UV-fénnyel világították meg az antik szobrot: kiderült, hogy eredetileg teljesen máshogy nézett ki
Legtöbben a fehér és a márvány árnyalataival asszociálják a mesterműveket, pedig egykor színesben pompáztak.

szobor 1
Ez is érdekelhet

Letti története megmutatja, hogy a reménytelen helyzetből is van kiút (x)

Őszi kikapcs: Íme a trendek! (x)

Színésznők, akiket az egész ország imád (x)

Egyedülálló szolgáltatásokat kínáló, újépítésű lakások a XIII. kerületben: Idén extra kedvezménnyel! (x)

Tudod már, hol egyél október 8. és 13. között?

beauty and style

Ez a reggeli a híres modell kedvence: nem csoda, hogy lapos a hasa »

Pattanáskezelés IPL villanófénnyel: árak,kockázatok, eredmény »

A legszebb smink kék szemhez 3 perc alatt: videón a zseniális technika »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Akár rendszeres múzeumlátogató az ember, akár nem, bizonyára már megfigyelte, hogy a márványszobrok kivétel nélkül mindig egyszínűek, többnyire fehérek. Ám mire egy-egy mű a látogatók szeme elé kerül, addigra rengeteg mindenen megy keresztül, emiatt pedig egy fontos részlet rejtve marad.

Valamikor régen ugyanis, és különösen az ókori Görögországban vagy Rómában az emlékművek még egyáltalán nem ilyenek voltak: azok többnyire élénk színekben pompáztak. 

Színesek voltak az antik szobrok?

A The Times című brit napilap korábbi cikke érdekes művészettörténeti felfedezést taglal: eszerint kutatók fényforrásokkal és ultraibolya sugarakkal végzett kutatásaiból kiderült, hogy készítőik az antik szobrokat pompázatos színekre festették. Egyrészt, hogy minél élethűbbek legyenek, másrészt, hogy jobban kifejezzék a művész mondanivalóját.

Dr. Susanne Ebbinghaus, a Harvard Egyetem munkatársa szerint a festetlen szobrok eredete a reneszánsz kori Róma idejére tehető. Ekkor találták meg ugyanis az első klasszikus márványszobrokat. A mesterművek az időjárás, az elásásuk és gyakran a tisztításuk során alkalmazott sikálás miatt azonban elvesztették eredeti színüket.

Később aztán a nagy nevek, például Michelangelo és Vasari is kerülték a túlzott díszítést. Előbbi egyébként köztudottan többre tartotta a szobrokat a festményeknél. A fehér márványszobrok népszerűsége Michelangelo Dávidjának köszönhető, ami egészen a 19. századig tartotta magát. The New Yorker magazin szerzője egy ízben arról írt, hogy az egyszerű fehér márvány képzete már korábban, Giotto idején megjelent.  

Honnan lehetnek biztosak ebben?

Vinzenz Brikmann német archeológus átfogó ismeretekkel rendelkezik az ókoriak színfelfogásáról. Erről tanúskodik a fenti videó, amiben a szakember egy vékony fémrúdra erősített ultraibolya-világítótesttel átvizsgálja Pallasz Athéné szobrát. Nagyon érdekes, ahogy az UV-fény alatt az egykori festékréteg vegyületei fokozatosan láthatóvá válnak a görög istennő köpenyén.

Régész berkekben egyébiránt régóta nyílt titoknak számított, hogy az ókori szobrokat és templomokat színesre festették, ám a feltevést a huszadik századi kutatók sokáig tabuként kezelték. Brikmann a videó segítségével viszont nemcsak bebizonyította, de rekonstruálta is az állítás ellenkezőjét.

A cikk az ajánló után folytatódik

Bálnaszobrokkal a vízi élővilágért

Az iszonyatos mennyiségű hulladék óriási problémát okoz a vízi élővilágban. A közelmúltban több olyan eset is előfordult, amikor partra vetett bálnák boncolása során kiderült, hogy az állat halálát a rengeteg lenyelt műanyag okozta. Erre utalnak a Greenpeace szobrai.

Ezt is szeretjük