Lefordították az 1700 éves átoktáblát: kire kért rontást a rosszakaró?

A különös leletet már a harmincas években megtalálták, de csak mostanra sikerült megfejteni.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Egy 1700 éve élt antiochiai zöldségárust átkozott el ismeretlen rosszakarója az átoktábla tanúsága szerint, amelynek feliratát most sikerült megfejtenie egy amerikai kutatónak.

A kutatásokat ismertető tanulmány a Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik című folyóiratban látott napvilágot.

A maga nemében egyedülálló a lelet

A görög feliratos vékony ólomlemezt a Római Birodalom egyik legjelentősebb városában, a mai Törökország és Szíria határvidékén lévő Antiochiában dobta egy kútba valaki. A lelet a harmincas években került napvilágra, azóta a Princetoni Egyetem múzeumában őrzik - olvasható a LiveScience tudományos hírportálon.

A feliratot Alexander Hollmann, a Washingtoni Egyetem kutatója fordította le, aki szerint ez az első eset, amikor egy zöldségárust sújtanak átokkal. Az átoktáblák "kedvezményezettei" többnyire királyok és helytartók voltak, de átkozták a gladiátorokat, fogathajtókat és jó néhány más foglalkozás űzőjét, ám egyszerű zöldségárust soha.

Az illető neve Babilasz, az átoktáblán fel van tüntetve a zöldségárus anyja is, akit Dionüsziának hívtak. A névtelenségbe burkolózó "jóakaró" arra szólítja fel Jáhvét, hogy villámokkal sújtsa agyon Babilaszt.

Minden idők 10 legrejtélyesebb tárgya

Nézegess képeket!

Elolvasom

Mivel az átkozó neve ismeretlen, a tudósok csak találgathatják, hogy a zöldségárus mivel vonta magára valaki haragját.

- Átoktáblát alkalmaztak szerelemféltés esetén, de a szöveg nyelvezete nem erre utal - magyarázta Alexander Hollmann, aki szerint valószínűbb, hogy üzleti konkurenciáról van szó.

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

Ezt is szeretjük