Hová lett a wifi? Megoldások, hogy újra hasítson a net

Van pár trükk, amivel garantált a gyors megoldás.

Hová lett a wifi? Megoldások, hogy újra hasítson a net
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A cikket a DIGI Távközlési és Szolgáltató Kft. támogatta

Azt mondják, a jót könnyű megszokni, és csak akkor értékeled igazán azt, amid van, ha eltűnik az életedből. Néha egészen hétköznapi dolgokkal is így vagyunk. Mindennapos dolog, hogy ha felkapcsolod a lámpát, akkor világos lesz. Hogy a csapból tiszta víz folyik, vagy ha leülsz otthon a gép elé, a kezedbe veszed a mobilt, vagy bekapcsolod az egyik streamingszolgáltatást, már hasít is az internet.

A technológia fejlődésének köszönhetően az otthoni internetszolgáltatás egyre megbízhatóbb és stabilabb. Emiatt a vezetékes internet és a wifi már ugyanolyan alap, mint az áram és a folyó víz. Az internetre már nemcsak a munkához, de a tanuláshoz, a szórakozáshoz, sőt, olykor a házimunkához is szükség van. Így, ha nem tudsz csatlakozni a jógaórádhoz, szaggat az esti film streamje, nem indul el a vacsorára kinézett recept videója, vagy a gyereket kidobja az online játék, a család minden tagja pánikba esik.

A gyakorlottak pontosan tudják, hogy hova nyúljanak ilyenkor, de aki nem biztos a dolgában, sok időt veszíthet a hibakereséssel. És bizony sok konfliktust is „nyerhet”. Pedig van pár trükk, amivel garantált a gyors megoldás és biztosítható a családi béke, és akár idős szüleinket is végigvezethetjük a lenti lista alapján a náluk felmerülő internetes probléma esetén a megoldás megtalálásáig.

Mivel van a gond?

Ha a tévén szaggatva jön a streamelt tartalom, még nem biztos, hogy az szolgáltatásban van a hiba. Ezt egyszerűen kiderítheted, ha más eszközzel is megpróbálod elérni a világhálót. Ha sem a telefonon, sem asztali gépen, tableten vagy egyéb internethez csatlakozó eszközön nem jön létre a kapcsolat, akkor biztos, hogy nem az eszközzel van a probléma, jöhet a következő lépés. Ha viszont csak egy eszköz, például a telefonod nem tud csatlakozni, indítsd újra és próbáld ki-, majd bekapcsolni rajta a wificsatlakozás lehetőségét.

Csekkoljuk az eszközt

Jó esetben pontosan tudod, hol van a modem, vagy a router, amit a szolgáltatótól kaptál. Fontos, hogy hozzáférhető, jól látható helyen tartsd, hiszen ilyenkor az első utad hozzá kell vezessen, és ezen múlik az is, hogy a lakás minden részén elérhető és kiegyensúlyozott legyen a wifijel. Tedd jól látható, száraz, tiszta helyre, lehetőleg a lakás központi részén. És nemcsak nekünk, de néha a halaknak is jobb, ha tudjuk, hol van a routerünk.

shutterstock 712414756

Abban a történetben is jobban jártak volna, amit Mihályi Gábor, a DIGI Műszaki szolgáltatások terület vezetője osztott meg velünk:

„Régi modemek összegyűjtésére került sor az egyik alkalommal. Az egyik ügyfél felhívta a call centert, hogy segítsen abban, milyen eszközt kell visszavinnie.

- Tudna nekem valami kapaszkodót adni, hogy hol lehet, vagy miként néz ki ez az eszköz, amit be tudok vinni a shopba? Nem nagyon értek a műszaki berendezésekhez, nyugodtan fogalmazzon konyhanyelven, azt érteni fogom!

- Természetesen. Egy fekete dobozról beszélünk, az egyik vége be van dugva a konnektorba, és egy másik kábel is jön ki belőle. A lakás inkább központi részén szokták elhelyezni, egy nem túl feltűnő helyen. Lehet önnél is valamilyen használati tárgy vagy szobadísz mögött helyezkedik el.

- Köszönöm a segítséget, így biztos meglesz!

Másnap a shopban:

- Jó napot kívánok! Tegnap segített a munkatársuk, hogy behozzam a „modemet”, amit kértek. Örömmel jelzem, hogy megtaláltam! Tessék, itt van!

- Jó napot kívánok! Öööö, biztos, hogy ez az, amiről kollégám beszélt?

- Persze, fekete doboz, egyik vége konnektorban, és jön ki belőle egy másik kábel. Ott volt az akvárium mögött!

- Nem véletlenül, ugyanis ez az akvárium légpumpája és az ahhoz tartozó tápegység...

