Baj van egyes budapesti buszokkal: valamelyiken majdnem megsültünk

Érdekes információkat tudtunk meg arról, hogyan viselik a hőséget a járművek és vezetőik.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Már korábban is foglalkoztunk azzal, hogy vajon miért kell izzadni elvileg légkondival felszerelt buszokon Budapesten. Akkor a BKK megnyugtató választ adott, miszerint a központból utasítják buszvezetőket a klíma használatára, ha szükséges, és ez alól senki nem húzza ki magát spórolás címén. A Volvo buszok klímáit mi is teszteltük, de a BKK is elismerte, hogy van még mit bütykölni rajtuk.

Most akkor elromlottak a klímák, vagy mi történt?

Most az extrém hőség napjaiban mégis újból téma lett a budapesti buszok esetenként szaharai klímája. Újból megkerestük a BKK-t, és azt tudakoltuk, hogy vajon elromlottak-e a klímák. Az is érdekelt minket, hogy hány klímás busz rója a fővárost – miután az Index a napokban kidertette, hogy sok klímás busz a garázsokban pihen kánikula idején. És vajon hogyan védekeznek a nem klímás járművek vezetői műszakjuk alatt a rosszullét ellen?

„A klímaberendezések karbantartását külső vállalkozóink a felkészülési időszakban végzik el. Az ellenőrzés folyamatos, a járművezetők napi rendszerességgel vizsgálják át autóbuszaikat, de akár szolgálat közben is jelezhetik a hibát. Ez esetben az autóbuszt rendelkezésre álló tartalék esetén lecseréljük, vagy az éjszakai szervízműveletek keretében javítjuk. A légkondicionáló berendezéseket nem csak karbantartjuk, de modernizáljuk is, így például a csuklós, Volvo gyártmányú autóbuszokat ütemezetten, hatékonyabb ventilátorokkal és befúvó motorokkal szereljük fel” – tudatta lapunkkal a közlekedési központ.

A Volvókkal tényleg nem stimmel valami, pedig a buszok fele klímás

Teszteltük a kánikulában a BKK által is említett Volvo buszokat, és megdöbbentünk. Több ugyanolyan típusú buszra is felszálltunk különböző időpontokban, de hasonló hőségben, és némelyiken majd megsültünk, míg ha leszálltunk és megvártuk a következő Volvót, kellemes volt a klíma. Ezek szerint tényleg nincs minden rendben ezen buszok hűtő berendezéseivel.

Jelenleg a budapesti autóbusz-flotta 55 százalékát teszik ki a légkondicionáló berendezéssel felszerelt autóbuszok, mely érték az év végére várhatóan 60 százalék fölötti lesz. Fontos tudni, hogy a budapesti közlekedésszervező cég, a BKK 2010-es létrejötte óta elvárás, hogy az új beszerzésű járműveinken mindig legyen légkondicionáló berendezés. Ennek megfelelően a BKK egyes alvállalkozói által üzemeltetett autóbuszok 100 százaléka klímával felszerelt – írta a BKK kérdésünkre.

Mint ismert, a hőségriadóra való tekintettel, Tarlós István főpolgármester és a BKK soron kívüli intézkedésére 2015. július 8-a, szerda reggeltől további 29 darab légkondicionált autóbusz áll forgalomba a fővárosi közösségi közlekedési vonalakon egyes régebbi típusú buszok helyett. Kérdés ugye, hol voltak ezek a kánikula maradék 90%-ában.

Tartalék sofőrök a hőguta ellen

A forró jármű nem csak az utast, de a vezetőt is megterheli, ezért érdekelt, minket hogyan előzik meg azt, hogy a szinte elviselhetetlenül felhevülő járművökön ne legyenek rosszul a sofőrök.

Vásárolj Femina Klub bérletet!

Vásárolj bérletet, és vegyél részt a 2025-ös év különleges előadásain, ahol izgalmas témákról hallhatsz elismert szakértőktől és közéleti személyiségektől. 

  • Knapek Éva, aki a társfüggőségről és a mérgező kapcsolatokból való szabadulásról beszél. 2025.01.07.
  • Kajdi Csaba, aki humorral és őszinteséggel osztja meg tapasztalatait nőkről és élettapasztalatairól "Anyámtól a modellekig" témában.  2025.02.19.
  • Steigervald Krisztián, aki a generációk közötti kommunikáció kihívásait tárgyalja "Boomerek és Zoomerek" című előadásában. 2025.04.09.

További részletek: feminaklub.hu/

Helyszín: MOM Kulturális Központ

Promóció

„A meleg, nyári időjárásra tekintettel május 15. napjától szeptember 15. napjáig engedélyezett a könnyített formaruha–viselés a járművezetők részére. További intézkedésként a nagyobb végállomásokon úgynevezett tartalék járművezetők vannak, akik a hőség miatt jobban elfáradt, megterhelt járművezetők pihenését lehetővé teszik, a helyettesítését is el tudják végezni, így fenntartva a folyamatos menetrendszerű és biztonságos közlekedést. A védőital egész évben biztosított a járművezetők számára a végállomásokon, ugyanakkor ilyenkor külön felhívjuk a figyelmet a fokozott folyadék-utánpótlásra” – válaszolta a BKK sajtóosztálya.

Fotó: Facebook.com/BKK

Ezt is szeretjük