Megrázó fotók! Tízezreket ragadott el a mindent elsöprő ár
A pusztító katasztrófák sajnos az idei évben sem kímélték a világot.
Technikai vívmányok ide, tudományos eredmények oda, az emberiség a természet ellen alapvetően sosem fog győzni. Ennek ellenére, ha nem is tudatosan, de kockáztat, és pusztítja önmagát: gátakat épít, melyekkel megsokszorozza a víz erejét, mely aztán végzetes erővel zúdul rá. Olyan területeket vesz birtokba, melyek nem az övéi, és amelyeket a természet végül aztán ismét visszavesz - szépen, lassan kipusztítva az ott lakókat.
A természet pusztító erejével évről évre szembesül az ember, hol rendkívüli földrengések, hol kíméletlenül szélsőséges időjárás, hol mindent elsöprő árvizek formájában. 2010 sem volt kivétel a katasztrófák szempontjából, ráadásul idén hazánknak is kijutott a bajból.
Több százezer halott a haiti földrengés következtében
2010. január 12-én helyi idő szerint valamivel 17 óra előtt a Port-au-Prince körüli területeket a Richter-skála szerinti hetes erősségű földrengés rázta meg, melynek epicentruma a fővárostól 25 kilométerre volt, és a felszín alatt 13 kilométeres mélységből indult el. A rengést a közeli országok egyes részein is lehetett érezni.
Mivel szárazföldi rengés volt, az epicentrum pedig közel volt a földfelszínhez, a tengert nem érintve a cunami veszélye nem fenyegette a helyieket, bár a Csendes-óceáni Szökőár Központ szökőárra szóló figyelmeztetést adott ki, amit rövid időn belül vissza is vont. A tragédia során a haiti kormány becslése szerint 190 ezer ember sérült meg, és 170 ezren haltak meg - ez utóbbi adat az elnök becslése.
A gazdasági károk felbecsülhetetlenek, számos épület rongálódott meg, vagy vált a földdel egyenlővé. Egy ilyen mértékű természeti katasztrófa bármely ország esetében törést jelentene, ám ebben az esetben nem szabad elfelejteni azt sem, hogy Haiti a nyugati félteke legszegényebb országa, az emberi fejlettségi index rangsorában a 189 ország között csupán a 149. helyen áll.
A nemzetközi szervek emiatt kétségesnek tartják, hogy a helyi rendfenntartó és életmentő szervek képesek hatékonyan, szervezetten működni egy katasztrófa esetén.
Végzetes katasztrófa Ajkán
2010. október 4-én a déli órákban átszakadt a Magyar Alumínium Termelő és Kereskedő Zrt. ajkai timföldgyárának egyik vörösiszap-tározó gátja. A környezetet súlyosan károsító tragédiára az egész világ felfigyelt, sok országban vezető hírré vált az esemény, az iparágban ilyen katasztrófára ugyanis világszerte nem volt még példa.
A gátszakadás révén megközelítőleg 700 köbméternyi iszap öntötte el a legsúlyosabb kárt elszenvedő Devecser és Kolontár településeket, valamint Somlóvásárhely mélyebben fekvő részeit. Az erősen lúgos, maró hatású ipari hulladék a közeli természetes vizek élővilágában is súlyos károkat okozott. A 10-es zagytározó északnyugati sarkának kiszakadása után a száradt formájában is veszélyes, mérgező iszap percek alatt öntötte el a településeket, nem kímélve semmit és senkit sem - emberek és állatok egyaránt fájdalmas égési sérüléseket szereztek.
A katasztrófa tíz ember halálához, emberi életek munkájának semmivé válásához, a természetes élővilág és környezet károsodásához vezetett. Okozójának a 2010. november 5-én nyilvánosságra hozott kormányhatározat a MAL Zrt.-t nevezte meg.
A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?
Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.
További részletek: feminaklub.hu/
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2024. november 27. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
Olajkatasztrófa a Mexikói-öbölben
2010. április 20-án felrobbant, majd elsüllyedt a Deepwater Horizon olajfúrótorony, ami az USA történetének legsúlyosabb olajkatasztrófáját jelentette. Az általános elgondolás szerint a tragédiát az okozhatta, hogy túl mélyre fúrtak, a kutatófúró építésekor pedig kihagytak egy olyan mélytengeri szelepet, amit 200 méterrel a tengerfenék alá helyeznek. A robbanás után 11 ember tűnt el, 111-et menekítettek ki, és 17-en égési sérüléseket, csonttöréseket szenvedtek el.
A British Petrol becslései szerint pedig naponta 159 ezer tonna kőolaj került a tengerbe, ami a környezet felbecsülhetetlen károsodását okozta, hiszen akár állatfajok is kipusztulhattak az olajszennyeződés miatt. Az olaj szivárgása ellen számos eszközzel hónapokig küzdöttek, de csak július közepén tudta a British Petrol hatékonyan megszüntetni azt.
Fotók: twistedsifter.com, latimes.com, globalnational.com, sqwalk.com, boston.com.
Ebben a cikkben nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését. Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.
OLVASD EL EZT IS!
- történelem
- baleset
4 gép, közel 900 halott
- történelem
- halál
Minden idők 4 legpusztítóbb földrengése
- történelem
- halál