Csodás hatású, antioxidáns ételek az új évre
Eljött a fogadalmak betartásának ideje - ha az új évben csak fiatalodni akarsz, turbózd fel az étrendedet.

Ez is érdekelhet

Télen-nyáron nélkülözhetetlen bulikellék: megtehetsz bármit, mert nem érzel semmit (x)

A szabadban töltött idő egészségre gyakorolt pozitív hatása minden multivitaminnál többet ér (x)

Meglepő fellépést vállalt Mező Misi: közel 600 fiatal énekelt vele (x)

7 dolog, ami károsítja, és ami védi az idegeinket (x)

beauty and style

Vékony szálú a haja, de sohasem lapos: Taylor Swift jól bánik a bob fazonnal »

Szuperkényelmes pizsamák körképe őszre: élvezetesebbé teszik a lustálkodást »

A 71 éves Susan Lucci fürdőruhában, Photoshop nélkül mutatta meg bomba alakját: elárulta titkát »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Három olyan antioxidánst mutatunk be, mely bámulatosan sok betegség ellen véd, és segít szervezetedet egyensúlyban tartani, hogy tovább maradhass fitt és üde. Tippeket is adunk, hogyan illeszd ezeket étrendedbe, hiszen fogyasztásuk a fiatalság záloga.

Bogyósgyümölcsök

Ezek az apró tápanyaggolyócskák telis-tele vannak folsavval, élelmi rostokkal, emlékezetjavító, szívvédő és rákellenes hatású vegyületekkel.

Bizonyított, hogy a fekete áfonya segít megelőzni a memória romlását, sőt, vissza is fordíthatja az öregkori feledékenységet. Bár még nem sikerült kimutatni, hogy ez a hatás milyen vegyületnek tulajdonítható, az áfonya képes megvédeni az agysejteket a szabadgyökök okozta károsító hatástól.

Mitől olyan jók?

A színért felelős antocianinok semlegesítik a káros szabadgyököket, melyek felelősek a ráncok kialakulásáért is.

Ezek a gyümölcsök C-vitamint is tartalmaznak, mégpedig elég szép mennyiségben. A C-vitamin nemcsak az immunrendszert védi, de karbantartja a kötőszövetet, és segíti a kollagéntermelést.

Az ellágsav közömbösíti a rákkeltő anyagokat, mivel antioxidáns hatású. Különösen sok van belőle az eperben, a málnában és az áfonyában.
A vörös és a fekete áfonyában található tanninok - csersavként is ismert vegyületek - segítenek a pattanásmegelőzésben.

Hogyan készítsd el?

  • Az ellágsav nem, míg a folsav és a C-vitamin főzéskor elbomlik, tehát nyersen fogyasztva a legértékesebbek a bogyósgyümölcsök - ezt mindig tartsd szem előtt!
  • Készíthetsz vörös áfonyából mártást, és ezt fogyaszthatod lekvár helyett.
  • Vegyes zöldsalátába is tehetsz bogyósgyümölcsöket, sőt, kizárólag ezekből is készíthetsz salátát.
  • Levesekhez, raguhoz vagy pörkölthöz is adhatsz friss vagy fagyasztott vörös áfonyát.
  • Csípős, fűszeres salsához is adhatsz bogyósgyümölcsöket.

Gránátalma

Az istenek eledelét a piros magok teszik egyedivé, melyek apró drágakövekként ülnek csoportosan a belsejében. Több nemzetnél a szerelem és a termékenység gyümölcse vagy épp az istennők ajándéka az embereknek.

A gránátalmalé kétszer olyan hatékony antioxidáns, mint a vörösbor vagy a zöld tea - már napi negyedcsészényi gránátalmalé elfogyasztása is jót tesz a szívednek és az ereidnek. A gránátalmáról azt is tartják, hogy késlelteti az öregedést, mivel képes megakadályozni az érelmeszesedést.

Mitől olyan jó?

A gránátalmában is megtalálható, piros színért felelős antocianinok védenek a szabadgyökök, a rákos megbetegedések, valamint a szív- és érrendszeri betegségek ellen, és erősítik a hajszálereket, így jobb lesz a bőr tápanyagellátása. A gyümölcsben található élelmi rostok enyhítik a székrekedést, segítik a méregtelenítést, ami a bőrödön is látszik majd. A katechinek sejtjeidet védik a szabadgyökök ellen, így csökkentik a ráncok előfordulását.

Hogyan készítsd el?

  • A gránátalma héja ehetetlen, a magokat viszont egészben fogyaszthatod. A gyümölcs húsát szitán áttörve válaszd külön a magokat és a levet.
  • Frissítő italt kapsz, ha a gránátalmalevet narancslével kevered.
  • Salátaöntetekhez ecet helyett szintén használhatsz gránátalmalevet.
  • Néhány szelet lilahagymát kenj meg gránátalmasziruppal, szórd meg barnacukorral, majd süsd meg sütőben.
  • Tortán, süteményen díszítésként is remekül mutat a rubintpiros gránátalmamag.

Brokkoli

A karfiol zöld rokona az egyik legtöbbet tanulmányozott és legegészségesebbnek tartott zöldség, így magas fitovegyület-tartalma miatt fogyasztása nagyon is javasolt, mind a szépséged, mind az egészséged érdekében.

Mitől olyan jó?

A béta-karotin semlegesíti a sejteket károsító szabadgyököket, a belőle képződő A-vitamin pedig az egyik legfontosabb bőrvédő. A ditioletionok serkentik a rák ellen védő glutation termelődését, a folsav
pedig segít a daganatok, a szívbetegségek és bizonyos fejlődési rendellenességek gyakoriságát csökkenteni. A zöld színt adó klorofill az egyik legjobb fiatalító táplálék, köszönhetően magas antioxidáns-tartalmának és sejtregeneráló hatásának. A nem oldható rostok pedig gyorsítják az emésztést, így a méreganyagok is hamar távoznak a szervezetből.

Hogyan készítsd el?

  • Ha a brokkolit bő vízben főzöd meg, csökken a glukozinolát-, a folsav- és a C-vitamin-tartalma, ezért inkább gőz fölött párold.
  • Főtt, pépesített brokkoliból tésztaszószt is készíthetsz, ha olívaolajat, fokhagymát és tört fűszerpaprikát keversz hozzá.
  • Brokkolisaláta: vágd össze a nyers brokkolit, keverj hozzá reszelt sárgarépát, és majonézzel, citromlével és petrezselyemzölddel fűszerezd.

Cikkünk a Reader's Digest Kiadó Orvosság a konyhából című könyvének segítségével készült.

Ezt is szeretjük