Levegőben ütközött össze a két repülőjárat - 5 borzasztó repülőbaleset, ami örökre megváltoztatta a repülés világát

Íme a legborzasztóbb repülőgép-balesetek.

Híres repülőbalesetek

A repülés egy átlagember számára felfoghatatlan és rejtélyes világ, talán ezért is tartanak tőle annyian. Hiába a jó öreg vicc, miszerint „nem érdemes félni, hiszen még egy repülő sem maradt fent” - sokan így is kerülik ezt a közlekedési formát. 

Bár a repülőgép-katasztrófák a filmekben sokkal gyakoribbak, mint a valóságban, egy-két szerencsétlen baleset azonban bejárta a világsajtót az elmúlt évtizedek során. Jöjjön a történelem öt legborzasztóbb repülőgép-balesete!

A történelem 5 legborzasztóbb repülőgép-balesete

Az első komoly repülőbaleset

1956. június 30-án reggel két repülőgép szállt fel a Los Angeles-i nemzetközi repülőtérről. Az egyik a United Airlines Douglas DC-7-es gépe volt, amely Chicagóba, a másik a Trans World Airlines Lockheed L-1049 Super Constellation gépe volt, amely Kansas Citybe tartott. Épp a Grand Canyon felett repültek, amikor a gépek keresztezték a repülési útvonalakat, hogy a saját célállomásaik felé haladjanak, azonban a levegőben összeütköztek. A baleset katasztrofális volt: mindkét gép a földre zuhant, és a fedélzeten tartózkodó 128 utas és a személyzet is meghalt. A szerencsétlenség akkora port kavart, hogy a kormány nem sokkal később létrehozta a Szövetségi Légügyi Hivatalt, ami a repülésbiztonság felügyeletére és szabályozására volt hivatott. Emellett a szövetségiek több mint 250 millió dollárt költöttek az ország légiforgalmi irányítási rendszerének korszerűsítésére.

GettyImages-200553914-001
Fotó: Chris Sattlberger / Getty Images Hungary

1986. augusztus 31-én az Aeromexico DC-9-es repülőgépe a Los Angeles-i nemzetközi repülőtérről szállt fel, amikor egy kis magángép belépett a légtérbe. Az apró repülőgépen nem volt transzponder, és az Aeromexico pilótái szó szerint nem tudták, mi ütött beléjük, amikor a két gép összeütközött. A Szövetségi Légügyi Hivatal ezután elkezdte megkövetelni a kisrepülőgépektől a transzponder használatát, amikor a repülőterek körül ellenőrzött területekre lépnek be. Ezenkívül minden nagyobb utasszállító repülőgépet felszereltek TCAS ütközéselkerülő radarrendszerrel. Úgy tűnik, hogy ez a változtatás bevált: azóta egyetlen kisrepülőgép sem ütközött újra a levegőben utasszállító repülőgéppel.

10 ember halt meg a személyzet vitája miatt

1978. december 28-án, egy hűvös, de tiszta délutánon egy DC-8-as gép az oregoni Portlandbe tartott. A United Airlines 173-as járata 181 utast szállított az útra. Ám ahogy a gép a repülőtér felé ereszkedett, nyilvánvalóvá vált, hogy probléma van a futóművel. Ezért a pilóták várakozó pályára állították a gépet, és több mint egy órán át köröztek a repülőtér körül, amíg megpróbálták kitalálni a javítást. Mivel a megoldás sokáig váratott magára, a gépből lassan kezdett kifogyni az üzemanyag. A fedélzeti mérnök megpróbálta finoman figyelmeztetni a kapitányt a problémára, azonban a kapitány arrogánsan figyelmen kívül hagyta a mérnök véleményét.

A gép túl későn és túl kevés üzemanyaggal kezdte meg a vészleszállást, ezért nem érte el a tervezett kifutópályát, és kénytelen volt kényszerleszállást végrehajtani Portland egyik külvárosában. A tragédia lényegesen súlyosabb is lehetett volna, mint amilyen lett; meglepő módon csak tíz ember vesztette életét. Mégis, tíz életet veszítettek egy olyan helyzetben, amit jobb kommunikációval sokkal hamarabb meg lehetett volna oldani. A baleset forradalmasította a légitársaságok hagyományos nézetét, miszerint a pilóta tévedhetetlen

A cikk az ajánló után folytatódik

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban az AI, vagyis a mesterséges intelligencia előretöréséről, jövőjéről és esetleges veszélyeiről dilemmázzunk. Valóban elveheti a munkánkat az AI? Kell-e félnünk a mesterséges intelligenciától? Hogyan hasznosítható az oktatásban? Teremthet munkahelyeket? Többek között ezekre a kérdésekre keresi a választ Szertics Gergely AI szakértő, Kazár Zalán Kristóf, a Femina vezető szerkesztő-újságírója és Pintér Ada műsorvezető.

