A 4 legfontosabb illemszabály
Egy tárgyalás sorsa nem csak azon múlhat, hogy milyen meggyőző vagy: testtartásod és kézfogásod is számít.
Mint ahogy a hétköznapokban, úgy az üzleti életben is számos illemszabály létezik, melyek betartása nem csak a rólad kialakított képen javíthat, hanem a kapcsolataidon is.
Az üzleti életben ráadásul jóval nagyobb hangsúly helyeződik az etikett és a protokoll szabályaira, hiszen egy udvariatlan megjegyzés vagy illetlen viselkedés az asztalnál akár egy potenciális ügyfél elvesztését is eredményezheti.
A felelősség tehát igen nagy, éppen ezért nem árt tudnod, mire ügyelj, és mit kerülj el mindenképpen egy tárgyalás során!
A szervezés a kezdeményezőé
A félreértések elkerülése érdekében fontos tudnod, hogy a tárgyalás első és egyik legfontosabb lépése annak minden részletre kiterjedő előkészítése. Ez annak a félnek a feladata, aki a tárgyalást kezdeményezi: neki - vagy a kezdeményező cég protokoll-felelősének - kell asztalt foglalnia üzleti ebéd esetén, szolgálati autót és tolmácsot biztosítania, ha szükséges, valamint gondoskodni az esetleges idegenvezetésről vagy biztonsági előkészületekről.
Az ehhez hasonló teendők mellett a tárgyalás minden részletét is meg kell tervezni, és időben tájékoztatni az adott ügyfelet a tárgyalás apropójáról, annak időpontjáról, várható időtartamáról, helyszínéről, valamint céljáról és az esetlegesen kapcsolódó témakörökről. Emellett azt is a tudomására kell hozni, hogy mire számítson: egy fél órás könnyedebb megbeszélésre, vagy egy döntő fontosságú, több órát is igénybe vevő tárgyalásra.
A kezdeményezés a tárgyalás indítására is érvényes: a "házigazdának" illik fogadnia és üdvözölnie a vendéget, és tájékoztatnia a tárgyalás menetéről, valamint arról, hogy pontosan milyen kérdések megtárgyalására kerül majd sor. Érdemes ezt mintegy javaslatként felvetni, és udvariasságból rákérdezni, hogy van-e bárkinek is kifogása a javaslat ellen.
Add meg a kellő tiszteletet!
Ha valóban azt szeretnéd, hogy sikered legyen, akkor az egyik legfontosabb, hogy megadd a kellő tiszteletet a másik félnek. Ez nemcsak azt jelenti, hogy betartod az általános illemszabályokat, hanem azt is, hogy az előre megbeszélt találkozó időpontját komolyan veszed, és percre pontosan akkor érkezel, amikor kell. Természetesen előfordulhat, hogy rajtad kívül álló okok miatt késel: ezt időben jelezd az ügyfelednek, még akkor is, ha csak a gyanúja merül fel annak, hogy esetleg késhetsz.
A tisztelet emellett a tárgyalás során is nagyon fontos: még ha esetleg nem is értetek egyet bizonyos kérdésekben, tartsd tiszteletben a tárgyaló fél véleményét, ha azt szeretnéd, hogy valaha is közös nevezőre jussatok.
Tiszteld meg továbbá azzal is, hogy csak arról beszélsz – tömören, röviden és érthetően -, ami a témához szorosan kapcsolódik: a felesleges körmondatok, a "jópofizás" vagy a túl sok beszéd nem túl célravezető.
A megfelelő magatartási formák betartása elengedhetetlen!
A tárgyalás eredményességének szempontjából az sem mindegy, hogy milyen magatartási sémákat használsz. Még ha az ügyfél régi ismerősöd, akkor is érdemes magas fokú érdeklődést mutatnod iránta, és folyton kérdéseket feltenned a téma adott részleteit illetően. Ez nemcsak pozitív fényben tüntet majd fel a partnered előtt, hanem segít elkerülni, hogy neked kelljen folyton beszélned, valamint a kezedbe adja annak lehetőségét, hogy rávezesd a partneredet a veled történő egyetértésre. Segít továbbá elkerülni a szükségtelen vitákat, és lehetőséget ad arra, hogy a partnereddel mondasd ki azt, ami tulajdonképpen a te gondolatod.
Mindehhez azonban nagyon fontos, hogy a beszélgetés teljes időtartama alatt azt érezze a partnered, hogy figyelsz rá, ezért eszedbe se jusson közben rajzolgatni, szalvétát hajtogatni, az órádat pedig egyenesen felejtsd el!
Emelt fővel, de szerényen!
A siker kulcsa az alázat. Ha nem szeretnéd kellemetlen ember benyomását kelteni, akkor ügyelj a visszafogott viselkedésre, illetve a feltűnésmentes beszédre, öltözékre és modorra. Légy udvarias, de csak egészséges keretek között, ne tartsd vissza a véleményed, de kerüld a vitákat, és igyekezz logikus magyarázatokat adni úgy, hogy közben kerülöd a túlzott szakzsargon-használatot.
És a legfontosabb: a korrektség. Egy-egy tárgyalás során ugyanis természetes, ha szóba kerül a konkurencia, és az is, hogy az ember önkénytelenül hajlik annak negatív fényben történő feltüntetésére.
A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?
Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.
További részletek: feminaklub.hu/
Használd az „IVANYI” kuponkódot, és 20% kedvezménnyel vásárolhatod meg a jegyed!
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2024. november 27. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
Ez azonban az egyik legnagyobb hiba, amelyet elkövethetsz! Ilyen esetben ugyanis a partnered bizalmatlanná válhat veled szemben, ami nem vet túl jó fényt a későbbi kapcsolatotokra - ha egyáltalán lesz az egészből valami. Jobban teszed, ha elismered a konkurens cég erősségeit, ám a túláradó dicshimnuszba nem érdemes kezdeni - az ugyanis nagyon is átlátszó...
OLVASD EL EZT IS!
- testbeszéd
- állásinterjú
Ezen a 7 másodpercen múlik a jövőd!
- kínos
- munkahely
A legvisszataszítóbb női tulajdonságok a férfiak szerint
- pénz
- jogok