Palackból palack - És te is segíthetsz, hogy szerepét újra betölthesse (x)
Az nem kérdés, hogy a világ a csomagolási hulladékok problémájával küzd. De az talán nem annyira egyértelmű, miért hasznos és sokoldalú a termékek csomagolása. Cikkünkben összefoglaltuk, hogy melyiknek mi az előnye és hátránya, és hogy mit tud tenni például egy nagyvállalat, és miben segíthetsz te, hogy a csomagolóanyagok megfelelő helyre kerülhessenek, és újrahasznosulhassanak. Utóbbi kérdésről Viszkok Fruzsi véleményét is megismerheted.
Persze fontos, hogy a tetszetős csomagolás felhívja a vevő figyelmét, és a benne lévő dolog megvásárlására buzdítson, de ennél jóval több mindent tud - és az elvárások is nagyok felé, hogy mindennek megfeleljen.
Az élelmiszerek napjainkban akár sokszáz-sokezer kilométert tesznek meg, hogy eljussanak az emberekhez. Ezalatt szennyeződésmentesen és biztonságosan fogyasztható állapotban kell maradniuk, ezt is a csomagolás teszi lehetővé. Ahogy azt is, hogy az útja, az értékesítése, a hazaszállítása és az otthoni tárolás során is védje a terméket - legyen az külső fizikai, kémiai vagy biológiai szennyeződés vagy épp az eltarthatósági idő meghosszabbítása.
Sőt, a gyártó által garantált minőség megőrzése is a csomagoláson múlhat, hogy olyan maradjon az élelmiszer, amilyenre vágytunk. Plusz egy hangsúlyozandó előnye, hogy az élelmiszer-pazarlás részben megelőzhető, ha a termékek hosszabban eltarthatók. Persze nem mindegy, hogy mit mibe csomagolnak, az egyes anyagoknak megvannak az előnyeik és hátrányaik.
És végül, de nem utolsósorban a csomagolások tájékoztatják a fogyasztókat többek között a termék összetevőiről, tápértékéről, tulajdonságairól, így információhordozói szerepet is betöltenek. A praktikusság már csak extra előnyt jelent: jó esetben megfelelő a mérete, könnyű visszazárni és - ami mai világunkban égetően fontossá válik - újrahasznosítani!
- Nagyon fontosnak tartom a környezettudatos gondolkodást. A legalapvetőbb dolog, hogy igyekszem mindenből olyat választani, amit a lehető legtovább tudok használni, és nem végzi azonnal a szemetesben. Ami pedig ott végzi, azt szelektíven gyűjtöm - mondja Viszkok Fruzsi, és az alábbiakban bemutatjuk, miért fontos követni a példáját.
A csomagolóanyagok leggyakrabban műanyagból, papírból, alumíniumból és üvegből készülnek. Ugye az nem kérdés, hogy ezek (bizonyos kivételeket leszámítva) mind újrahasznosíthatók? És itt jön a vállalatok és egyúttal a fogyasztók felelőssége is. Nagyvállalati oldalról a lehető legkevesebb, legkönnyebb, 100%-ban újrahasznosítható csomagolóanyag biztosítása az egyik fő lehetőség. Fogyasztói oldalról pedig az, hogy a termék csomagolását a megfelelő helyre és a megfelelő módon helyezzük, hogy az alapanyag újrahasznosulva ismét csomagolássá válhasson.
A Coca-Cola például, melynek italcsomagolásai már kivétel nélkül 100%-ban újrahasznosíthatóak, Hulladékmentes Világ stratégiája részeként folyamatosan csökkenti a gyártásban felhasznált új műanyag mennyiségét, és tíz éven belül minden PET-palackot felerészben újrahasznosított anyagokból állít elő. 2030-ra pedig azt az ígéretüket váltják be, hogy felhasznált csomagolóanyagaik 100%-ának megfelelő mennyiséget hasznosítanak újra - ezáltal törekedve arra, hogy ne csak a problémának, de a megoldásnak is részesei lehessenek.
Sőt, a hazai termékeik címkéin és kupakjain is arra kérik a fogyasztókat, hogy gyűjtsék szelektíven a kiürült palackokat - melyekhez már 600 tonnával kevesebb műanyagot használtak fel tavaly, mint egy évvel korábban.
Tudsz te is segíteni a hulladékmentesítésben? Nem várja senki, hogy a kedvenc termékeidről lemondj csak azért, mert csomagolva tudod megvenni őket, de az újrahasznosításukban Rád is szükség van!
- Soha ne gondold azt, hogy túl kevés, amit teszel! Minden pici lépés összeadódik, éppen ezért nagyon fontosnak tartom, hogy senki ne gondolja úgy, hogy nem tud eleget tenni, hiszen sok más ember érezhet hasonlóan, és ezek együtt már igenis jelentős változást hozhatnak. Sokkal könnyebb kicsiben kezdeni, hétköznapi szokások megváltoztatásával, a mindennapos gondolkodásunk érzékenyítésével. Légy türelmes magaddal, és ha kezdeti nehézségekbe ütközöl, ne add fel - biztat Viszkok Fruzsi.
A Coca-Cola a szelektív hulladékgyűjtés népszerűsítésére országos kampányt indít, olvass tovább az oldalukon az újrahasznosításról! Nyereményjátékukban pedig, ha feltöltöd a kupakkódot, kerékpárt vagy egy elektromos autót is nyerhetsz! A promóció január 18. és március 31. között érhető el a jatek.coke.hu oldalon.
(Képek forrása: The Coca-Cola Company)