Itt nem lát belőled semmit az autós: ezért ne állj véletlenül se a holttérbe
Súlyos balesetet okozhat, ha nem figyelsz a holttérre az utakon.

GettyImages-483318709
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A holttér jelentőségének ismerete a járművezetők, a motorral, kerékpárral, rollerrel és gyalogosan közlekedők számára egyaránt fontos, akár súlyos balesetek is elkerülhetők, ha az ember tisztában van a fogalommal.

A balesetek gyakori oka, hogy a motoros, kerékpáros vagy gyalogos a holttérben tartózkodik, majd az autó elindul, jobbra kanyarodik, esetleg sávot vált, és máris elsodorhatja a közlekedőt.

A holttér jelentése

A holttér kifejezés egy olyan területet, irányt jelent a jármű körül, amely a vezető számára nem látható be még a visszapillantó tükrök használatával sem. Ezt a teret elsősorban az autó egyes karosszériaelemei, tartóoszlopai, tükrei takarják ki, de akár egy utas, a fejtámla vagy egy csomag is befolyásolhatja a látásviszonyokat.

Jól tartsd észben, hogy a holttér alapvetően a járműtől oldalt, a kissé a sofőrtől hátrafelé kezdődik, nagyjából a második üléssor térsége már nem mindig jól belátható.

A holttér az adott jármű kialakításától és a tükörtől is függ, egy teherautónál egészen nagynak számít a beláthatatlan tér, ezért elővigyázatosságot igényel, elsősorban a járművezetőtől, hiszen alapvetően az ő felelőssége az úttest gépkocsi szerinti felmérése, ellenőrzése, de a kívülállótól is, hiszen életet is menthet egy körültekintő döntés.

A cikk az ajánló után folytatódik

Így ellenőrizd, hogy a holttérben vagy-e

Holttérben huzamosabb ideig tartózkodni tehát rendkívül balesetveszélyes. Szerencsére néhány trükk a mindennapokban is alkalmazható a láthatóság ellenőrzésére. A legegyszerűbb, ha a visszapillantó tükörben a sofőr arcát keresi a közlekedő kerékpáros vagy gyalogos, ugyanis ez egyértelműen jelzi, hogy a sofőr is láthatja őt. Ennek hiányában félő, hogy a vezető sem látta az adott embert.

Még biztosabb, ha a gyalogos vagy kerékpáros felveszi a szemkontaktust is az autóvezetővel, így meggyőződve arról, hogy észrevette őt. Ez akár kevésbé belátható zebránál, átkelőhelyeknél, keresztező kerékpárúton, kerékpársáv végénél sokat segíthet a biztonság érdekében.

Biciklivel talán akkor kerül az ember a legnehezebb döntéshelyzetbe, ha meg-megálló, lassacskán araszoló kocsisorral találkozik. Noha az álló kocsisor jobbról is megelőzhető, sőt a piros lámpánál még kedvező is lehet, ha jól látható helyről indul valaki, ám a folyamatosan haladó kocsisornál veszélyes lehet egy autó mellé kerülve sokáig tekerni. Ilyenkor jobb két autó közé behúzódni vagy azok mellett, de a holtteret elhagyva haladni, közelítőleg a kettő között.

Indexelő jármű mellett pedig sosem szabad maradni, ha mégis kénytelen vagy, ilyenkor is keresd a szemkontaktust! Kereszteződés után pedig a parkoló autókban ülőkre is jobban figyelj, hiszen az ajtónyitás is reális veszélyt jelent, ha a holttérből érkezik a kerékpáros, motoros, netán rollerrel közlekedő.

KRESZ-teszt bringásoknak

A kerékpározóknak is elengedhetetlen a KRESZ-szabályok ismerete.

(Képek: Getty Images.)

Ezt is szeretjük