Kiderült: ennyi idő múlva lesz új metrónk
Megállapodott a főváros az Alstommal. 300 napjuk van az engedély beszerzésére, a szállításra 330.
Csütörtökön a Fővárosi Közgyűlés rendkívüli ülésén ismertették az Alstom és a főváros közötti megállapodás részleteit. A cégnek 330 nap áll rendelkezésére ahhoz, hogy leszállítsa a 2-es metróra szánt 22 szerelvényt, 300 napja pedig arra, hogy beszerezze a szükséges típusengedélyt. Addig marad, ami most van, ez viszont januártól kezelhetetlen helyzetet eredményez a tömegközlekedés terén.
Az Alstom és a főváros megállapodásának eredményeként a cégnek 300 napon belül kell beszerezni a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól a típusengedélyt, a 2-es metróra szánt szerelvényeket pedig 330 napon belül kell leszállítania.
Ez annyit jelent, hogy ha a cég tartja magát a végső határidőhöz, akkor még közel egy évet kell várnunk az új szerelvényekre úgy, hogy már most is kivontak többet a forgalomból, és várhatóan januárban egy újabb kivonási hullámra kerül sor.
Januártól kezelhetetlenné válhat a helyzet
Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének elnöke lapunknak elmondta, az elöregedett szerelvények miatt a nyári menetrend lezárultával már ősztől problémás lesz a közlekedés, januárban pedig a helyzet még rosszabb lehet. Hiszen ekkor újabb szerelvények lépik át a bűvös, 40 éves életkort, ezeket pedig az előzőekhez hasonlóan kivonják a forgalomból - már ha a BKV következetes marad, és tartja magát az elöregedett szerelvények kivonásához.
Ugyanakkor Gulyás Attila hangsúlyozta azt is, hogy bár a 330 nap soknak tűnik, ennél gyorsabb megoldás jelenleg nem létezik a probléma megoldására. Használt szerelvényeket nem tudunk venni, bár felröppentek olyan hírek, hogy be tudunk szerezni Csehországból vagy Oroszországból, de az orosz szerelvényeket át kellene építeni, Csehországban meg csak pár darab szerelvény van, ami szóba jöhet.
Ha pedig a másik verziót választja a főváros, azaz új közbeszerzési eljárást ír ki, akkor nem 330 napig, hanem több évig húzódna a dolog. Gulyás Attila egyben közölte azt is: meglepőnek találja a 330 napos határidőt, mivel ennyi idő alatt új szerelvényeket lehet építeni.
Reméljük, hamarabb kész lesz
Biztató viszont, hogy a 330 nap a maximális határidő, vagyis ha az Alstom hamarabb átépíti a szerelvényeket a típusengedély megszerzéséhez, akkor értelemszerűen hamarabb szállíthatja azokat. Innentől egyébként az NKH-nál a labda, a hatóságnak kell dönteni, hogy megadja-e az engedélyt.

Érzelmek logikája - Hogyan vannak jelen az érzelmek a logikus gondolkodásban?
A Femina Klub novemberi vendége Dr. Mérő László matematikus, pszichológus lesz, akivel Szily Nóra, az estek háziasszonya az érzelmek és az elme bonyolult viszonyáról beszélget. Körbejárjuk, mit jelent valójában az érzelmi intelligencia, megismerjük az érzelmek szerkezetét, és hogyan alkalmazhatjuk a felismeréseinket mindennapi problémáink megoldásában is.
Pontos részletek az estről itt olvashatók: femina.hu/feminaklub
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2023. november 6. 18 óra
Helyszín: Thália Színház
Promóció
A BKV idén januárban mondta fel hivatalosan is az Alstommal a szerződést, miután szerelvényeik nem kapták meg a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól a típusengedélyt, mert a hatóság nem látta bizonyítottnak, hogy a Metropolis fékjei ugyanolyan biztonságosak lennének, mint ha a magyar vasúti járműszabályzat szerint gyártották volna őket.
3,5 milliárdot már biztosan buktunk
Az Alstomnak eredetileg 38 metrókocsit kellett volna átadnia idén áprilisban, ezekből 22 darab a 2-es metró vonalán a szovjet kocsikat váltotta volna fel. Mivel az Alstom szerelvényei nem érkeztek meg, a BKV nagy bajba került: több szerelvény ugyanis annyira régi már, hogy ki kellett vonni őket a forgalomból. Egy szerelvény teljesen kiégett, egy másik elfüstölt, de a kisföldalattival voltak problémák.
Később Tarlós István főpolgármester közölte, 43 szerelvényt kivonnak a forgalomból, és felújítási munkálatokat kezdenek - 3,5 milliárd forintból.