Így néz ki most a vasfüggöny maradványa: ma 32 éve vágták át Sopronnál

Négy évtizeden át választotta el a vasfüggöny Magyarországot a nyugati világtól.

Vasfüggöny

Amikor Churchill 1946. március 5-én először említette fultoni beszédében a vasfüggöny kifejezést, nem tudhatta, hogy a politikai metafora hamarosan testet ölt. A brit miniszterelnök a második világháborút követően fennálló erős orosz befolyást kívánta érzékeltetni Közép- és Kelet-Európa országaiban ezzel a kifejezéssel.

A szovjet érdekszférához tartozó keleti blokk országai - Szovjetunió, Bulgária, Csehszlovákia, Kelet-Németország, Magyarország, Lengyelország, Románia - és a nyugati blokk országainak határain azonban az 1940-es évek második felében valóban felhúzták - az aknazárral és elektronikus jelzőrendszerrel ellátott - betonoszlopokra rögzített szögesdrót kerítést.

Vasfüggöny a magyar-osztrák határon

A magyar-osztrák határ mintegy 260 km-es szakaszán húzódott vasfüggöny - kezdetben aknazárakkal - 1949-től negyven éven át. Az aknákat 1956 szeptemberére felszedték, mely lehetővé tette, a forradalom idején százezrek meneküljenek az osztrák-magyar határon keresztül Nyugatra. A szabadságharc leverését követően újból megerősítették a határzárat, szinte hermetikusan elzárta hazánkat Európa nyugati részétől. Az 1980-as évekre azonban a rendszer elavulni látszott, ezzel párhuzamosan pedig eljött a politikai enyhülés is. 1989. május 2-án bejelentették, hogy felszámolják az elektromos és műszaki határzárat az osztrák-magyar határon. A vasfüggöny - Horn Gyula magyar és Alois Mock osztrák külügyminiszter általi - hivatalos és szimbolikus átvágására 1989. június 27-én került sor.

Így néz ki napjainkban a vasfüggöny maradványa Sopronnál.
Fotó: wikipedia.org/Kaboldy
És ilyen volt 1970-ben: a kukoricáson túl - magától értetődő tragikusságában - a vasfüggöny.
Fotó: fortepan.hu
A vasfüggöny átvágása Hegyeshalomnál. A határőrség kezdte meg a bontást 1989. május 2-án, de a teljes lebontásban a lakosság is közreműködött.
Fotó: fortepan.hu
A vasfüggöny szimbolikus és hivatalos átvágása 1989. június 27-én: Horn Gyula magyar és Alois Mock osztrák külügyminiszter.
Fotó: MTI/Matusz Károly
A vasfüggöny lebontása a - keleti és a nyugati - sajtó élénk érdeklődése közepette zajlott.
Fotó: fortepan.hu/Szigetváry Zsolt
A fekete vonal jelzi a nyugati (sötét) és a keleti (vörös), valamint a keleti és a semleges (világoskék) országok között évtizedeken át húzódó vasfüggönyt.
Fotó: wikipedia.com/Lockesdonkey

Ehhez a cikkhez ajánljuk

Ezt is szeretjük