- ????”

Ha megvan (és nem az akvárium mögött volt), nézd meg, hogy rendben van-e az áramellátás. Világítanak a jelzőfények? Van áram? Azt biztos tudod, hogy ha nincs áram, akkor a routered sem működik, ez alap. De ha van, próbáld meg az eszközt egyszerűen újraindítani. Ehhez először egy rövid időre áramtalanítsd, majd kapcsold vissza és figyeld meg, mi történik. Ha még mindig semmi, jöhet a következő lépés.

Kábelek és csatlakozások

Jól jön, ha ismered az internet útját. Hol jön be a lakásba a kábel, merre fut el a modemig, és onnan hogyan és milyen kábelek haladnak tovább? A kábeleket érdemes úgy elhelyezni, hogy ne kerüljön rájuk bútor, ne mászkáljon rajta az egész család, ne feküdjön rajta a kutya és rágcsálja a nyúl. Ne törjenek meg a sarkoknál, vagy az ajtó felett, hiszen, ha meghibásodnak, akkor a szolgáltatás sem működik zavartalanul. A fal melletti kábelcsatorna jó megoldás akkor, ha sérülés nélkül vezethető benne a kábel. Az optikai kábel viszont különösen sérülékeny! Nem hajlítható, így, ha ilyen kábellel találkozol, úgy helyezd el a modemet, hogy ne legyen szükség a kábel megtörésére.

Ha a kábelezés rendben van, hiba esetén érdemes ellenőrizni az eszközök csatlakozását. Mozgasd meg minden kábel és modem, számítógép, egyéb kütyü csatlakozását, hátha egy kilazulás okozza a problémát, és van ugyan internet, de nem jut el a wifit biztosító routeredbe.

Kapcsolat a szolgáltatóval

Ha sem az újraindítás, sem a többi ellenőrzés nem oldotta meg a gondot, akkor (ha van mobilinternet) érdemes rápillantani a szolgáltató által kezelt felületekre. A weboldalon és a Facebook-oldalon tájékoztatást kaphatsz az előre látható karbantartásáról, és elképzelhető, hogy csak erről van szó. Ha itt sem találsz választ a hibára, akkor mindenképpen érdemes felvenni a kapcsolatot a szolgáltatóval. Ebben az esetben érdemes készülni az ügyfélszámmal, vagy bármilyen azonosítóval, ezzel nagyban felgyorsíthatod a beazonosítást és a hibaelhárítás folyamatát.

Túl sokan vagyunk túl okosak?

Ha többen éltek egy lakásban, és egyszerre többen többféle eszközzel kapcsolódtok a wifihez, előfordulhat, hogy rendszeres lassulást, akadozást tapasztalsz. Ebben az esetben két teendőd van: magasabb díjcsomagra váltani és ellenőrizni, hogy milyen wifiroutert kaptál a szolgáltatótól.

shutterstock 502228213

A legújabb technológia a wifi 6 ugyanis akár 20%-kal gyorsabb netet biztosít, mint a korábbi technológiák. Ez az eszköz intelligensen osztja meg a sávszélességet, így egyszerre több készüléken is élvezhető a gyors wifi. Ráadásul a nagyobb gyorsaság mellett biztonságosabb kapcsolatot is biztosít, hiszen a jelszó titkosítása (WPA3) minden adatátvitel alkalmával módosul. Ha az eszközöd még nem ilyen, érdemes felkeresni a szolgáltatót és tájékoztatást kérni a lehetséges cseréről.

Ha semmi sem segít

Az internet nem fogyhat el, úgyhogy biztosan van megoldás, csak keresni kell. Bár van, aki ezt nem hiszi el, mint az ügyfél, aki lemondta az internetet.

A történetben, amit szintén Mihályi Gábor osztott meg velünk, épp egy exit interjú (a szolgáltatás lemondását követő rövid beszélgetés, informálódás) készült az előfizetővel, aminek az első kérdése így hangzott:

- Megmondaná, miért mondta le az internet-előfizetését?

- Persze, hogy megmondom. Mert kiolvastam!

- Elnézést, jól értem? Kiolvasta az internetet?

- Igen. Az egészet!

Nem. Nem Chuck Norris volt az előfizető.

Szóval lemondás helyett keressünk megoldást. A szolgáltató nem lát hibát, a router működik, az eszközeid más hálózattal gond nélkül csatlakoznak a nethez? A megoldás ez esetben is a szolgáltató lehet, ahol gyakran tudnak helyszíni technikai segítséget is nyújtani, hiszen bármilyen ügyesek és gyakorlottak is vagyunk, néha a problémák elhárításához tapasztalt szakértőkre van szükség.

Ezt is szeretjük