Sapka, sál! Kerekedjetek fel, és menjetek kirándulni - Egy kis friss levegő nem árt a punnyadás után

Kevésbé felkapott turistacélpontok, hódrágta fák és sváb pincék - ezekért megéri felállni a kanapéról!

Kirándulás a téli szünetben
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Túrázni jó dolog, és az igazi túrázót nem rettentik a mínuszok sem. Egyszerűen jól fel kell öltözni, és kész. Meg nem árt egy túrabakancs sem. De eleinte nekem sem volt, „oszt itt vagyok”, mondaná a mamám.

Nekem egyszerűen kinn kell lennem a természetben, és testközelből kell megélnem az évszakok változását. Mindegy, hogy tél vagy nyár, tavasz vagy ősz, mennem kell. És megyünk is. Másztunk babakocsival hegyet, vittük magunkkal a kislányunkat háti hordozóban Óbányán, végig a túraútvonalon, és ettünk karácsony másnapján kolbászos kenyeret kemény tojással, termoszos ovisteával Szilvásváradon.

Régebben a Mecsek és a Gemenc volt a nagy szerelem, mióta elköltöztem Bajáról, és bejártam a Dunakanyart, majd otthonra leltem itt a közelben, egy véletlen túra alkalmával felfedeztem Nógrádot. És szerelembe estem.

Nógrád egyszerűen gyönyörű. Megindító és elszomorító, hogy ezzel a gyönyörű tájegységgel milyen mostohán bánnak, mennyire elhanyagolják. Elhagyott kúriákba, pusztuló vadászkastélyokba botlunk, amerre járunk. A gazzal benőtt, romos épületek közt kóborolva mégsem az enyészet - és a felelőtlen trehányság - jut eszembe, hanem a magyar történelem.

Az nincs a korlátozások között, hogy tilos kirándulni, úgyhogy kerekedjetek fel, kiválogattam pár érdekes helyet, amit az elmúlt években láttunk, és persze erősen szubjektív, részrehajló, nem Budapest-centrikus és önző leszek.

Szandavár (Szanda vára) és a Megvilágosodás Sztúpa

Belecsapunk a lecsóba, Szanda várához ugyanis jókora kaptató után érünk fel, de a körpanoráma minden fújtatást és lihegést megér. A Cserhát hegységben levő 529 méter magas Szanda-hegy csúcsán áll a várrom, egészen pontosan a hétméteres öregtorony csonkja, néhány fal és a vízgyűjtő maradványai.

Ha kigyönyörködtük magunkat, érdemes bemenni Szandára, megnézni Máriácska Káponkáját, aminek a története igazán érdekes, de eszem ágában sincs elszpojlerezni. Aztán sétáljunk el, és pihenjünk meg a Mária-forrásnál, aminek gyógyító erőt tulajdonítanak! Ugyanitt van a Péter-hegyről lehozott fakereszt, a környékre jellemző pléhkrisztussal.

Szandától nem messze van Becske, itt van Magyarország legkisebb, nyilvánosan látogatható buddhista sztúpája. 2008-ban építette és avatta fel a Láma Ole Nydahl alapította magyarországi Gyémánt Út buddhista közösség. A sztúpa környékén a bokrokon, cserjéken imazászlók lengenek, csend van, és nyugalom, remek alkalom egy kis elmélkedésre. Ne felejtsük el a buddhista hagyományok szerint a sztúpát jobb kezünk irányába háromszor körbe járni, miközben jókívánságokat, tiszta és jó szándékú üzeneteket fogalmazunk meg!

Csővár és a Sinkár-tó

Csővár nem tartozik a túrázók kiemelt célpontjai közé, én nem bánom, szeretek egyedül kóvályogni és üldögélni. Akit érdekelnek a régi várromok és a magyar történelem, annak kifejezetten ajánlom. Kincskeresők is füleljenek, a nyolcszáz éves várban állítólag kincset rejtettek el, amit a mai napig nem találtak meg. Egy hatalmas ciszternát viszont feltártak, úgyhogy aki gyerekkel vagy szeleburdi kutyával megy, az figyeljen oda! A panoráma itt is fantasztikus, csend van, úgyhogy érdemes piknikezni is egyet.

Vagy utaztatni még az elemózsiát, és átgurulni vele a közeli Sinkár-tóhoz. A Sinkár-tó a Csővári-Rögök, a Nagy-Szór tömbje és az Ecskendi hegytömbök között fekszik. Ez egy tározó, de nagyon figyelnek a környezet háborítatlanságára. Séta közben számos madarat, hódrágta fákat láthatunk, de a víz mellett üldögélve akár 15-20 kilós halak is feldobhatják magukat. A tavat körülbelül másfél óra alatt lehet megkerülni, akár kisgyerekkel is útnak indulhatunk, mert könnyű terep.

