Jól átverik az embert? Vannak panaszok a kuponos utazásokra
Az akciós kuponokkal nem árt vigyázni, ha utazni szeretnél. Eláruljuk, mire figyelj!
Az elmúlt évek során megszaporodtak a kuponos oldalak, melyek kecsegtető ajánlataikkal próbálnak minél több szolgáltatást elérhetővé tenni, többek között szállás- és utazáslehetőségeket is.
Ezekkel azonban nem árt óvatosnak lenni, mert előfordulhat, hogy korántsem olyan szolgáltatást kapsz a pénzedért, amilyet szerettél volna. Eláruljuk, mire ügyelj, ha kuponos utazást választasz!
Kuponos utazások
A kuponos utazások lényege tulajdonképpen az, hogy bizonyos szálláshelyekhez - legyen az belföldi vagy akár külföldi -, sőt, sokszor akár a repülőjegyhez is olcsóbban hozzájuthassanak az emberek.
Ez - jogi kifejezéssel élve - egy kölcsönösen kielégítő megállapodás a vásárló és az eladó fél számára is, hiszen, amíg te spórolhatsz néhány ezer vagy akár tízezer forintot is egy ilyen akcióval, addig az adott szálláshely több látogatót is becsalogathat magához alacsonyabb áraival, akik aztán - ha elégedettek - visszajáró vendégekké is válhatnak.
Vagyis ezzel mindenki jól jár, legalábbis elméletben. A gyakorlat ugyanis azt mutatja, hogy rossz tapasztalatra tehetsz szert, ha nem vagy elég szemfüles.
Tapasztalatok, vélemények
Az állandó kuponkínálat a Travelo.hu nevű utazási weboldal cikke szerint árversenybe hajszolhatja a hoteleket, amelyeknek egyre kevesebb hasznuk van az ilyen jellegű vendégvárásból. A kuponos vendégek ugyanis ritkán költenek bármilyen szolgáltatásra a szállodán belül, ugyanakkor a szobákat, wellnessközpontokat ugyanúgy lelakják, mint a teljes árat fizető vendégek. Legtöbbször ráadásul nem is térnek ide vissza teljes árért, hiszen miért fizessenek többet, ha másik hotelben, hasonló körülmények között, ugyanúgy féláron pihenhetnek.
Fogyasztói szempontból is sok elégedetlenséget hallani, mivel nagyon sokan nem viszonyítják egymáshoz az ár-érték arányt, egyszóval nem olvassák el, hogy mit is takar tulajdonképpen az adott kupon.
Sokan megvásárolják a bónt anélkül, hogy tájékozódnának, így, ha valami közbejön - például nem tudnak elmenni abban az időben, amikorra a kupon szól, netán nem olyan kiszolgálásra számítanak, mint ami a bónban van -, akkor a szállodát teszik felelőssé a történtekért. Legtöbbször az efféle indulatok váltják ki a panaszokat a fórumokon is.
Akinek volt már rossz tapasztalata, az tudja, hogy mennyire fontos a kellő körültekintés, főleg a külföldi utaknál. Egy internetes fórumon például Highlander73 le is írja, hogy járta már meg hasonló úttal, végül haza is ment, ezért mindenkit óvatosságra int, és felhívja a figyelmet, hogy érdemes olyan szállodát választani, amit ismerős ajánl, vagy, ahol már maga is járt.
Ugyanakkor mások - akiket még nem ért csalódás - is azon a véleményen vannak, hogy az ajánlat minden részét ellenőrizni kell, kezdve a rejtett költségektől egészen addig, hogy van-e még szabad szoba. Az előbb említett fórumon - a hozzászólások a korábbi linken olvashatók - azonban többen is beszámolnak arról, hogy a hasonló nyaralások során nem volt negatív tapasztalatuk.
A vélemények alapján leszűrhető, hogy azok, akik elégedettek, nem mentek bele akármilyen akcióba, alaposan körbenéztek, mielőtt lefoglalták volna a kupont.
A Fogyasztóvédelem álláspontja
2014. november végén az MTI arról számolt be, hogy a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság megállapítása szerint az általa ellenőrzött 19, kuponokat értékesítő internetes oldal közül 18 honlap nem tett eleget jogszabályi kötelezettségeinek. Az NFH közleménye szerint a kuponok népszerűségével a panaszok száma is megnőtt, ezért tartotta indokoltnak a hatóság a kuponokat értékesítő internetes oldalak célirányos ellenőrzését.
A hatóság arra hívta fel a figyelmet, hogy a jelentős kedvezmények és a kényelem mellett kockázatot is jelent az online vásárlás, mert a felek nincsenek személyesen jelen a szerződéskötéskor, ráadásul sokan nem tudják, hogy a termékeket a kuponos oldalak csak közvetítik, és nem értékesítik.
A panaszkezelés módja miatt kilenc honlapnál, a vitarendezési mechanizmusokkal kapcsolatban 14 honlapnál, a békéltető testülethez fordulás lehetőségével kapcsolatosan 15 honlapnál, a kellékszavatossági és termékszavatossági jogokkal kapcsolatosan pedig 11 honlapnál találtak hiányosságokat.
A fogyasztói beadványok jellemzően nem a kupont rendelkezésre bocsátó szolgáltatóval szemben érkeztek, hanem a tényleges termékértékesítést végző vagy szolgáltatást nyújtó vállalkozás eljárását kifogásolták. A hatóság javaslata alapján érdemes a nagyobb kupongyűjtő cégeket választani, melyek szigorúbban szűrik partnereiket, és többen garanciát vállalnak arra az esetre is, ha a termék vagy szolgáltatás nem felelne meg a vevő elvárásainak.
Amire figyelj!
Szándékos átverésről tehát koránt sincs szó a kuponos utazásokkal kapcsolatban, az alapos tájékozódás azonban elengedhetetlen. Először is, érdemes megnézni, hogy a szolgáltató hány napra hirdeti a kupont: egyesek éjszakában, mások napokban adják meg a tervezett időtartamot, ami akár egy nap eltérést is jelenthet. Rögtön ezután a szálláshely leinformálása következzen, különösen külföldi nyaralás esetén: nézd meg a szálloda oldalát, és olvass utána fórumokon is, hogy miket írtak róla, mennyire voltak elégedettek a korábbi vendégek.
Nem árt az sem, ha a foglalás előtt utánaérdeklődsz, milyen plusz költségek merülhetnek fel. Belföldön is előfordulhat például, hogy a feltüntetett összegben nincs benne az idegenforgalmi adó díja.
Nézd meg azt is, milyen időszakra szól az ajánlat, sokszor ugyanis a forgalmas időszakokban vagy éppen a hosszú hétvégék idejére nem lehet beváltani a kupont, így, ha akkora tervezed a szabadságod, érdemes másban gondolkodnod.
Továbbá, ami talán a leglényegesebb, mindig olvasd el az Általános Szerződési Feltételeket, ebben ugyanis sokszor olyan információk találhatók, amelyek egy esetleges hiba esetén a szolgáltatót védik, nem pedig téged. Ilyenkor hiába próbálod akár jogi útra terelni a dolgot, jól nem járhatsz, mivel rendeléseddel elfogadod a szerződésben foglaltakat.
A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?
Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.
További részletek: feminaklub.hu/
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2024. november 27. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
OLVASD EL EZT IS!
- népszerűség
- nyaralás
Ez lett a legnépszerűbb magyar város: friss lista, képekkel!
- átverés
- utazási iroda