Promóció

Autópályába csapódott a repülő

1985. augusztus 2-a egy átlagos napnak indult a Dallas-Fort Worth Nemzetközi Repülőtéren, de szörnyű véget ért. Aznap este egy Lockheed L-1011-es repülőgép, amely a Delta Airlines 191-es járataként volt megjelölve, a leszálláshoz készült. A környéken egész délután zivatarok voltak, amikor pedig a gép 305 méter alá ereszkedett, a pilóták villámlást észleltek a repülő körül. Hirtelen, bármiféle előjel nélkül viharos szél csapott le a gépre, ami pillanatok alatt lelassította a gépet. A pilóták tanácstalanok voltak, a gép zuhanni kezdett, majd a egy autópályának csapódott alig egy mérfölddel a kifutópálya előtt. Összezúzott egy kocsit és annak sofőrjét, majd két hatalmas víztartálynak ütközött. A gép fedélzetén tartózkodó 163 ember közül összesen 134-en haltak meg, plusz a szerencsétlenül járt vezető.

Megtörtént mindenki legnagyobb rémálma

A United Airlines 232-es járata épp Denverből Chicagóba tartott 1989. július 19-én. Az idő tiszta volt, a repülő épp középnyugaton haladt át, amikor valahol Iowa felett a jármű hirtelen és megmagyarázhatatlan hajtóműhibát szenvedett. A gép farában lévő hajtómű a hidraulikavezetékeket is elszakította, így a repülőgép teljesen irányíthatatlanná vált, miközben gyorsan zuhanni kezdett a föld felé. Alfred Haynes kapitány hősiesen küzdött,  megpróbálta a gépet az iowai Sioux City egyik repülőtere felé fordítani, ahol kényszerleszállást kért. Meglepő módon sikerült eljutnia egészen a repülőtérig, miközben a gép a föld felé tartott. A leszállás azonban korántsem volt zökkenőmentes: több mint 100-an haltak meg a fedélzeten tartózkodó 296 ember közül. Ha megtekintenél egy olyan esetet is, ahol strandolók szeme láttára történt repülőgép-baleset, kattints ide!

GettyImages-1167889866
Fotó: Songphol Thesakit / Getty Images Hungary

A semmiből robbant fel a gép

Amikor a TWA 800-as járata 1996. július 17-én, nem sokkal New York City elhagyása után minden előjel nélkül, váratlanul felrobbant, az egész világ arra várt, hogy megtudja az okát. A kormány terrorista-összeesküvéstől vagy katonai támadástól tartott, azonban a talált roncsok alapján végérvényesen kizárták, hogy bomba vagy támadás okozta volna a balesetet. A Párizsba tartó járaton 230 ember vesztette életét, szeretteik és családtagjaik ezrei gyászolták a szörnyű tragédiát. A pontos okot a mai napig rejtély fedi, annyi tudható, hogy a gép egyik majdnem üres, szárnyon kívüli üzemanyagtartályában lévő füstgázok meggyulladtak. Azt viszont nem tudták, hogy miért - vagy hogy hogyan lehetne megakadályozni, hogy ez még egyszer megtörténjen. 

Mindenkit átvert a videójával ez a férfi - Olvass tovább!

A 29 éves  Trevor Daniel Jacob amerikai influenszer levideózta magát, ahogy egy könnyű szerkezetű repülőgépből kiugrik Kaliforniában, a Los Padres Nemzeti Park fölött csak pillanatokkal azelőtt, hogy a gép egy hegynek ütközött volna. A 2021 novemberében közzétett videót úgy kommentálta a férfi, hogy egy elkerülhetetlen baleset érte őt. Ám kiderült, hogy ami felvételén látszik a YouTube-oldalán, és amit már több mint 3 millióan láttak, az arról szól, hogy szándékosan vezeti a hegyoldalnak a gépet.

Mindenkit átvert a videójával ez a férfi: ezért játszotta el, hogy repülőgép-szerencsétlenséget élt át

Egy különös ötlettől vezérelve ez a férfi eljátszotta, hogy repülőgép-szerencsétlenség érte, de nagyon pórul járt a hazugsága miatt.

Elolvasom

(Képek forrása: Getty Images Hungary)

Ebben a cikkben nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését. Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport
Ezt is szeretjük