Csak a támogatás 2%-a jön az államtól: a többit az emberek adják a menhelyeknek
Ma van az állatok világnapja, melynek alkalmából szakértők a magyarországi kutyák és menhelyek helyzetéről készült kutatás eredményeiről számoltak be.
Hiánypótló kutatás készült a magyarországi kutyák és menhelyek helyzetéről, ami a Cofidis Kutyaszemmel programjának első lépése. A program egyaránt támogatja a gazdás és a menhelyen élő kutyákat, valamint a menhelyeket. A felmérés valós képet mutat a hazai viszonyokról és helyzetről, az ország leghíresebb etológusa, Csányi Vilmos is mesélt arról, milyen valós tudással rendelkezünk a kutyákról, kutyatartásról.
Kutyák és gazdáik: a magyar ebtérkép
A kutatás szerint a magyar emberek 36%-a lakik legalább egy kutyát tartó háztartásban, és ez az adat egyúttal azt is jelenti, hogy több mint 3 millió embernek van kutyája, ami a régió egyik legnagyobb ebtartó nemzetévé tesz minket. 2017-ben a Statista közreadott kutatásából is kiderül, hogy Magyarország 33%-a tart kutyát, amit a Cofidis legutóbbi felmérése is alátámasztott.
Területi eloszlás tekintetében az Alföldön a legnagyobb az ebsűrűség - a háztartások 45%-a -, ezt követi Észak-Magyarország 34%-kal, a Dunántúl 34%-kal és Közép-Magyarország 28%-kal. A kutyás háztartás lényegesen gyakoribb a községekben - 49% -, mint a városokban - 33% -, különösen Budapesten, de még itt is 22% az arányuk.
Érdekesség, hogy a diplomások és a legnagyobb jövedelműek tulajdonában az átlagosnál ritkábban - 26% -, míg a középkorúak körében gyakrabban van eb - 43%. Bátran elmondható Magyarország lakosságáról, hogy kutyabarát, hisz a tulajdonosok 42%-a nem zárja ki, hogy lesz újabb kutyája, és a válaszadók között összességében ugyanannyian vásárolnának inkább tenyésztőtől, mint amennyien menhelyről fogadnának örökbe - 18%-18%.
- A legfontosabb, hogy olyan kutyát válasszunk, aki be tud illeszkedni a család és a szűkebb környezet érzelmi köreibe, mindemellett tudatában kell lennünk annak, hogy mindez egy két-három éves gyerek szintjén működik. Egy kutyával hosszú távú, 10-15 éves elköteleződést vállalunk. Érzelmileg ugyanolyan mélyen éli meg, mint egy kisgyerek, ha időközben megunjuk, és emiatt az utcára kerül, vagy vissza a menhelyre.
Sokan fiatal kutya mellett döntenek, hogy könnyebb dolguk legyen később, pedig egy idősebb, érett kutya egy új gazdához is gyorsan tud kötődni és alkalmazkodni - mesélte a kerekasztal-beszélgetés keretében Csányi Vilmos Széchenyi-díjas etológus.

Érzelmek logikája - Hogyan vannak jelen az érzelmek a logikus gondolkodásban?
A Femina Klub novemberi vendége Dr. Mérő László matematikus, pszichológus lesz, akivel Szily Nóra, az estek háziasszonya az érzelmek és az elme bonyolult viszonyáról beszélget. Körbejárjuk, mit jelent valójában az érzelmi intelligencia, megismerjük az érzelmek szerkezetét, és hogyan alkalmazhatjuk a felismeréseinket mindennapi problémáink megoldásában is.
