Elromlott? Követeld a pénzed!

Mit tehetsz konkrétan, és kihez fordulhatsz?

Most vetted, és máris nem működik, de az üzletben nem veszik vissza? Pedig kötelesek! Ne hagyd magad!

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek
Azzal többnyire mindenki tisztában van, hogy áruvásárlás esetén bizonyos jogok illetik meg: ha nincs megelégedve vele, visszaviheti az árut bizonyos időn belül, kicseréltetheti, vagy visszakérheti a pénzét, esetleg levásárolhatja a termék árát. De hogy mennyi is az a bizonyos idő, milyen esetekben kérheti a cserét, és hogy valóban jogos-e, ha az eladó csupán a levásárlás lehetőségét ajánlja fel, már kevésbé tisztázott. Pedig érdemes lehet pontosan ismerni a jogaidat és a lehetőségeidet, a kereskedők ugyanis nem feltétlenül szeretik betartani a vonatkozó szabályokat - természetesen tisztelet a kivételnek.

A macska esete a mikroval

Manapság szemfülesség nélkül nem sokra megy az ember, ezért az első és talán egyik legfontosabb szabály, hogy mielőtt bármit is megvennél, alaposan vedd szemügyre a terméket, lehetőség szerint helyben próbáld is ki, hogy még a boltban kiderüljön, ha esetleg hibás. Ha látszólag ép és hibátlan a termék, akkor bátran vedd meg, ám arra ügyelj, hogy használat előtt alaposan és figyelmesen elolvasd a használati utasítást, a nem rendeltetésszerű használatból következő meghibásodás esetén ugyanis igencsak nehézkes lesz érvényesíteni a jogaidat!

Érdekes!
Bizonyára ismered azt az amerikai példát, amikor egy hölgy a macskáját igyekezte megszárítani a mikrohullámú sütőben, majd miután a próbálkozás csúfos kudarcot vallott, beperelte a készülék gyártóját - és nyert is! - azzal az indokkal, hogy a "macskaszárítási tilalom" nem szerepelt a használati utasításban...

Ha mégis elromlik

Ha az előzetes szemrevételezés és próbák ellenére a termék minősége mégis kifogásolható, első körben a kereskedőhöz kell visszamenned. A nyugtát mindenképpen vidd magaddal, hiszen ezzel igazolhatod majd a vásárlás helyét és idejét. Ha jótállási jegyet is kaptál, akkor ezt is vidd magaddal, ám a jogaid érvényesítéséhez a blokk talán a legfontosabb, ennek hiányában ugyanis a kereskedő nem köteles orvosolni a problémádat. Ha viszont a jótállási jeggyel van probléma, nevezetesen elfelejtették, esetleg akarattal nem adták oda, vagy hibásan töltötték ki, akkor is kötelesek az üzletben a minőségi kifogásoddal foglalkozni.

Jó, ha tudod!
Ha jó, hibamentes az áru, de időközben megbántad, hogy megvetted, akkor a kereskedő nem köteles visszavenni. Ez csak a jóindulatán múlik: ha fontos számára a vevő, meg akarja tartani, akkor lehet, hogy kedvére tesz.

A kereskedő a kifogás előterjesztéséről köteles jegyzőkönyvet felvenni, melynek tartalmaznia kell a legfontosabb adatokat. A jegyzőkönyv felvételéhez mindenképpen ragaszkodj, ám ha ezt a kereskedő mégsem teszi meg, akkor fordulj a területileg illetékes regionális fogyasztóvédelmi felügyelőség legközelebbi kirendeltségéhez.

Irány a békéltető testület!

Ha arról szól a vita, hogy a meghibásodás rendeltetésszerű vagy rendeltetésellenes használat eredményeképpen keletkezett-e, az illetékes békéltető testületnél indokolt elkezdeni a vitarendezést.
A békéltető testület eljárásának célja a fogyasztó és a gazdálkodó szervezet közötti vitás ügy egyezségen alapuló rendezésének megkísérlése. Az eljárás kérelemre indul, amit a békéltető testület elnökéhez kell írásban benyújtani 1000 forint eljárási díj befizetésével. A kérelem kötelező tartalmi részeit a fogyasztóvédelmi törvény pontosan meghatározza.
Az eljárás lezártával a tanács határozata ellen fellebbezésnek nincs helye, a határozat érvénytelenítése a fogyasztóvédelmi törvényben meghatározott esetekben kérhető a békéltető testület székhelye szerint illetékes megyei bíróságtól.

Jó, ha tudod!
A fogyasztóvédelmi törvény nem ismeri a levásárlás fogalmát, így minőségi kifogás esetén nem vagy köteles elfogadni a kereskedő azon ajánlatát, hogy "vegyél valami mást" a hibás termék helyett. Ezt az ajánlatot ilyen esetben csak akkor fogadd el, ha valóban megfelelő számodra, ellenkező esetben ragaszkodj a kijavításhoz, a cseréhez vagy a teljes vételár kifizetéséhez.

Ne hagyd magad, jogod van hozzá!

Jó, ha tudod, hogy ha tartós fogyasztási cikket vásárolsz, jótállást kell kapnod. A kötelező jótállási idő egy év, a kereskedő azonban önként ennél többet is vállalhat. Ha nincs jótállás a termékre, vagy már letelt az ideje, akkor a szavatossági jogokat érvényesítheted: már az első körben választhatsz, hogy javítást vagy cserét választasz. Jó, ha tudod azonban, hogy ha az áru javítható, akkor is igényelheted a cserét, ez pedig csak akkor korlátozódik, ha a kicserélés lehetetlen, például nincs több ilyen vagy hasonló termék, vagy a csere aránytalan többletköltséget eredményezne.
A második lehetőséged az árleszállítás kérése, ám el is állhatsz a vásárlástól, vagyis visszakövetelheted a vételárat.

Tartsd szem előtt!
Reklamációra alapvetően két év áll rendelkezésre. Ha akciós árut vásároltál, akkor is köteles a kereskedő kicserélni, nincs olyan, hogy "akciós terméket nem cserélünk ki". Ha pedig az interneten vagy televízión keresztül vásárolsz, vagy a vétel előtt nem tudod szemrevételezni az árut, speciális jogaid vannak, melyek közül a legfontosabb, hogy nyolc munkanapon belül indoklás nélkül elállhatsz a szerződéstől.
Ezt is szeretjük