Megújul a 3-as metró, de előbb még ezekre költ a kormány
A Várkert Bazár, a Vár, a Kossuth tér - ezek felújítása sürgősebb volt a veszélyes metróvonalénál?
Bár évek óta hallani, hogy a 3-as metró már veszélyesen rossz állapotban van, a mai napig nem újították azt fel. Nemrég indultak csak el a közbeszerzési eljárások a kocsik felújítására, miközben a BKK legutóbbi közlése szerint a sínek cseréje a vonalon elkezdődött.
Éveket kellett várni a már régóta köztudottan problémás vonal felújításával kapcsolatos lépésekre, míg más beruházások nem jutottak ilyen mostoha sorsra.
Még csak tervek vannak, megújult 3-as metró évek múlva lesz
A Napi Gazdaság információ szerint a vonal felújításához szükséges pénz előteremtése jelenleg is zajlik, és májusra zárulhat le a folyamat. A kormány augusztusban döntött arról, hogy támogatja a beruházást, és 60 milliárd forintig garanciát vállal a Fővárosi Önkormányzat hitelfelvételéhez.
Hogy mikor lehet felújított 3-as metróvonalon, újszerű kocsikban utazni? A kocsik felújítására tavaly december 23-ig kellett jelentkezni a cégeknek, az pedig, hogy közülük ki kapja a tendert, idén júniusig eldőlhet. Ezután 39 hónapja, azaz több mint három éve lesz az adott vállalatnak arra, hogy folyamatos üzemelés mellett felújítsa a kocsiparkot. A BKK közleménye úgy fogalmaz, azt szeretnék, ha a projekt még a 2014-2020 közötti uniós finanszírozási időszakban megvalósulna.
Évek óta időről időre téma a 3-as metró állapota. Már 2012-ben arról cikkezett az index.hu, hogy az egyik karbantartó levele szerint életveszélyes a vonal és annak állomásai. Ennek ellenére pénzhiány miatt Budapest eddig képtelen volt megoldani a helyzetet, és az állam sem törte össze magát, hogy mielőbb megoldást találjanak a napi félmillió ember által használt, és nemcsak a budapestieknek fontos metróvonal problémáira.
A 2 milliárd forintos lovarda
Jó hír azonban, hogy a felmerüléstől a megvalósításig nem minden esetben kell eltelnie éveknek egy-egy beruházás kapcsán. L. Simon László, a Miniszterelnökség parlamenti államtitkára például novemberben nyilatkozott arról először, hogy a kormány a régi lovarda visszaállítását tervezi a budai Várban, a környék megújítását tartalmazó Nemzeti Hauszmann Terv keretében.
December végén már a Magyar Közlönyben szerepelt a miniszterelnök kérése. Orbán Viktor a nemzetgazdasági minisztertől 2 milliárd forintot kér a lovarda felépítésére. A pénz előteremtésének is szűk határidőt szabott a kormányfői szigor: március 1-ig kell Varga Mihálynak teljesítenie a kérést.
200 milliárd jut a Vár felújítására
A Nemzeti Hauszmann Tervnek csak az előkészítésére 200 millió forint jutott, de a teljes megvalósítás akár 200 milliárd forintba is kerülhet majd. Igaz, a Vár teljes felújítása akár tíz évig is eltarthat. Orbán Viktor Várba költözése azonban nem várat ennyit magára, ehhez a Karmelita kolostort kell felújítani. Hogy ez mennyi pénzt emészt fel a költségvetésből, pontosan nem tudjuk még, ám L. Simon szerint "sokba fog kerülni, de mindannyiunk örömét fogja szolgálni".

Érzelmek logikája - Hogyan vannak jelen az érzelmek a logikus gondolkodásban?
A Femina Klub novemberi vendége Dr. Mérő László matematikus, pszichológus lesz, akivel Szily Nóra, az estek háziasszonya az érzelmek és az elme bonyolult viszonyáról beszélget. Körbejárjuk, mit jelent valójában az érzelmi intelligencia, megismerjük az érzelmek szerkezetét, és hogyan alkalmazhatjuk a felismeréseinket mindennapi problémáink megoldásában is.
Pontos részletek az estről itt olvashatók: femina.hu/feminaklub
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2023. november 6. 18 óra
Helyszín: Thália Színház
Promóció
A 3-as metró veszélyeiről nagyjából három éve tudunk, ezalatt többek közt a Kossuth tér átalakítása és a Várkert Bazár is eljutott az ötlettől a kivitelezésig. Előbbi 14,5 milliárd, utóbbi 8,4 milliárd forint uniós és állami pénzt igényelt.
Az elmúlt évben újjáépült budapesti köztereket ebben a cikkünkben szedtük össze. Ezek a beruházások főként önkormányzati - fővárosi vagy kerületi - projektek keretében valósultak meg.
Fotó: Várkert Bazár: MTI/Mohai Balázs; Metró: MTVA/Bizományosi/Jászai Csaba.
OLVASD EL EZT IS!
- budapest
- belföld
Fotók! Te ráismersz Budapestre?
- stadion
- felcsút