Ha valaki ásít, rád is átragad? Az empatikus készséged mutatja a kutatás szerint

Tényleg ragályos az ásítás? Érdekes választ adott erre egy kísérlet.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Mindenki ásít, már jóval azelőtt is, hogy kibújna az édesanyja pocakjából. Bár a reflex pontos okai máig tisztázatlanok, annyi bizonyos, hogy a tevékenység kapcsolatban áll az agyi funkciókkal.

Többféle elmélet is magyarázza az ásítást, ebben például azt taglalják, hogy, miközben ásítunk, a hideg levegő áramlása, illetve az arcizmok és a szívritmus működésének felgyorsulása lehűti az agyat, és megakadályozza a túlhevülését. Jogos a kérdés: mitől tud felmelegedni az agy? Leginkább a kialvatlanságtól, ezért nem véletlenül olvashatod sok helyen, mennyire fontos a megfelelő pihenés. 

Utánozás majomszokás?

Ha rád kifejezetten igaz az ásítás ragadós kijelentés, szívből gratulálunk, ugyanis ez azt jelenti, hogy rendkívüli empatikus készséggel rendelkezel. A texasi Baylor Egyetem kutatócsoportja egy kísérlet során arra volt kíváncsi, milyen összefüggések lehetnek az ásítás és a társas kapcsolatok között: 135 egyetemistánál figyelték meg, hogyan reagálnak társaik arcmozgására. A szakemberek arra jutottak, hogy azok, akik utánozták a másik viselkedését, megértőbb személyiségnek bizonyultak azoknál, akikre nem ragadt át az ásítás.

Eszerint az ásítás az empátia megtestesítője, mert segíti a társainkhoz való kötődést.  Nem arról van szó, hogy mindenki szocio- vagy pszichopata lenne pusztán azért, mert nem kezd el kánonban tátogni a többiekkel, mindenesetre érdekes, hogy az ásítás akkor a legragadósabb, ha a szeretteink csinálják. Ebben az angol nyelvű cikkben például azt taglalják, hogy még a kutyák is utánozhatják gazdájuk ásítását. Itt pedig arról olvashatsz, hogy az ásítás négy-öt éves kortól válhat ragadóssá, ekkor alakulhat ki ugyanis a gyerekek empatikus készsége.

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

Ezt is szeretjük