"35 éves szerelvénynél nem kell csodálkozni, ha meghibásodik"

A MÁV-START válaszolt

A hosszú hétvégén megint fennakadások voltak a vasútnál.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Az október 23-i háromnapos hétvégén olvasónk jelezte, hogy bosszantó módon újfent fennakadásokba és egyéb kellemetlenségekbe botlottak a hazatérő utasok.

A MÁV a panaszokkal kapcsolatban igen részletesen kifejtette álláspontját, de vajon a válaszok meg is oldják a problémákat?

Dízelmozdony és pótlóbuszok

A fennakadással kapcsolatban a MÁV válaszában megírta, hogy váratlan helyzetekben a vonat személyzete azonnal értesíti a MÁV-START Üzemirányító Központját, ahol éjjel-nappal ügyelet működik.

A bejelentés után ők szervezik meg a vonat további közlekedését. Előfordul, hogy úgy kell irányítani a vonatot, hogy egy éppen várakozó szerelvényt elkerüljenek. A vonat útján kívül az utasok továbbszállítását is megszervezik, ami vagy a vonattal való továbbutazást, vagy a pótlóbuszokra való terelést jelenti.

A MÁV elmondása alapján minden esetben az a legfontosabb, hogy az utasok biztonságban legyenek, ezért előfordulhat például olyan eset, amikor fizikailag nem tudja a busz megközelíteni a vonatot. A pótlóbuszok indítása is külön szervezést igényel, ugyanis a MÁV-START nem rendelkezik lefoglalt buszokkal, így előfordul, hogy egész egyszerűen nem tudnak buszt biztosítani.

A konkrét esettel kapcsolatban a MÁV elmondta, hogy a zavart a felsővezeték szakadása okozta. Amennyiben a vonatok egyáltalán nem indulnak el, de adott esetben a problémát rövid idő alatt tudták volna orvosolni, az még nagyobb torlódást okozott volna. Ebben a szituációban csak két dízelmozdony állt a rendelkezésre, amelyek egyébként akkor szoktak szolgálatba állítani, ha nincsen megfelelő felsővezeték-rendszer kiépítve egy adott területen.

A MÁV pótlóbuszokat is rendelt, de azok nem voltak a közelben, mire odaértek volna, helyreállt a vasúti közlekedés.

Erre ment el eddig 160 millió forint

Nézegess képeket!

Elolvasom

Jegyvásárlási mizéria

Az említett eset, a felsővezeték szakadás a vasút hibájából történt, ezért az üzletszabályzat által biztosított átlány-kártérítés volt érvényben, azt nem törölte el a vasúttársaság. Az október 31-én az érintett utasok átalány-kártérítést igényelhettek, ami a menetjegyért és a felárért fizetett összeg.
Ebben a szituációban a késésért a fenti összeg 25 vagy 50%-a igényelhető vissza, utóbbi, ha a késés 119 perc fölötti.

Egyébként a kártérítést 14 napig lehet kérni az esetet követően. Ehhez a pénztáraknál kért igénylőlapot kell kitölteni, csatolni kell az eredeti jegyet. A MÁV szerint az internetes jegyvásárlás rendszerével az említett időpontban nem volt probléma. Ugyanakkor a rendszer rögzít minden egyes tevékenységet, így visszakövethetőek a lépések. A MÁV sajtóosztálya felhívta a figyelmet arra, hogy a fizetés előtt mindenképpen érdemes a kosár tartalmát átnézni az esetleges félreértések elkerülése végett.

Nem elég felkészültek?

A MÁV-START közlése alapján minden rendezvény és ünnep idején a várható legnagyobb utasforgalomra felkészülve erősíti a szerelvényeket, és több kocsival közlekedteti azokat.

Arra, hogy a hidegben álló vonatokon légkondicionáló működött a fűtés helyett, a MÁV-START válasza az, hogy csak az utazás konkrét időpontjának megadásával és a konkrét eset megnevezésével tudnák kivizsgálni a problémát. Ugyan ez a konkrét esetben nem változtatott a lényegen, de utólag a társaság nagyon szívesen kivizsgálja az ügyet.

A MÁV-START többek között hozzátette azt is, hogy a Budapest-Szolnok-Békéscsaba-Lökösháza vonalon a járművek átlagos életkora 30-35 év, ami nyilvánvalóan sűrűbb meghibásodásokat, üzemzavarokat eredményez, akár a fűtésben is. Általában a megoldás, hogy egy fűtött kocsiba irányítják át az utasokat.

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

Az rendben van, hogy a MÁV-START-nak mindenre van egy protokollválasza, de ezek a válaszok sajnos nem oldják meg a fenti problémákat. A szerelvények továbbra is késni fognak, nem lesznek felkészülve a nem várt eseményekre, nem lesznek lecserélve a kocsik, nem lesz normális fűtés, és az alkalmazottak sem lesznek előzékenyebbek és kedvesebbek. De vajon az idén az államtól csak prémiumra kapott 3,5 milliárd forint nem lenne elég arra, hogy néhány dízelmozdonnyal többet üzemeltessenek, vagy például saját autóbuszokat üzemeltessenek, ha pótlásra van szükség?

Kép forrása: MTI/Máthé Zoltán

Ezt is szeretjük