Eszenyi Enikő egy dologban már nagyon profi, most egy fiatal kollégája élvezi a támogatását
Interjú a színésznővel. (x)
Szerelmi praktikák az év legrövidebb és legkülönösebb éjszakáján, Szent Iván éjjelén, amikor bármi megtörténhet. A Vígszínház februári bemutatója is ekkor lesz, démonok és lidércek, szeretők és ellenfelek vad játszmáit bemutatva. Shakespeare Szentivánéji álma február 25-től látható a Vígben, Kovács D. Dániel első nagyszínpadi rendezésében.
A Szentivánéji álom helyszíne egy titokzatos erdő, ahol a fiatalok űzik egymást - össze-vissza keveredve -, hogy a végén, egy kis varázslat segítségével mindenki a maga párja mellett kössön ki. A varázslat folytatódik, amikor Eszenyi Enikő mint Puck kerít 40 perc alatt övet a Föld körül, eközben Stohl András a színháztörténet leghíresebb átváltozásán megy keresztül.
A gyáva oroszlán szerepében Hegedűs D. Géza, Thiszbéként Fesztbaum Béla, Hermiaként és Helénaként a Vígszínház két fiatal tehetsége, Szilágyi Csenge és Bach Kata látható.
Interjú Eszenyi Enikővel
- Kovács D. Dániel első nagyszínpadi rendezése a Szentivánéji álom lesz a Vígszínházban. Nagy pillanat ez egy fiatal rendező életében. Te hogy emlékszel az első víges alkotói munkádra?
- Az első rendezésem a Budapesti Kamaraszínházban a Leonce és Léna volt Kaszás Attilával és Pap Verával a főszerepben, több mint százszor ment. Marton László látta ezt az előadást, és nagyon bátran azt mondta, hogy a 80 fős nézőtér után rendezzek a Vígszínház nagyszínpadán. Így született meg a West Side Story, ami a Leonce és Lénához hasonlóan nagyon sok díjat kapott. Remélem, Dani vígszínházi rendezései is ilyen sikeresek lesznek, hiszen idén a színikritikusok szerint is ő az évad legígéretesebb pályakezdője.
- Az egyik első szereped az első tündér volt a Szentivánéji álomban.
- Igen, de még ezelőtt, a Színház- és Filmművészeti Főiskolán történt az első találkozásom a Szentivánéji álommal. Mestereim, Horvai István és Kapás Dezső már az első évben minden osztályukban a Zuboly-gyakorlattal kezdték a tanítást. Zuboly a Szentivánéji álom egyik mesterembere, amatőr színész, aki minden szerepet magának akar.
A gyakorlat lényege, hogy nekünk a Rómeó és Júlia összes szerepét el kellett játszanunk Zubolyként. Ezáltal a tanáraink megismertettek minket e csodás Shakespeare-darabbal, másrészt a zubolysággal, ami arra nevel, hogy minden szerepedet szeresd, minden szerepről tudd, hogy miről szól, miért te kaptad, mit akarsz vele elmondani. A mai napig emlékszem az osztálytársaim Zuboly-gyakorlataira, annyira különlegesek voltak.
Az osztályunk később feldolgozta a Szentivánéjit, akkor Hermiát játszottam. Néhány év múlva, 1983-ban Marton László a Pestiben színpadra állította és nagyszerűen elemezte a darabot. Rudolf Péter volt Puck, én az első tündér szerepét kaptam. Mi kezdtük az előadást Rudival, arra emlékszem, hogy nagyon izgultam.
- Rengeteg Shakespeare-t rendeztél és játszottál, melyiket miért szeretted?
- Talán a legkedvesebb Rosalinda és Viola, két fiúszerep. Az Ahogy tetszik-rendezésemet azért is szerettem, mert az volt az első külföldi munkám, a szlovák Nemzeti Színházban megkapta a szlovák kritikusok díját. Azt hiszem, hogy az az előadás az egész életemet megváltoztatta. A Machbethet azért szerettem, mert Attilával játszottuk együtt. Idén nyáron nagy élmény volt a III. Richárdban Erzsébetet alakítani, hiszen ebben a darabban már eljátszottam Lady Annát is.
De szerettem Kleopátrát és Cordeliát, együtt a bolonddal. A Sok hűhót kétszer is rendeztem, a budapestiben és a prágaiban is kitűnő színészek játszottak: Kaszás Attila, Tordy Géza, Nagy Ervin, Hegyi Barbara, Tábori Nóra. A Vízkereszttel szintén kétszer találkoztam külföldön rendezőként, a Tévedések vígjátéka pedig immár 12 éve műsoron van nálunk. Az Othello volt igazgatóként az első rendezésem, de a Rómeó és Júliát szeretném még egyszer megcsinálni. Shakespeare az egyik legkedvesebb szerzőm.
- Puck szerepe egy újabb shakespeare-i állomás?
- Az ember életében, ha sok mindent elért, díjakat kap, szolgálja a színházát mint igazgató, az újabb kitüntetés az, ha egy fiatal alkotó felkéri, hogy legyen a társa a következő munkájában. Az külön öröm, hogy ez most a Puck!
Az interjút Molnár Karesz készítette.