Egymásnak esett a PDSZ elnöke és Hoffmann Rózsa

Vita alakult ki a pedagógusok életpályamodelljéről. Teljesen mást olvasnak ki a felek a tervezetből.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A Pedagógusok Demokratikus Szervezetének elnöke és Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár egészen másként látja a nemrégiben nyilvánosságra hozott új köznevelési koncepció és a pedagógus-életpályamodell részleteit, holott ugyanarról a szövegről van szó.

Míg Mendrey László azt állítja, az életpályamodell az 50 év felettieknek már semmit nem nyújt, és a frissen végzetteknek is nehezen jelenthet perspektívát, hiszen akár tíz évnek is el kellene telnie, mire kinevezett állásba kerülhetnek, addig Hoffmann Rózsa közleményében leszögezte, ez nem igaz, hiszen az idősebbeket ugyanúgy besorolják majd a magasabb fizetési kategóriára, mint a fiatalabbakat.

Mendrey László elfogadhatatlannak nevezte, hogy az életpályamodell a gazdasági helyzet javulásával, leghamarabb 2014-15 táján léphetne életbe, egyben emlékeztetett, hogy a pedagógusbérek 2007 óta nem emelkedtek. Hoffmann viszont azt mondja, az életpályamodell bevezetésének legkorábbi várható ideje 2013 szeptembere, és az életbelépését követően valamennyi pedagógus számára jelentősen magasabb bért és kiszámítható életutat biztosít.

Nincs egyetértés a két fél között a nyári szabadságokkal kapcsolatban sem. Mendrey László szerint a koncepció alapján a szabadság két-három hétre csökkenne. Ezt abból következtette ki az érdekvédő, hogy a koncepcióban rögzítik: a diákok nyári szabadságát minimum 30 összefüggő napban kell kiadni. Az oktatási államtitkár ugyanakkor azt állítja, a nyári szabadságot illetően az új törvénykoncepció semmilyen változást sem hoz.

- Erről az 1993 óta hatályban lévő közoktatási törvény szóról szóra így rendelkezik, a PDSZ elnökének érdekvédőként ezt illene tudnia - jegyezte meg.

Női képviselők a parlamentben

Nézegess képeket!

Elolvasom

A szakszervezeti vezető a koncepcióból mindemellett a pedagógusok óraszámának brutális emelését olvasta ki. Kifejtette: a javaslat szerint a tantárgyfelosztással együtt minden év májusában kell megkapniuk a pedagógusoknak azt is, hogy milyen pedagógiai feladatot látnak el abban az időben, amit 32 óra erejéig a heti 22 kötelező óra felett töltenek az iskolában.

- Ez kőkemény pedagógiai feladatellátást jelent - mondta a szakszervezeti vezető, hozzátéve: ezután következik a családlátogatás, a kutatómunka, a felkészülés a következő napra.

Az életpályamodell fizetései
Pedagógus I. fokozat - a gyakornok a minősítő vizsgát követően léphet be: kezdő alapbér a gyakornoki alapfizetés 120 %-a.
Pedagógus II. fokozat - legalább nyolc év gyakorlat, minősítés: kezdő alapbér a gyakornoki fizetés 150 %-a.
Pedagógus III. - mesterpedagógusi - fokozat - legkevesebb 14 év szakmai gyakorlat, szakvizsga, második minősítés: legkisebb alapfizetés a gyakornoki alapfizetés 200 %-a.
Kutató tanár - tudományos fokozat, rendszeresen publikáló, pedagógus II. vagy pedagógus III. fokozathoz tartozó szaktanárok: minimális alapbér a pedagógus I. alapbérének 220 %-a.

Hoffmann erre azt mondta, a szakszervezetek előszeretettel riogatnak a pedagógusok óraszámának emelésével, ám ez megintcsak nem szerepel a koncepcióban.

Az viszont igen, hogy olyan új alapokra helyezi a pedagógusok bérének meghatározását, amely a törvényes heti munkaidőből, ezen belül a munkahelyen töltendő idő meghatározásából, és nem pusztán a megtartandó tanítási órák számából indul ki - fogalmazott.

Hoffmann egyben hangsúlyozta, a szakszervezeti vezető állításai "a szöveg meg nem értéséről vagy szándékos félremagyarázásáról tanúskodnak".

Mendrey: Hoffmann féligazságokat mond

Kerestük Mendrey Lászlót, hogy megtudjuk: hogy lehet az, hogy ennyire mást olvastak ki a szövegből? A szakszervezeti vezető lapunknak tovább árnyalta a képet. Mint mondta, az államtitkár csak részben mond igazat.

Nevezheti például bárminek, a koncepció óraszámemelést tartalmaz. Hiszen eddig 22 órát kellett tartaniuk a pedagógusoknak, a jövőben pedig 32 órát kell bent lenniük, ami plusz tíz óra.

A szabadságról szólva közölte, lehet, hogy elméletben nem csökken, de a gyakorlat a következő: jelenleg a pedagógusok a nyári szünetben július elsejétől augusztus 20-áig vannak szabadságon. Ha a diákok nyári szünetére vonatkozóan a koncepcióban megjelölt legkisebb időtartamot vezetik be, ami 30 nap, akkor a pedagógusok nyári szabadsága is 30 napra csökken.

Arra pedig, hogy az 50 év felettieket is besorolják a megfelelő fokozatba, így nem lesz alacsonyabb a fizetésük, Mendrey László azt mondta: igen, ez így van, de ahhoz meg kell szerezniük a minősítést. Első körben pedig a fiatalokkal kezdik a minősítést az érdekvédő állítása szerint, így idő, amíg a besorolás megtörténik.

A történelem meghatározó politikusasszonyai

Nézegess képeket!

Elolvasom

Hoffmann Rózsa szándékos félrevezetésről és félreértelmezésről szóló mondataira Mendrey azt mondta: egy államtitkártól elvárható, hogy egyértelműen fogalmazzon, az érdekvédőknek pedig az a dolga, hogy felhívják a figyelmet a veszélyekre.

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

Mendrey kitért az életpályamodell bevezetésének várható dátumára is. Mint mondta, valóban 2013-at fogalmaztak meg kezdésként, ám azt is hozzátették, hogy a bevezetés függ az ország gazdasági teljesítőképességétől. Vagyis lehet, hogy az oktatási államtitkárság elindítaná az életpályamodellt 2013-ban, a nemzetgazdasági tárca viszont erre majd azt mondja, az ország nem áll úgy, hogy ezt meg lehetne tenni ebben az időpontban.

Szerinted ki mond igazat?

Ezt is szeretjük