Ez történik a halál pillanatában: mostantól bárki átélheti a furcsa érzést

Kíváncsi vagy, milyen érzés lehet meghalni?

Kíváncsi vagy, milyen érzés lehet meghalni?

Mindenkit foglalkoztat a kérdés, hogy vajon mit érezhet az ember saját halála pillanatában. A Barcelonai Egyetem kutatói a virtuális valóság segítségével kíséreltek meg választ adni rá. A halálszimulációt siker esetén gyógyíthatatlan betegségekben szenvedőknél alkalmaznák félelmük csökkentésére.

A segítségül hívott virtuális valóság lényege, hogy a mozgást és a hangokat maradéktalanul letapogató, illetve a látszólagos teret megteremtő VR-eszköz használatával az ember teljes egészében képessé válik magát a mesterséges világ részeként értelmezni, amit ugyanúgy érezhet, láthat, hallhat, tapinthat és megismerhet, ahogy a valódi világot.

A kutatás első lépése ezért az volt, hogy az önkéntes kísérleti alanyokat leültették, és belehelyezték virtuális testükbe. A szenzoroknak és a vibrációs rendszereknek köszönhetően a mesterséges valóság ugyanis olyannyira élethű, hogy azt is tisztán érezhették, amikor csak egy látszólagos labda találta el őket.

Amikor megismerkedtek a virtuális életükkel, részesei lehettek saját haláluknak is. Ennek megrendezésénél azt vették alapul, amit már számtalanszor hallottak a halálközeli élmények átélőitől, mégpedig a pillanatot, amikor az ember kilép testéből, és a terem plafonjáról látja viszont magát. 

Mel Slater, a kutatás vezetője a New Scientistnek elmondta, azt remélik, a virtuális valóságban szerzett tapasztalat által az emberek számára átélhető lesz az érzés, amikor a tudat elválik a fizikai testtől. A vizsgálódásuk jelentőségét pedig azzal indokolják, hogy a test távolságát átélő emberek kevésbé félnek a haláltól. Ez képes lehet csökkenteni a gyógyíthatatlan betegségben szenvedők szorongását is.

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

Ebben a cikkben nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését. Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport
Ezt is szeretjük