Most jött rá a NASA, hogy egy természeti jelenség szennyezi leginkább a levegőt

Az El Nino miatt nőtt rekordmagasra a levegő szén-dioxid-tartalma.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A szuper erős El Nino újabb hatására derített fényt az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) egy új műholdja: az éghajlati jelenség számlájára írható a levegő szén-dioxid-tartalmának rekordméretű növekedése 2015-16-ban. A Science tudományos lapban megjelent tanulmány a NASA 2014-ben felbocsátott műholdja, az Orbiting Carbon Observatory-2 (OCO-2) adatait elemezve megállapította, hogy az elmúlt kétezer év legmagasabb éves légköri szén-dioxid-emelkedését a Föld trópusi régióiból származó szén-dioxid okozta.

A tudósok gyanították, hogy az egyik legerősebb El Nino, a 2015-16-os számlájára írható a jelenség, ám hogy miként, azt a jelen kutatás derítette ki. Az OCO-2 első 28 hónapos adatait elemezve a tudósok arra a következtetésre jutottak, hogy az El Nino - a Csendes-óceán Egyenlítő-közeli vízfelszínének néhány évenkénti felmelegedése okozta időjárási változások állnak a szén-dioxid-többlet hátterében.

Rekord nagyságú növekedés

"Dél-Amerika, Afrika és Indonézia trópusi vidékei 2,5 milliárd tonnával több szén-dioxidot bocsátottak ki ekkor, mint 2011-ben" - mondta Junjie Liu, a NASA pasadenai laboratóriumának munkatársa, a tanulmány vezető szerzője. Ez a többlet magyarázza a 2015-16-os kiugró értéket a 2011-eshez képest. A rekordnagyságú növekedést ráadásul akkor mérték, amikor az emberi tevékenységből származó szén-dioxid-kibocsátás nagyjából változatlan volt az El Nino előtti évekhez képest.

A 2015-ben mért, mintegy 3 milliárd tonnás növekedés 80%-a - 2,5 milliárd tonna - származott természetes forrásból, nagyjából azonos mennyiségben Dél-Amerika, Afrika és Indonézia trópusi esőerdeiből. Dél-Amerika trópusi vidékén az El Nino következtében 2015 volt három évtized legszárazabb éve, ezt a növényzet is megszenvedte: a szokásosnál sokkal kevesebb szén-dioxidot vett fel a levegőből.

Egyre többen tesznek a probléma ellen

A bolygó és a levegő minőségének védelme érdekében a közelmúltban több ország is lépéseket tett. Londonban október 23-tól csaknem a kétszeresére, 20 font fölé emelkedett a londoni behajtási díj a régi, korszerűtlen motorokkal felszerelt járművek számára. A korábbi kormányok a dízelüzemanyag adójának csökkentésével még ösztönözték a dízelmotoros járművek vásárlását az alacsonyabb fogyasztás és a kisebb szén-dioxid-kibocsátás miatt, ám az elmúlt években elvégzett vizsgálatok kimutatták, hogy jelentősen nőtt az ilyen autók egyéb szennyezőanyagai okozta megbetegedések és halálesetek száma.

A cikk az ajánló után folytatódik

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban az AI, vagyis a mesterséges intelligencia előretöréséről, jövőjéről és esetleges veszélyeiről dilemmázzunk. Valóban elveheti a munkánkat az AI? Kell-e félnünk a mesterséges intelligenciától? Hogyan hasznosítható az oktatásban? Teremthet munkahelyeket? Többek között ezekre a kérdésekre keresi a választ Szertics Gergely AI szakértő, Kazár Zalán Kristóf, a Femina vezető szerkesztő-újságírója és Pintér Ada műsorvezető.

Promóció

Szlovéniában elfogadtak egy alternatív üzemanyagokról szóló stratégiát, amely szerint 2030 után nem lehetne benzines és dízeles autókat regisztrálni az országban. A kormány nem döntött nyíltan a tilalom mellett, ehelyett olyan célt tűzött ki, amely szerint a gépjárművek szén-dioxid-kibocsátásának kevesebb, mint 50 gramm/kilométer alatt kell lennie, ennek a feltételnek pedig csak a hibrid vagy elektromos autók tesznek eleget.

Ezt is szeretjük