Ilyen a Forma-1 egy mérnöknő szemével: nem számít a nemed, csak a teljesítmény
A Forma-1 férfisport, de szép lassan helyet kapnak benne a nők is. Van olyan csapat, ahol erre külön figyelnek.
A motorsport még ma is egyértelműen a férfiak világa, nézzük akár a szurkolókat, akár a benne tevékenykedőket. Ugyanakkor egyre több nőt vonz a technika és a teljesítmény, és szerencsére már több csapat is foglalkoztat tehetséges nőket. Van, ahol erre különösen büszkék.
Kétségtelen, hogy a motorsport királya a Forma-1, és ami itt történik, az hatással van az egész iparágra, nem mindegy tehát, hogy ezek a top csapatok milyen utat mutatnak.
A Magyar Nagydíj hétvégéjén a Ritz-Carlton és a Mercedes-AMG PETRONAS Formula One Team együttműködésének keretében meghívást kaptunk, hogy megnézzük, hogyan is alakul ez az ő házuk táján. A szállodalánc 2019 óta a Mercedes-AMG PETRONAS Formula One Team csapat hivatalos partnere, nem véletlen, hogy fürtökben lógtak az emberek a budapesti hotel előtt is, hátha megláthatják kedvenceiket.
Nők a pitben
A Mercedes-AMG PETRONAS Formula One Teamben egészen nagy arányban, 13%-ban dolgoznak nők. Erre nagyon jó példa Holly Chapman, aki úgynevezett Senior Trackside Power Unit Engineer, vagyis a pálya menti működésért felelős csapat tagja. Vele beszélgettünk a futam előtt.
- Le tudnád írni pár szóban, hogy pontosan milyen feladatot végzel?
- Vezető mérnökként elsősorban George Russel autójában a hibrid hajtáslánc működtetéséért vagyok felelős, hogy megbízhatóan dolgozzon, és a legtöbbet ki tudjuk hozni a rendszerből. Rengeteg adatot figyelünk folyamatosan, amit aztán elemzünk. Más mérnökök a gyárban a minél magasabb teljesítményen dolgoznak, és együtt azon, hogy tudjuk a legjobban kihasználni a motort.
- Álmod volt Forma-1-es csapatnál dolgozni? Mondhatjuk, hogy ez a teteje a motorsportnak?
- Nem, nem volt az álmom, sokáig nem tudtam, mit szeretnék csinálni, így olyasmit tanultam, amit élveztem, például matematikát. Mert azt már elég korán eldöntöttem, hogy csak olyasmivel szeretnék foglalkozni, ami szórakoztat. Csak az egyetem alatt, amikor matematikát és fizikát tanultam, kezdtem el Forma-1-et nézni. Akkor jöttem rá, hogy a mérnöki munka tulajdonképpen matek és fizika…
- A motorsport férfiak dominálta világ. Neked mi a tapasztalatod ezen a téren?
- Elég pozitív. Mind hallottunk sztorikat háttérbe szoruló nőkről férfiak uralta területen, azonban én nem tapasztaltam ilyet. A Mercedes-AMG PETRONAS Formula One Team nagyon befogadó, nem éreztem, hogy a nemem számított volna, ugyanazt a munkát végzem, mint a férfiak, nem kezelnek eltérően, hiába dolgozik rengeteg férfi a garázsban. Az egyetem után a csapatnál kezdtem, sokféle munkát kipróbálhattam, amíg meg nem találtam azt, ami a leginkább illett hozzám.
- Mi az, ami hajt a motorsportban téged személy szerint?
- Versengő alkat vagyok, igaz, a csendesebb fajtából. Már gyerekként is ilyen voltam. És ez egy nagy hajtóerő volt a Forma-1 felé, hogy mennyire kompetitív sportág, mennyire fontos a kiemelkedő teljesítmény.
- Bátorítanál más nőket, hogy a Forma-1 világában dolgozzanak? Mit gondolsz, pár év múlva több nő dolgozik majd a csapatoknál?
- Ha valakit érdekel, és ezt szeretné csinálni, akkor mindenképpen. Bátorítanám, hogy ha ez az álma, kövesse. Nincs ok, ami miatt itt ne lehetnének sikeresek a nők, bár vannak korlátok, ahol nem dolgozhatunk, de ezek inkább fizikaiak. Biztosan egyre több nő dolgozik majd a területen. Amikor én gyerek voltam, erről még csak hallani sem lehetett, most azonban már felhívják a fiatal lányok figyelmét a lehetőségekre. Én azt sem tudtam, mi az a mérnök, az unokahúgom abszolút tisztában van vele. Fontos az önbizalom is, hogy tudd, képes vagy elvégezni a melót.
A csapatnál nem csak Holly Chapman dolgozik vezető beosztásban nőként, Lewis Hamilton egyik mérnöke, Marga Torres Diaz is hasonló munkát végez, de juniorprogramjukba is meghívást kapott a mindössze 13 éves, spanyol Luna Fluxa.
Ötcsillagos élmény
Már volt szerencsém a pálya mellől is futamot nézni korábban, a Ritz-Carlton meghívása azonban ennél jóval többet nyújt. Partnereik, hűséges vendégeik ötcsillagos ellátásban részesülnek, és bekukkanthatnak a színfalak mögé is. Idén különösen nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy újságírónőket hívjanak meg a futamra, de például gokartozást is szerveztek nekünk.
Mivel már gyerekként is követtem a versenyeket, vezettem a kis füzetemben, ki hány pontot szerzett a hétvégén, és lelkesen szurkoltam Mika Hakkinennek, ezért bár semennyire nem érdekel az autók működése, mégis úgy éreztem magam, mint egy cukorkaboltban, amikor a Mercedes-AMG PETRONAS Formula One Team csapata fogadott minket a pitben.
Mindent megmutatnak, bizonyos szögekből még fotózni is szabad, igaz, nem mindenhol, hiszen szigorúan titkos, ami a motor környékén látható. Természetesen egy Forma-1-es csapatnál mindenki a maximumra törekedik, ugyanakkor az is érezhető, hogy fiatalok dolgoznak a pitben, szól a zene, megy a viccelődés, közben pedig mindenki százszázalékosan koncentrál. Láthatóan jól összeszokott banda, és különösen nagy élmény volt végigkövetni, ahogy Lewis Hamilton megszerezte idei első pole pozícióját.