Vác

Nagyon szerettem Vácon lakni, sokszor visszamegyünk, szeretem a várost. A macskaköves utcák, a házak nagyon emlékeztetnek Bajára. De a fő látnivalók mellett miért érdemes ellátogatni ide? Hát a piac miatt. A váci piac nagyon híres, és hétköznapokon is érdemes meglátogatni. A szárított gombától a kecsketejig nagyjából minden kapható, beleértve a füstölt árut és a házi lekvárokat is. Aki csütörtökön látogat el a városba, két legyet üt egy csapásra, a püspöki palota előtt ugyanis őstermelői piac van, szóval tömött bukszával érkezzetek!

Két piacozás közben két helyre mindenképpen érdemes elmenni egyszer: az egyik a Váci Mosolyalbum, azaz Sajdik Ferenc grafikus és karikaturista állandó életmű-kiállítása a barokk főtéren. Gombóc Artúr és a Nagy Ho-ho-ho-horgász alkotója olyan csodálatos mesevárosként ábrázolja Vácot, olyan szórakoztató módon ismerhetjük meg a város történetét, annyira sajdikosan kelnek életre a házak, az utcák, hogy ez valóban mosolyt csal az arcunkra. Nem utolsósorban akár Pom Pomot is hazavihetjük, nálunk is lóg egy eredeti Sajdik „szőrpamacs vagy paróka vagy szobafestő pemzli” a falon. (A járványügyi korlátozások alatt a múzeum zárva tart!)

A másik a Liget. Ez a hely télen-nyáron szép. A tó körül sétálhatunk egy nagyot, az óriási fák alatt heverészhetünk kedvünkre. Az ártéri tanösvény pedig hol ijesztő, hol titokzatos és sejtelmes. Az egyetlen vízi tanösvény, ahol testközelből figyelhetjük meg a Duna élővilágát. Séta közben vízi és vízparti növényekkel, zöld varanggyal, vízisiklóval és kockás siklóval is találkozhatunk. A madármegfigyelő helyeken jégmadarat, tőkés récét, guvatot és más vízimadarakat is láthatunk. Sajnos a pallósor már elég rossz állapotban van.

Nemesnádudvar és Hajós

Ez a két sváb település megérdemel egy nagyobb kiruccanást. Hajós „Európa legnagyobb pincefalujával” büszkélkedhet, egykor több pince volt itt, mint lakóház. Mindenképpen nézzétek meg őket belülről is, nem csak azért érdekesek, mert - ahogy mondják - „a sváb nem lemegy, hanem bemegy a pincébe”, de a pincékben van egy-egy szoba is, amit vendégek fogadására, pihenésre használtak a szőlőből hazatérve.

Nemesnádudvar szintén híres pincefalu, a Mária-völgyi pincesor mellett elszórtan még több helyen találhatók présházak, például a temetői pincesoron, a kender-völgyi és a felsősükösdi út mentén. A jellegzetes, nagy ajtajú, keskeny ablakú, szorosan egymás mellett álló házacskákat a svábok a 18. században kezdték itt építeni, miután letelepedtek, és szőlőtermesztésbe fogtak.

A pincefalvaktól nem messze van Bátya. A falu híres fokhagymatermesztő hely - jó a fűszerpaprikájuk is! -, az utcákon sok helyen láthatunk a kapu elé akasztott füzéreket, oda nyugodtan csöngessünk be, azért van kiakasztva, mert ott van eladó. Érdemes bemenni a Bajai úton a Paprika Múzeumba: amit a fűszerpaprikáról, annak feldolgozásáról tudni kell, látni-hallani fogjuk. (A múzeum a korlátozások alatt zárva tart, érdeklődjetek telefonon!)

A cikk az ajánló után folytatódik

Az anyaság kihívásai cukormáz nélkül

A Femina Klub júniusi vendége Ráskó Eszter humorista lesz, akivel Szily Nóra, az estek háziasszonya többek között az anyaság és a nőiség kihívásairól beszélget. Vajon létezik-e recept a gyerekneveléshez? Miért olyan káros a tökéletes anya mítosza? Hogyan lehet az önazonosság és az önfelvállalás révén a nőknek felvértezni magukat a 21. századi normákkal szemben?

További részletek: femina.hu/feminaklub

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2024. június 3. 18 óra

Helyszín: Thália Színház

Promóció

Mária-kegyhely

Fogadjunk, hogy tudok valami olyat mondani, amit még nem hallottatok! Tudtátok, hogy a világ legmagasabb, rozsdamentes acélból készült Szűz Mária-szobra Magyarországon van? Igen, így van, Hercegszántón láthatjátok. A faluból 1956-ban külföldre disszidált Vöő Sándor felajánlásából és támogatásával készült. A szobor 10 méter 53 centi magas, a pécsi szobrászművész két évig készítette. A kegyhely egész évben szabadon látogatható.