Vigyázat! Jönnek az akciók!
Cipő és hi-fi féláron, két DVD vásárlása esetén pedig az egyik ajándék. Az ünnepek utáni leértékelések csábítóak, de milyen csapdákat rejtenek?
Jó, ha tudod viszont, hogy a kiárusításokon nem azért lehet olcsóbban vásárolni, mert a termék hibás vagy rosszabb minőségű, mint a szezon elején vagy karácsony előtt, hanem mert a kereskedők nem akarják, hogy a nyakukon maradjon a régi készlet. Többnyire az új tavaszi kollekciók miatt van szükségük a helyre, valamint az őszi-téli modellekben álló pénzügyi forrásokra.
"Leértékelt árut nem cserélünk, és nem veszünk vissza!"
Bizonyára te is gyakran találkozol ilyen és ehhez hasonló tartalmú kiírásokkal az üzletekben, pedig az ilyen felirat megtévesztő, és ha a kereskedő tényleg így jár el, akkor ráadásul még jogellenes is az, amit tesz. Az a tény, hogy valamit a korábbi áránál olcsóbban vettél meg, nem érinti a kereskedők helytállási kötelezettségét. Mivel a szezon végi kiárusítások alkalmával kedvezőbb áron vásárolt termékek nem hibásak, éppen ezért ugyanazok a jogok illetik meg a vásárlókat, mintha teljes áron vették volna meg azokat, hiba esetén tehát megilleti a vevőt a javításhoz, a cseréhez, az árleszállítás igényéhez vagy éppen a vásárlástól történő elálláshoz való joga. Abban az esetben természetesen, ha a vevő eláll a szerződéstől, a kifizetett alacsonyabb, és semmiképpen nem az eredeti ár jár vissza...Vannak jogaid!
Jó, ha tudod, hogy ha a vásárolt termék a jótállás időtartama alatt meghibásodik, akkor lehetőséged van a jótállás érvényesítésére a vásárlás helyszínén. Első körben javítást vagy cserét kérhetsz, kivéve, ha a választott szavatossági igény teljesítése lehetetlen. Ha esetleg sem a javításra, sem pedig a cserére nincs jogod, vagy ha a kötelezett mindezt nem vállalta, vagy nem tudott eleget tenni, akkor lehetőséged van megfelelő árleszállítás igénylésére, vagy elállni a szerződéstől.
Hibás termékek akcióban
Jó, ha tudod továbbá, hogy a kereskedő csak abban az esetben mentesül a szavatossági kötelezettsége alól, ha az árleszállítás oka a termék hibája volt, és erről a vásárlást megelőzően tájékoztatta is a vásárlót - ha például a mosógép oldalán festéksérülés volt, és ezért adott 5-10 ezer forint kedvezményt. Ilyen esetben viszont arra a hibára, amelyről a vevőnek tudomása volt, nem hivatkozhat, de a termék egyéb meghibásodása ilyenkor is megalapozhatja a hibás teljesítést, és lehetővé teszi a garancia érvényesítésének jogát a vevő számára.Célszerű azonban végiggondolni, hogy egyáltalán érdemes-e egy olyan üzletben vásárolni, ahol a fentihez hasonló kiírás szerepel, feltételezhető ugyanis, hogy az ilyen boltokban – még jogos igény esetén is – nehézséget okozhat a fogyasztói jogok érvényesítése.
Szerencsére ma már széles a paletta, bőven van lehetőséged válogatni az akciós termékeket kínáló boltok között, ráadásul ma már a legtöbb kereskedő tiszteletben is tartja a fogyasztói jogokat. Ha karácsony után nincs kedved viták sorozatával nyitni, jobban teszed, ha inkább ezeket az üzleteket választod!
Reklamálj!
Az, hogy egyes árucikkekre semmilyen garancia nem vonatkozik, nem azt jelenti, hogy nem lehet reklamálni! A Polgári Törvénykönyv hibás teljesítésről szóló fejezete ugyanis két év szavatossági időt biztosít, amely alatt ugyanazt lehet kérni, amit jótállás esetén. A különbség csak annyi, hogy a két év első hat hónapjában áll fenn az a törvényi védelem, amely szerint ellenkező bizonyításig úgy kell tekinteni a meghibásodást, mint ami már a teljesítéskor megvolt, a bizonyítás tehát a forgalmazó érdekkörében merül fel. Ha a vitát nem lehet megoldani, a területileg illetékes békéltető testületekhez fordulhatsz.
A Kosár magazin decemberi számának tartalmából:
- A klasszikustól a joghurtosig - szaloncukorteszt
- A harmónia a nyerő! Hordozható MP3 lejátszók tesztje
- Száraz, palackos erjesztésű pezsgők tesztje
- Nyakkendő helyett - karácsonyi ajándékötletek
FÜGGETLEN, MEGBÍZHATÓ, HASZNOS és ÉRDEKES
Kiadja az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület
www.kosarmagazin.hu
kosar@ofe.hu
Tel: 392-5285
Tel/fax: 392-5287