Pontos részletek az estről itt olvashatók: femina.hu/feminaklub
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2023. november 6. 18 óra
Helyszín: Thália Színház
Promóció
A Kutyaszemmel társadalmi érzékenyítő program meghatározó eleme volt a kutatás, hiszen a kampány a tanulságokat levonva és a feltárt problémákat figyelembe véve épült fel azzal a céllal, hogy megszólítson és bevonjon minden kutyabarát, kutyás és leendő kutyás embert. A program gazdája, a Cofidis Magyarország ezzel szeretné felhívni a figyelmet a menhelyek és a menhelyen élő kutyák helyzetére, valamint a felelős kutyatartás fontosságára, hosszú távú, aktív elköteleződésével.
A menhelyek helyzete
A Cofidis - Kutyaszemmel kutatás kitért a magyarországi menhelyek helyzetének feltérképezésére is, és a menhelyvezetőkkel készült mélyinterjúkból kiderült, hogy az ebek menhelyre kerülésének elsődleges oka a sok kóbor kutya - 70% -, mely az ivartalanítás hiányából fakadhat. A másik fő ok pedig a felelőtlen választás - 28% -, ugyanis sokan nem gondolják át alaposan, hogy az életmódjukhoz milyen korú, aktivitású és fajtájú kutya illik.
Az örökbefogadás az átlagosnál számottevően népszerűbb a 18-29 évesek, a diplomások és a budapestiek körében, illetve azok esetében, akiknek van kutyájuk.
Kutyák beszerzése során az első helyen, legfontosabbként említett szempont az egészségi állapot. Azok körében, akik biztosan menhelyről választanának kutyát, a legfontosabb a kutya kora és a viselkedése. Az örökbefogadástól a leginkább az tartja vissza az embereket, hogy a menhelyi kutyákat vadnak, kiszámíthatatlannak, illetve lelkileg sérültnek tartják, a legkevésbé pedig az, hogy ivartalanítva vannak. A fent említett eredményekből látszik, hogy az örökbefogadás nagyon fontos témakör, és sok kutya várja a gazdáját még a menhelyeken, de az örökbefogadást népszerűsítő kampányok mellett szükség van más jellegű támogatásokra is.
Kiderült, hogy markáns eltérés van az emberek véleménye és a menhelyek tényleges problémái között. A magyar lakosság másképp vélekedik a menhelyek nehézségeiről, mint maguk az érintettek. A magyarok úgy érzik, hogy legnagyobb probléma a menhelyeken a zsúfoltság - 72% -, az anyagi jellegű problémák - 34% -, valamint az, hogy nincs pénz az alkalmazottakra - 18%.
Ám a menhelyeket megkérdezve, a legégetőbb a pénz- és a szakemberhiány - 66% -, a zsúfoltság - 50% -, és számottevő az egészségügyi ellátására fordítható pénz szűkössége - 34%. A menhelyek segítése a lakosság körében a legnépszerűbb, a legtöbb támogatás ugyanis az emberek részéről - 84% - és a civil szervezetektől - 72% - érkezik, míg a cégek - 40% - a harmadik helyen állnak a listán, ezt követi az önkormányzat - 36% -, a celebek - 14% - és végül az állam - 2%.
A cégek csekélyebb részvétele miatt döntött úgy a Cofidis Magyarország, hogy nagyvállalatként fellép, hosszútávon elköteleződik a téma iránt, és aktívan is tesz a kutyák ügyéért. A Kutyaszemmel programmal a vállalat egy olyan társadalmi felelősségvállalási kampányt valósít meg, mely egyaránt támogatja a gazdás és a menhelyen élő kutyákat, abban bízva, hogy együttes erővel sokat tehet a magyarországi négylábúak jobb sorsáért.
Ezért idén 5 millió forintos adománnyal és az állatok szállítására alkalmas gépjárművel segítik a menhelyek mindennapi munkáját. A vezetők említettek olyan segítségformát is, ami nem szerepelt a felmérésben, a legtöbb helyen valamilyen építésre és autóra lenne szükség. A konkrét segítségnyújtás mellett a vállalat a kutyabarát lakosságot bevonva elindítja közösségi adományozó kampányát a Hangya Közösséggel együttműködve.
OLVASD EL EZT IS!