Így nézett ki a Nyugati pályaudvar 1900-ban: a különös fotók visszarepítenek az időben

Egészen különleges látni, hogy nézett ki Budapest az 1900-as évek elején.

Budapest terei régen
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Budapest 1873 őszén Pest, Buda és Óbuda egyesítésével jött létre, mely kezdetben még csak tíz kerületet foglalt magába. Ez 1950-re már 22 közigazgatási egységgé bővült, majd 1994-ben született meg a 23. kerület. A 19. és a 20. század fordulójának pezsgő életéről már készültek fotók, amelyekkel bárki visszarepülhet az időben, hogy egy elragadó világ táruljon fel előtte.

Az 1910-ben tartott népszámlálás idején az adatok szerint több mint 880 ezer fő lakta Budapestet, ám elővárosai is komoly létszámmal rendelkeztek - így például nem tartozott még a fővároshoz Újpest, ekkor a IV. kerület a Belvárost jelölte. Az 1867-es kiegyezést követő fejlődés hatásai már érezhetők voltak a városban: az 1896-os millenniumi építkezések jelentősen formálták az utcaképet és a közlekedési lehetőségeket, 1910-re pedig már az elektromos közvilágítást is bevezették az utcákra. Modern, izgalmas várossá nőtte ki magát Budapest.

Budapest terei régen

Különleges élmény látni, hogy mennyire más volt az 1900-as évek előtt és a századforduló környékén Budapest városa: a Nyugati tér forgatagától a Tabán egyszerű házain át a Gomba nélküli Móricz Zsigmond körtérig.

A Nyugati pályaudvar 1874 és 1877 között épült meg az elbontott Pesti indóház helyén, ahonnan a Pest és Vác közötti első vasút elindult. Az újabb, gyönyörű állomásépület tervei Gustave Eiffel francia építőmérnökhöz köthetők.
Fotó: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára / Klösz György fényképei
Az 1896-os millenniumi ünnepségek keretében épült ki a Nagykörút és a Sugárút, azaz a mai Andrássy út. A találkozásuknál levő Oktogon így nyüzsgő központtá változott. A nyolcszögletű teret 1897-ben a lovas kocsik és az elegáns öltözékű városlakók töltötték meg élettel.
Fotó: Fortepan / Somlai Tibor
2022-ben sokan izgatottan várják, hogy fog kinézni a Blaha Lujza tér a felújítás után, ám azt is érdekes látni, milyen volt a köztér 1893-ban. Ekkor még állt a Népszínház 1965-ban lebontott épülete.
Fotó: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára / Klösz György fényképei
A Deák tér az 1892-1895 között készült képen is izgalmas. Érdekesség, hogy a haza bölcse még tanúja lehetett, hogy teret neveznek el róla. A közterületek között ez az egyik legrégebbi név, amit azóta nem változtattak meg.
Fotó: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára / Klösz György fényképei
A Tabánt 1917-ben a vidéki hangulatot idéző házak, borozók, vendéglők jellemezték, ennek a 30-as évek városrendezési láza vetett véget. A helyére tervezett városrész a második világháború miatt sosem épült már meg. Ma ismert, parkosított formában a 60-as évek óta létezik.
Fotó: Fortepan / Lettner József
1907-ben készült ez a fotó a Kálvin térről, ami azért is különleges emlék, mert ekkor még itt állt az Ybl Miklós tervezte Danubius-kút, mely a háborúban megrongálódott. Az újrafaragott kompozíció ma az Erzsébet teret díszíti.
Fotó: Fortepan / Széman György
Az Andrássy út és a Hősök tere környéke is másképp nézett ki a millenniumi ünnepségek éve előtt. A hatalmas szoborcsoport helyén ekkor még az Ybl Miklós-féle Gloriette díszkút magasodott. Ezt később a Széchenyi-hegyre költöztették.
Fotó: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára / Klösz György fényképei
Érdekes a Móricz Zsigmond körteret az 1930-as fotón a Gomba nélkül látni, középen a Szent Imre-szoborral. A központ kialakítását csak 1942-re végezték el, váróval és üzletekkel. Ekkor még HÉV közlekedett, Nagytétény és Törökbálint felé is el lehetett jutni.
Fotó: Fortepan / Paczolay család

(Borító- és ajánlókép: Fortepan / Budapest Főváros Levéltára / Klösz György fényképei.)

Ezt is szeretjük