Megoldhatatlan titkot rejt a festmény: máig nem tudni, kit ábrázol a Leány gyöngy fülbevalóval

Vermeer festménye mindenki számára ismert, mégis csupa titok.

A Leány gyöngy fülbevalóval modellje
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Jan Vermeer van Delft képe, a Leány gyöngy fülbevalóval jól ismert darabja a festőművészetnek. Aki nem is annyira jártas a témában, még az is ráismerhet a képre a Scarlett Johansson főszereplésével készült film kapcsán.

A festményt holland festője 1665 körül készítette. Rendkívüli letisztultsága, tetszetős színei, nemes egyszerűsége, bája mellett titokzatossága miatt is kiemelkedő.

A festmény megoldhatatlan rejtélye

Vermeer képei nagy részének gondos részletességgel megfestett hátteret adott. Ezek általában tükrök, térképek, látképek voltak, de a Leány gyöngy fülbevalóval című kép sötét hátteret kapott. Ez önmagában egy rejtéllyel szembesíti a kép szemlélőjét, hiszen a sötét háttér nem helyezi kontextusba a modellt, ami megnehezíti a kép megértését, a modell kilétének megállapítását. Annyit látunk csupán, hogy a nő turbánt visel, ruházata egzotikus, és rendkívül beszédesen, mégis titokzatosan néz hátra válla felett.

Vermeer: Leány gyöngy fülbevalóval (1655)
Vermeer: Leány gyöngy fülbevalóval (1655)

A legnagyobb kérdés a kép kapcsán tehát, hogy ki is valójában a modell, már amennyiben Vermeer valóban létezett hölgyet örökített meg. Ennek nagy a valószínűsége, sőt, sokak szerint modellje a festő környezetéből, családjából lehetett valaki. Ő ugyanis gyakorta választotta modelljeiként közvetlen rokonságának tagjait.

Az egyik elmélet szerint Maria Vermeer szerepel a képen, aki a festő 1654-ben született lánya volt, és a kép készültekor 12 éves lehetett. Erre azonban nincs bizonyíték, és az elmélet bizonyítását az is nehezíti, hogy az ábrázolt lány korát nem könnyű megállapítani.

Egy másik elmélet szerint Magdalena van Ruijven szerepelhet a festményen, aki Vermeer pártfogójának, közel élő szomszédjának, Pieter van Ruijvennek lehetett az egy szem lánya. Ő körülbelül annyi idős lehetett, mint a festő lánya, Maria. Mivel pártfogója közvetlenül a festőtől jutott a képhez, az elmélet akár helytálló is lehetne, amennyiben lányáról készíttetett portrét. Mégsem fogadják el az elgondolást egyértelmű megoldásként.

Létezik egy olyan elképzelés is, miszerint a festmény A festőművészet című másik Vermeer-képhez szolgálhatott gyakorlásként. Ezen a festményen egy görög mitológiai alak, Clio, a történelem múzsája szerepel. A két nő sok hasonlóságot mutat, ilyenek az arcforma, az orr, a ruházat, a résnyire nyitott száj, a gyöngy fülbevaló és Clio alsó hajtincsének egybeesése, illetve a fények.

Vermeer A festőművészet című képe Clióval - jobbra nagyítva. A hasonlóságok valóban felfedezhetők.
Vermeer A festőművészet című képe Clióval - jobbra nagyítva. A hasonlóságok valóban felfedezhetők.

Végül egy olyan lehetőség, melyre semmilyen bizonyíték, alátámasztó adat nem létezik, mégis a legnépszerűbbnek nevezhető. Eszerint az elgondolás szerint a Vermeer-ház alkalmazottját láthatjuk a festményen, aki a festő kérésére ült modellt. A bevezető sorokban említett film és egy, a kép kapcsán íródott regény is ezen az elméleten alapszik. A fikciós történetekben a lányt Grietnek nevezték el.

A Leány gyöngy fülbevalóval című festmény rejtélye, dacára a sok lehetőségnek, továbbra is megoldatlan: nem tudni, ki a titokzatos alak, aki sejtelmesen hátrapillant. Rejtelmessége, mély pillantása miatt sokan Da Vinci Mona Lisájával hozzák párhuzamba, mely hasonlóan megfejthetetlen alkotása a festőművészetnek.

Vermeer életútja

Vermeer életét Hágában és Delftben töltötte. Festő és műkereskedő, elismert műértő volt. A kezdetekben nem tudni, járt-e festőoktatásra, de feltételezhetően a Szent Lukács Céh tanoncaként hat évig Leonaert Bramer volt a mestere. Képein Vermeer gyakran és kifinomult érzékkel használta a sárga és az ultramarinkék színeket.

Felesége a rossz családi körülményekből érkezett Catharina Bolnest volt, akit református vallása miatt nehezen fogadott el a festő katolikus édesanyja. 15 gyermekükből 11 maradt életben. Előbb a Mechelen fogadóban laktak, majd a pápista negyedbe, a feleség anyjának házába költöztek. Itt a tetőtérben rendezte be Vermeer a műhelyét, melynek jellegzetes bútorai voltak a hatalmas tölgyfa asztal és a bőrtámlás székek. Valószínűleg nem voltak anyagi gondjaik. A festő 1675-ben hunyt el, a delfti Régi templom kertjében temették el. 1677-ben hagyatékából 26 festményt elárvereztek, feleségénél mindössze kettő maradt, de ezekből is egyet anyjának adott tartozása fejében.

A Leány gyöngy fülbevalóval sorsa

A 17. századi kép egy 1881-es árverésen, Hágában A. A. des Tombe kezébe került. Az ő halála után, 1902-ben, örökös híján, rendelkezése szerint a Mauritiusi Múzeum kapta meg az alkotást. Az ebben az időben már nagyon rossz állapotban lévő képet 1994-ben restaurálták. A kép ma is a Mauritiusi Múzeum tárlatának részét képezi.

Dallam a festményben

Egy szemfüles műértő felfedezte, hogy, ha vonalakat húz Da Vinci festményén, akkor egy dallam hangjegyeire bukkan: következő cikkünkben a részletek.

Húzott néhány vonalat Az utolsó vacsora fotóján: hihetetlen, hogy mit rejtett a festmény

Nézegess képeket!

Elolvasom
Ezt is szeretjük