta, belőle lesz majd az új Grace Kelly, akivel az ötvenes években több filmet is forgatott. És valóban, két klasszikussá vált moziját, a Madarakat és a Marnie-t is a szőkeség főszereplésével készítette el, melyek rögtön ismertté tették Hedrent a szakmában.

Természetesen nem volt minden olyan meseszerű, mint amilyennek tűnik: ahogy 2004-ben, a Független Filmek Fesztiválján elmesélte, először fogalma sem volt, kivel fog dolgozni, amikor a szokásos kimerítő válogatáson részt vett. Csak miután megfelelt, tudta meg, hogy a borzongás mestere szemelte ki a Madarak főhősnőjének eljátszására.


A forgatás rendkívül kimerítő volt a fiatal sztárnak, ráadásul az utolsó jelenetek egyikében, amikor a madarak beszabadulnak egy szobába, és megtámadják, Hitchcock, ígérete ellenére valódi madarakat használt. Az élmény annyira borzasztó volt, hogy Hedrent – állítása szerint – még évekig rémálmok gyötörték.
Hitchcock egyébként semmit sem akart a véletlenre bízni, több éves exkluzív szerződést kötött a színésznővel, ám az a Marnie után megtagadta, hogy még egy mozijában szerepeljen. Hiába próbált azonban más rendezőkkel dolgozni, Hitchcock minden próbálkozást megtorpedózott, mondván, Hedren nem ér rá.

Akárhogy is, a Madarak-béli szerep Golden Globe-ot hozott a színésznőnek, és azóta több mint negyven filmet forgatott még – legutóbb a 4400 című sci-fi sorozatban lehetett látni a ma már 78 éves sztárt. Ami a magánéletét illeti, Melanie Griffith apja, Peter Griffith volt az első férje, akit még kettő követett, majd 2002-ben hozzáment Dr. Martin Dinnes állatorvoshoz. Lánya három unokával ajándékozta.

Ezt is szeretjük