Kihirdették a 2022-es év szavát: fogadjunk, hogy nem találnád ki, mi lett!

Az év szava mindig az adott év történéseire reflektál.

Év szava 2022-ben
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A 2022-es év világszerte számos nehézséget hozott az emberek életébe, ráadásul úgy, hogy az ezt megelőző időszak is sokféle átalakulással, kihívással járt.

A Collins English Dictionary minden évben kihirdeti az év szavát, ehhez megvizsgálja a saját, több milliárd tételt számláló adatbázisát és figyelemmel kísér számos médiafelületet, beleértve a közösségi médiát is. Az idei listán olyan kifejezések versenyeztek, mint például a csendes kilépés (quiet quitting), a „sportmosás” (sportswashing) vagy az ukrán főváros, Kijev. A nyertes azonban a permakrízis lett.

Ez az év szava 2022-ben

A permakrízis szó a Collins English Dictionary szerint az instabilitás és bizonytalanság hosszú ideig tartó időszakát írja le. Bár nem a leggyakrabban használt kifejezések egyike, a szerzők úgy gondolják, hogy jól reflektál az idei évre, a világban zajló eseményekre, meglévő kihívásokra. 

A szótár munkatársai az indoklásban olyan tényezőket említettek, mint az ukrajnai háború, a politikai instabilitás, a klímaváltozás, illetve a megélhetési válság. Mint mondják, a nyelv tükre lehet az aktuális társadalmi eseményeknek, és a permakrízis „jól összefoglalja, hogy milyen szörnyű volt a 2022-es év sok ember számára”. 

A Collins English Dictionary 2013 óta minden évben, az év utolsó szakaszában hirdeti ki a nyertes kifejezést, ami egy 10-esre szűkített listából kerül ki. Az idei felhozatalból is jól kiolvashatók a világ aktuális történései, bekerült például a „warm bank” kifejezés, ami egy olyan fűtött helyiséget takar, ahová elmehetnek melegedni azok, akik nem engedhetik meg maguknak, hogy a saját otthonukat felfűtsék.

A cikk az ajánló után folytatódik

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

Nem jelent meglepetést az sem, hogy a legfontosabb szavak közé jutott az ukrán főváros, Kijev is. Itthon is egyre elterjedtebb a „quiet quitting”, vagyis a csendes kilépés vagy kivonulás, ami arra a jelenségre utal, hogy a munkavállaló a szerződésében foglalt minimum teljesítésére törekszik csupán. A „sportswashing” pedig azt a tendenciát írja le, hogy a nagyvállalatok a sportok, sportesemények támogatásán keresztül mossák tisztára, zöldre magukat, vagyis terelik el a figyelmet az egyébként vitatott - például környezetszennyező - tevékenységükről. 

Tudod, mi a LOL vagy az AFK?

Megannyi angol szó van, melyeknek jelentését filmekből, játékokból vagy egyesek tanulmányaik során megismerhettek, amik szépen, lassan kezdenek beszivárogni a magyar köznyelvbe is. Kvízünkben olyan rövidítéseket gyűjtöttünk össze, melyekkel már sokan találkozhattak, de nem biztos, hogy mindenki tisztában van jelentésükkel is.

Tudod, mi a LOL vagy az AFK? 10 netes rövidítés, aminek illik tudni a jelentését

Kvíz!

Elolvasom

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük