A boltok rafinált lehúzós trükkjei
Eláruljuk, mire figyelj, hogy elkerüld a felesleges költekezést.
Hiába indulsz el bevásárlólistával és szilárd elhatározással, hogy csak azt veszed meg, amire szükséged van, mégis elcsábulsz? Igen, a bevásárlóközpontok mindent megtesznek azért, hogy minél többet költsél: íme, a leginkább alkalmazott vásárlásösztönző trükkök az üzletekből!
Külön erre szakosodott cégek foglalkoznak azzal, hogyan lehet a vásárlók döntéseit a leginkább befolyásolni.
Például a hűtőkamrákban eldugott apró kamerák segítségével figyelik a vásárlók szemmozgásait, majd oda teszik a drágább termékeket, ahová a legtöbben a legtöbbször néznek - derül ki egy biztonsági cég ismertetőjéből.
Andalító zene, csábító illatok
Ilyenkor, ünnepek előtt amúgy is hajlamosabbak vagyunk az impulzusvásárlásra, ezt a hangulatot pedig csak fokozza az üzletekben szóló zene, a megfelelő illatok és a világítás. Ez utóbbihoz általában tiszta, világos, lágy fényeket használnak, és a hűtőket különleges módon világítják meg, hogy az áruk frissebbnek tűnjenek.
A légkondicionáló berendezésbe gyakran csepegtetik a hipermarketek a sülő kenyér illataromáját, hogy a vásárlókat szó szerint az orruknál fogva vezessék végig az üzleten. A pékáruk általában hátul helyezkednek el: a legtöbb üzletben csak úgy juthatsz el odáig, ha végigtrappoltál az egész bolton. Az italok is általában az üzletek végében, illetve a kasszáknál vannak, mert ha a bejáratnál telepakolnád a kocsit a nagy üdítősflaskákkal, akkor nem maradna hely másnak.
Érdemes alaposan végignézni a polcokat
Az egyik legkedveltebb trükk arra épít, hogy az emberek túlnyomó része jobbkezes: kutatások bizonyítják, hogy azokból a termékekből fogy a legtöbb, ami a polcokon szemmagasságban, jobb kézre esik. Ezért a boltok általában ide teszik a legújabb, legkapósabb, legdrágább dolgokat.
A termékcsaládokat úgy csoportosítják, hogy ne kelljen teljes köröket futni értük az üzletben, hanem a bevásárlólistának megfelelően könnyen meg tudjuk őket venni. Az egymáshoz köthető árukat viszont egymás mellé teszik: arra biztatnak, hogy ha kekszet veszel, dobj be a kosárba még egy csomag ropit is.
Az egymáshoz hasonló, egymást kiegészítő áruk függőlegesen helyezkednek el egymás alatt, mert a polc előtt állva szemünk ebben az irányban pásztáz szemmagasságból előbb lefelé, majd felfelé. A gyerekeknek szánt termékek eleve az alsó polcokra kerülnek, hogy a kicsik elérhessék őket. A pénztáraknál is azért találsz főleg édességeket, hogy sorban állás közben patáliát csaphassanak értük a gyerekek.
A Las Vegas-i trükk
Ha andalítóbb, lassabb zene szól az üzletben, akkor is többet költesz, mert a lassú zene nyugodtabb nézelődésre inspirál, tovább bóklászol a polcok között, így nagyobb az esélye, hogy több holmi kerül végül a kosaradba. Ezt segíti elő még a régi Las Vegas-i trükk is: a picit erősebbre állított légkondicionálóval érik el a boltok, hogy a kellemes hűvösben éber maradj, és minden akciót észrevegyél.
Néhány üzletben és bevásárlóközpontban az ellenkezőjével operálnak. Meleg van, így ha már levetted a kabátodat, otthonosabban érzed magad és szívesebben sétálgatsz még akkor is, ha a kezedben kényelmetlen tartani a kabátot.
OLVASD EL EZT IS!
- vásárlás
- belföld
Bravó, Semjén! Trükközésre kényszeríti a törvény a boltosokat
- vásárlás
- fogyasztóvédelem