Minden idők legnézettebb betiltott reklámjai
Viccesek, emellett meghökkentőek és sokak számára felháborítóak. Nem véletlen, hogy tiltólistára tűzték őket.
A reklámtörvények országonként változnak, míg például az Amerikai Egyesült Államokban a legapróbb szexista megnyilvánulások miatt is betilthatnak egy reklámot, addig Európa jóval szabadabb e téren.
Az öreg kontinens országaiban gyakran olyan hirdetéseket is műsorukra tűznek a televíziós csatornák, melyek a világ más részein közfelháborodást vonnának maguk után - noha ezen földrész lakói közül sem nézi mindenki jó szemmel a pár perces, felforgatónak kikiáltott filmeket.
Sokak szemében a következő, számos államban betiltott reklámok is abszurdumnak számítanak, bár némelyik kellő humorral és öniróniával felszerelkezve szórakoztató is lehet.
A hírhedt Axe-hatás
Az Unilever 1983-ban létrehozott, angol-holland márkája a fiatal férfiakat célozza meg olykor vulgárisnak tartott reklámjaival, és, bár a női nemre nézve filmjeik nem éppen hízelgőek, a felmérések szerint jó közönségre találnak, és elérik céljukat.
Bár Európában egy időben nagy népszerűségnek örvendett, az a tusfürdőjüket bemutató reklám, melyben a női táncosok közé pottyanó, fiatal, aktív, nem utolsósorban pedig pucér férfi tesz félreérthetetlen és meghökkentő mozdulatokat, az Egyesült Államokba már be sem jutott. Korántsem véletlenül.
A tiltakozók a meztelen férfitest látványára, a szexuális utalásokra és a nők szexuálisan túlfűtött tárgyként való értelmezésére hivatkoztak, csak úgy, mint a márka számos más hirdetése esetében.
A Reklámmentes Gyermekkorért Kampány szóvivői pedig egyenesen károsnak tartják ezeket, úgy vélik, az Axe degradáló marketinget folytat, szexuális szabadosságra buzdítja a fiatalokat, emellett a lányok egészséges fejlődését is akadályozza.
Gyerek helyett?
A belga Zazoo óvszergyártó cég reklámját, melyben a jobb napokat is látott, fiatal apuka küzd a bevásárlóközpontban randalírozó gyermekével, valamint a többi vevő rosszalló tekintetével, Európában szinte mindenütt bemutatták, míg az Egyesült Államokban betiltott reklámként került be a köztudatba, és csak egy, az adott adásban sértő reklámokkal foglalkozó tv-show keretein belül láthatták a nézők.
A betiltás indoklásaként többek között a bizonyos közösségeket sértő és felháborító tartalmat, illetve a túl erős audiovizuális megjelenítést említették, mely sokkoló hatása révén nem elgondolkodtatja, hanem erőszakosan kényszeríti a nézőket az óvszervásárlásra, nem hagyva más kiutat.
Az első látásra negatív tanulság ellenére az antwerpeni, 1998-ban alapított cég szerint a reklám üzenete csupán annyi, hogy egy gyermek felnevelése felelősségteljes feladat, melyre a fiatalok nagy része nem áll készen.
A legszentebb dolog
A sörreklámok jelentős része messze földről híres sovinizmusáról és a nőkről alkotott sértő nézeteiről, emellett arról a felfogásról, hogy a sörivás kizárólag az erősebbik nem privilégiuma és szentsége.
Ezen reklámok sorához csatlakozik a Jennifer Aniston közreműködésével készült Heineken-film is, melyben, hiába néz kedvesen, kellően kacéran és segítséget várva a lány, a hűsítő nedű ismét csak győzelmet arat a nők fölött. A holland reklámot az Egyesült Államokban nem adták le a tévécsatornák, azonban Európa nagy részén igen, kivéve azon országokat, ahol tilos alkoholt hirdetni - például Norvégiában.
Fő az óvatosság
Az 1929-ben bejegyzett márka, melynek nevét a Durability, Reliability és Excellence - tartósság, megbízhatóság, kiválóság - szavak betűiből alkották meg, mára legendává vált, a piac negyedét foglalja el, az Egyesült Királyságban pedig abszolút a legnépszerűbb.
Mindezt olykor humoros, olykor pedig igencsak meghökkentő reklámjainak is köszönheti, melyek egyik kiváló példája a randevúra készülő fiú és a Morris Albert Feelings című melódiájára utána masírozó, majd pórul járó hímivarsejtek tanulságos története. Szülőhazájában, Nagy-Britanniában a reklámot hosszú időn át játszották, emellett szerte Európában műsorra tűzték a késő esti órákban, valamint a mozikban.
Az Egyesült Államokban azonban ezt is betiltották - elsősorban az erőteljes képi megjelenítés és a reklám végén megjelenő monstrum miatt, sokak szerint azonban annak is köze lehetett mindehhez, hogy a fehér ruhás alakok egyeseket a Ku Klux Klan tagjaira emlékeztettek.
A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?
Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.
További részletek: feminaklub.hu/
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2024. november 27. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
OLVASD EL EZT IS!
- politika
- média
Világszerte felháborodást keltett a Time magazin borítója
- botrány
- adóbevallás
Vénlányoknak és másnaposságra
- humor
- tudomány