Csak a támogatás 2%-a jön az államtól: a többit az emberek adják a menhelyeknek

Ma van az állatok világnapja, melynek alkalmából szakértők a magyarországi kutyák és menhelyek helyzetéről készült kutatás eredményeiről számoltak be.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Hiánypótló kutatás készült a magyarországi kutyák és menhelyek helyzetéről, ami a Cofidis Kutyaszemmel programjának első lépése. A program egyaránt támogatja a gazdás és a menhelyen élő kutyákat, valamint a menhelyeket. A felmérés valós képet mutat a hazai viszonyokról és helyzetről, az ország leghíresebb etológusa, Csányi Vilmos is mesélt arról, milyen valós tudással rendelkezünk a kutyákról, kutyatartásról.

Kutyák és gazdáik: a magyar ebtérkép

A kutatás szerint a magyar emberek 36%-a lakik legalább egy kutyát tartó háztartásban, és ez az adat egyúttal azt is jelenti, hogy több mint 3 millió embernek van kutyája, ami a régió egyik legnagyobb ebtartó nemzetévé tesz minket. 2017-ben a Statista közreadott kutatásából is kiderül, hogy Magyarország 33%-a tart kutyát, amit a Cofidis legutóbbi felmérése is alátámasztott.

Területi eloszlás tekintetében az Alföldön a legnagyobb az ebsűrűség - a háztartások 45%-a -, ezt követi Észak-Magyarország 34%-kal, a Dunántúl 34%-kal és Közép-Magyarország 28%-kal. A kutyás háztartás lényegesen gyakoribb a községekben - 49% -, mint a városokban - 33% -, különösen Budapesten, de még itt is 22% az arányuk.

Érdekesség, hogy a diplomások és a legnagyobb jövedelműek tulajdonában az átlagosnál ritkábban - 26% -, míg a középkorúak körében gyakrabban van eb - 43%. Bátran elmondható Magyarország lakosságáról, hogy kutyabarát, hisz a tulajdonosok 42%-a nem zárja ki, hogy lesz újabb kutyája, és a válaszadók között összességében ugyanannyian vásárolnának inkább tenyésztőtől, mint amennyien menhelyről fogadnának örökbe - 18%-18%.

- A legfontosabb, hogy olyan kutyát válasszunk, aki be tud illeszkedni a család és a szűkebb környezet érzelmi köreibe, mindemellett tudatában kell lennünk annak, hogy mindez egy két-három éves gyerek szintjén működik. Egy kutyával hosszú távú, 10-15 éves elköteleződést vállalunk. Érzelmileg ugyanolyan mélyen éli meg, mint egy kisgyerek, ha időközben megunjuk, és emiatt az utcára kerül, vagy vissza a menhelyre.

Sokan fiatal kutya mellett döntenek, hogy könnyebb dolguk legyen később, pedig egy idősebb, érett kutya egy új gazdához is gyorsan tud kötődni és alkalmazkodni - mesélte a kerekasztal-beszélgetés keretében Csányi Vilmos Széchenyi-díjas etológus.

A cikk az ajánló után folytatódik

A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?

Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.

További részletek: feminaklub.hu/

Használd az „IVANYI” kuponkódot, és 20% kedvezménnyel vásárolhatod meg a jegyed!

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2024. november 27. 18 óra

Helyszín: MOM Kulturális Központ

Promóció

A Kutyaszemmel társadalmi érzékenyítő program meghatározó eleme volt a kutatás, hiszen a kampány a tanulságokat levonva és a feltárt problémákat figyelembe véve épült fel azzal a céllal, hogy megszólítson és bevonjon minden kutyabarát, kutyás és leendő kutyás embert. A program gazdája, a Cofidis Magyarország ezzel szeretné felhívni a figyelmet a menhelyek és a menhelyen élő kutyák helyzetére, valamint a felelős kutyatartás fontosságára, hosszú távú, aktív elköteleződésével.

A menhelyek helyzete

A Cofidis - Kutyaszemmel kutatás kitért a magyarországi menhelyek helyzetének feltérképezésére is, és a menhelyvezetőkkel készült mélyinterjúkból kiderült, hogy az ebek menhelyre kerülésének elsődleges oka a sok kóbor kutya - 70% -, mely az ivartalanítás hiányából fakadhat. A másik fő ok pedig a felelőtlen választás - 28% -, ugyanis sokan nem gondolják át alaposan, hogy az életmódjukhoz milyen korú, aktivitású és fajtájú kutya illik.

Az örökbefogadás az átlagosnál számottevően népszerűbb a 18-29 évesek, a diplomások és a budapestiek körében, illetve azok esetében, akiknek van kutyájuk. 

Az örökbefogadásról
Kutyák beszerzése során az első helyen, legfontosabbként említett szempont az egészségi állapot. Azok körében, akik biztosan menhelyről választanának kutyát, a legfontosabb a kutya kora és a viselkedése. Az örökbefogadástól a leginkább az tartja vissza az embereket, hogy a menhelyi kutyákat vadnak, kiszámíthatatlannak, illetve lelkileg sérültnek tartják, a legkevésbé pedig az, hogy ivartalanítva vannak. A fent említett eredményekből látszik, hogy az örökbefogadás nagyon fontos témakör, és sok kutya várja a gazdáját még a menhelyeken, de az örökbefogadást népszerűsítő kampányok mellett szükség van más jellegű támogatásokra is. 

Kiderült, hogy markáns eltérés van az emberek véleménye és a menhelyek tényleges problémái között. A magyar lakosság másképp vélekedik a menhelyek nehézségeiről, mint maguk az érintettek. A magyarok úgy érzik, hogy legnagyobb probléma a menhelyeken a zsúfoltság - 72% -, az anyagi jellegű problémák - 34% -, valamint az, hogy nincs pénz az alkalmazottakra - 18%.

Ám a menhelyeket megkérdezve, a legégetőbb a pénz- és a szakemberhiány - 66% -, a zsúfoltság - 50% -, és számottevő az egészségügyi ellátására fordítható pénz szűkössége - 34%. A menhelyek segítése a lakosság körében a legnépszerűbb, a legtöbb támogatás ugyanis az emberek részéről - 84% - és a civil szervezetektől - 72% - érkezik, míg a cégek - 40% - a harmadik helyen állnak a listán, ezt követi az önkormányzat - 36% -, a celebek - 14% - és végül az állam - 2%.

A cégek csekélyebb részvétele miatt döntött úgy a Cofidis Magyarország, hogy nagyvállalatként fellép, hosszútávon elköteleződik a téma iránt, és aktívan is tesz a kutyák ügyéért. A Kutyaszemmel programmal a vállalat egy olyan társadalmi felelősségvállalási kampányt valósít meg, mely egyaránt támogatja a gazdás és a menhelyen élő kutyákat, abban bízva, hogy együttes erővel sokat tehet a magyarországi négylábúak jobb sorsáért.

Ezért idén 5 millió forintos adománnyal és az állatok szállítására alkalmas gépjárművel segítik a menhelyek mindennapi munkáját. A vezetők említettek olyan segítségformát is, ami nem szerepelt a felmérésben, a legtöbb helyen valamilyen építésre és autóra lenne szükség. A konkrét segítségnyújtás mellett a vállalat a kutyabarát lakosságot bevonva elindítja közösségi adományozó kampányát a Hangya Közösséggel együttműködve.

Megállították a túrázó férfit, hogy a kutyáját dicsérjék: ez lett az eredménye

Nézegess képeket!

Elolvasom
Ezt is szeretjük