3 lenyűgöző alagút, amin egyszer át kell menned
Hihetetlen mélységek, monumentális csodák, kihagyhatatlan helyek - íme, három rejtélyes, nagy múltú alagút, amit neked is látnod kell!
Miután a földet és bizonyos mértékig az eget is meghódította, a mélységek felé is elindult az emberi képzelet, olyan hihetetlen mérnöki csodákat létrehozva, melyek látták az utazók a mai napig elámulnak.
Ha téged is vonzanak a rejtelmes, ugyanakkor monumentális, földalatti helyek, íme, három alagút, melyet nem hagyhatsz ki, ha épp arra jársz.
Orosz romantika a föld alatt: a moszkvai metró, Oroszország
Előbb-utóbb minden nagyváros szembetalálja magát azzal a problémával, amit terjeszkedése okoz a közlekedésben. Ha pedig a felszín nem szolgál kellő térrel ahhoz, hogy a felfokozott gazdasági tevékenységeket lebonyolítsák, a föld mélye kerül előtérbe. Moszkvában a többi európai nagyvároshoz képest későn épült meg az első földalatti vasútvonal, a beruházást csak a kommunista rezsim idején indították el.
A metróhálózatot 1931-ben kezdték el építeni, fejlesztése pedig a mai napig tart. Vannak azonban olyan részei, ahol nem csupán utasként érdemes elidőzni, ugyanis nem véletlen, hogy Moszkva földalatti világa nemzetközi hírnévre tett szert. A legrégebbi metróalagutak legnagyobb jelentősége monumentális méretük mellett az állomások különleges és gazdag díszítésében rejlik.
A lefelé haladó mozgólépcsők utasai a peronok között tágas csarnokba lépnek, ahol még szobrok is találhatók. A falakat többnyire rózsaszínű, néhol fekete márványlapok borítják, és csillárok fénye világítja meg a falakat ékesítő, hősi motívumokat ábrázoló szobrokat, mozaikokat, festményeket, faragványokat és díszvakolatokat.
A peronok meglehetősen szélesek, ami előbbiekkel együtt nem titkoltan azt a célt szolgálta, hogy a metró mind a külföldi, mind a helyi látogatókat elkápráztassa. Ha különleges hangulatra vágysz - az, hogy a modern Moszkva alatt egy sajátos, nosztalgikus világ rejlik, mindezt könnyen megadhatja -, mindenképp barangolj az itteni metróállomásokon és vonalakon, különös tekintettel a Novokuznyeckaja és Komszomolszkaja állomásokra.
A leghíresebb: Csalagút, Nagy-Britannia/Franciaország
A La Manche-csatorna alatt húzódó Csalagút, melynek létrehozása óriási lépést jelentett a szigetország és a kontinens között való közlekedés életében, a világ talán leghíresebb alagútja, melyen élete során minden utazónak át kell kelnie egyszer. Már csak amiatt a különleges élmény miatt is, hogy mélyen, a tenger alatt teszi meg útját.
Az Anglia és Franciaország közötti összeköttetés ötlete egészen a napóleoni időkig nyúlik vissza - az elképzelést ugyanis maga Napóleon is támogatta. A Csalagút - nyelvújítóink a csatorna és az alagút szavakat vonták össze e kifejezésben - megépítésére, melyet vasúti közlekedésre terveztek, 1986-ban adtak megbízást, majd 1990. október 30-án törték át azt a vékony kőzetfalat, mely a Csatorna krétakori mészkőmedrében haladó angol és francia fúrógépeket még elválasztotta egymástól.
Ez akkoriban kettős jelentőséggel bírt: Nagy-Britannia a szó szoros értelmében megszűnt szigetnek lenni, egyben elkészült a világ tenger alatt leghosszabban húzódó, pontosan 51,5 kilométer hosszú alagútja.
A szervizalagútjainak köszönhetően teljes mértékben biztonságos Csalagút nemcsak a technika lenyűgöző eredménye -, hanem egyben a szervezés diadala is, mindemellett a nemzeti összefogás jelképe. Ha úgy döntesz, Franciaország északi partvidékéről egy-két napra Angliába látogatsz, a Calais közelében fekvő Coquelles városából kell elindulnod, hogy Dover mellett, Folkestone-nál érd el a túlpartot.
Az újkor mérnöki csodája: Temze-alagút, Nagy-Britannia
A lovagi címre emberi lény nem volt még méltóbb, mint Marc Brunel, aki a híres Temze-alagút létrehozásához nélkülözhetetlen fúrópajzsot megalkotta - tartották egykor az angolok. Az alagút létrehozását a gazdasági kényszer sürgette, ugyanis az 1800-as évek elején a London Bridge-en naponta négyezer lóvontatású szekér és kocsi kelt át a túlpartra, miközben közel négyszáz révész húzott hasznot a személy- és áruszállításból.
A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?
Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.
További részletek: feminaklub.hu/
Használd az „IVANYI” kuponkódot, és 20% kedvezménnyel vásárolhatod meg a jegyed!
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2024. november 27. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
A zavartalan forgalom biztosítása érdekében a mérnököknek a világ első víz alatt húzódó alagútját kellett megtervezniük és kivitelezniük. Az 1825-ben megkezdett és 1843-ban befejezett, emberfeletti munkával készült alagutat július 26-án a fiatal Viktória királynő és Albert herceg avatta fel. A végpontjain lendületesen kanyargó lépcsőkkel és csodás dekorációs elemekkel ellátott, régen csak gyalogosok által használt alagút ma a londoni metróhálózat részét képezi, az egykor tervezett téglafalak pedig ma is az újkor egyik legjelentősebb mérnöki csodájának állítanak emléket.
Arról, hogy az idelátogatók ne felejtsék el, hogy egykor itt adtak vidám, gyertyafényes vacsorákat az Alagút Klub elkötelezett tagjai, a Brunel Museum gondoskodik, ahonnan szervezett túrákat indítanak az alagút alaposabb, titkokban, érdekességekben és történelmi tényekben gazdag felfedezésére.
A Tádzs Mahal, Sydney operaháza, a Golden Gate híd, az Empire State Building vagy épp a London Eye - a világ legnagyszerűbb építményei közé tartoznak, melyek megragadják a képzeletet, ámulatba ejtenek, lenyűgözik az álmodozásra hajlamos utazót épp úgy, mint a technika szerelmeseit. Ha az első rácsodálkozás után többet szeretnél megtudni a világ leghíresebb épületeitől, érdemes kézbe venned ezt a könyvet, melyben tervező építészek, mérnökök, építészettörténészek nemzetközi csoportja ad választ a legfontosabb kérdésekre, és vázolja föl az emberi tehetségnek és teremtőerőnek az építészet terén elért fantasztikus fejlődését, i.e. 500 tájától egészen napjainkig. A könyvben tárgyalt építmények többsége vagy a legmagasabb, vagy a leghosszabb, vagy a legszélesebb a maga nemében, azonban mindegyik több ennél: valódi csoda, melyet egyszerűen látni kell!
Kiadja az Athenaeum Kiadó.
A könyv ára 6990 forint.
A könyvet itt rendelheted meg. »
OLVASD EL EZT IS!
- olaszország
- franciaország
A világ 7 földalatti csodája
- szikla
- világjáró
5 bizarr, emberarcú szikla
- írország
- szikla