A Scuola di Atene, azaz Az athéni iskola Raffaello Sanzio (1483-1520) olasz reneszánsz művész alkotása, melyet 1509 és 1511 között készített a vatikáni Apostoli Palotában.
A hatalmas freskóra egyesek egyszerű ókori tömeget ábrázoló jelenetként tekintenek, de valójában nem csak nézni, látni is érdemes a képet: a műalkotáson ugyanis ókori görög tudósok, matematikusok és filozófusok szerepelnek, ráadásul bizonyos értelemben rejtett, más szerepben megjelenített figuraként Leonardo da Vinci és Michelangelo is szerepelnek rajta. A festmény megjeleníti a reneszánsz korszakban meghatározó perspektivikus vetítést, melyet a művész Da Vincitől tanult.
Az athéni iskola
A freskót Raffaello egyik legfontosabb és legszélesebb körben ismert műveként tartják számon: nézz körül a képek segítségével, melyik említett alak hol áll pontosan, kinek a szerepében jelenik meg Da Vinci és Michelangelo, valamint hol látható az alkotó!

A freskó közepén látható két fő figura Platón és Arisztotelész. Platónt ebben a jelenetben Leonardo da Vinci testesíti meg. Platón felfelé mutat, mert filozófiájában a világ csak árnyéka egy magasabb, igazabb valóságnak. Arisztotelész lefelé tartja a kezét, mert filozófiájában az egyetlen valóság a fizikailag megtapasztalható.

Azonos szinten, kettejüktől balra Szókratészt látjuk zöld öltözetben.

Balra lent a jegyzetelő Pitagorasz térdel. Mögötte a táblával Arkhimédész tűnik elő. Pitagorasz úgy vélte, a világ a matematikai törvényei szerint működik. Arkhimédész természettudós, matematikus, mérnök, fizikus, csillagász, és filozófus volt. A felhajtóerőről szóló törvényét mindenki betéve tudja.

Sárgában Parmenidészt látjuk, mögötte pedig az alkotó, Raffaello látható fehérben. Parmenidész filozófiáját hexameterben írt Tankölteményében fejtette ki. Fontos tétele, hogy a "Létező nem keletkezett, hanem öröktől fogva létezik".

Tőlük valamivel jobbra Hérakleitosz látható, akit Michelangelo alakja jelenít meg. Hérakleitoszt az ellentétek szerepének kutatása miatt a dialektika, az anyagi valóság hangsúlyozása és az istenimádás elutasítása miatt a materializmus előfutárának tekintik.

Egy földgömböt tart. Matematikailag próbálta megmagyarázni a bolygók mozgását. Mellette, fekete fejfedőben újfent Raffaello alakja tekint ki a képről.

Középen Diogenész helyezkedik el a lépcsőn. Filozófiája szerint a boldogság csak erényességgel érhető el, aminek a kulcsa a gazdagságtól mentes szerény élet.