Így néznek ki az okos emberek: a tudósok szerint ez jellemző a külsejükre
Furcsa összefüggésekre mutattak rá.
Az emberi intelligencia az egyik legtöbbet vizsgált terület, biológiai alapjait és a genetika hatásait azonban máig nem sikerült teljes körűen feltérképezni. A legújabb kutatások ezért forradalmi előrelépést jelenthetnek a tudományban: 40 olyan gént fedeztek fel, amely összefüggésben lehet az intelligenciával.
A Vrije Universiteit Amsterdam által vezetett nemzetközi kutatócsoport több mint 78 ezer személy genetikai adatait tanulmányozta, eredményeiket pedig a Nature Genetics folyóiratban publikálták. A felfedezett gének nagy része az agyszövetekben működik, és szerepet játszik a sejtfejlődés szabályozásában, az axonok irányításában és az idegsejti differenciálódásban.
Meglepő kapcsolódások
A kutatás meglehetősen furcsa eredményre jutott. Az intelligenciához köthető gének ugyanis egészen más személyes jellemvonásokra is hatással vannak. Az talán még önmagában nem meglepő, hogy a velük rendelkező emberek nagyobb valószínűséggel magas iskolai végzettségűek.
Ám ennél furcsább lehet, hogy a következtetések szerint többnyire magas, vékony, nem dohányzó emberekről van szó. A gének kapcsolódásai szerint kevésbé valószínű körükben az Alzheimer-kór, a depresszió, a skizofrénia és az elhízás is.
A kutatók hangsúlyozták, hogy az első eredményeikkel mindössze 5%-nyi variációt tudnak lefedni, ezért a jövőben több tanulmányozásra van szükség ahhoz, hogy tisztázhassák a gének pontos szerepét az intelligenciában, és képet kaphassanak arról, hogy a genetikai különbségek mekkora eltérést jelentenek az intelligenciára nézve.
Azt remélik továbbá, hogy az eredmények segítenek bepillantást nyerni az agy működésébe és az IQ genetikai összetevőibe. A kutatás kitért az intelligencia és az autizmus kapcsolatára is, ami jelentős segítséget jelenthet a jövőben az orvoslásban is.
Dilemma podcast
A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.
Promóció
OLVASD EL EZT IS!