Megújul a 3-as metró, de előbb még ezekre költ a kormány
A Várkert Bazár, a Vár, a Kossuth tér - ezek felújítása sürgősebb volt a veszélyes metróvonalénál?
Bár évek óta hallani, hogy a 3-as metró már veszélyesen rossz állapotban van, a mai napig nem újították azt fel. Nemrég indultak csak el a közbeszerzési eljárások a kocsik felújítására, miközben a BKK legutóbbi közlése szerint a sínek cseréje a vonalon elkezdődött.
Éveket kellett várni a már régóta köztudottan problémás vonal felújításával kapcsolatos lépésekre, míg más beruházások nem jutottak ilyen mostoha sorsra.
Még csak tervek vannak, megújult 3-as metró évek múlva lesz
A Napi Gazdaság információ szerint a vonal felújításához szükséges pénz előteremtése jelenleg is zajlik, és májusra zárulhat le a folyamat. A kormány augusztusban döntött arról, hogy támogatja a beruházást, és 60 milliárd forintig garanciát vállal a Fővárosi Önkormányzat hitelfelvételéhez.
Hogy mikor lehet felújított 3-as metróvonalon, újszerű kocsikban utazni? A kocsik felújítására tavaly december 23-ig kellett jelentkezni a cégeknek, az pedig, hogy közülük ki kapja a tendert, idén júniusig eldőlhet. Ezután 39 hónapja, azaz több mint három éve lesz az adott vállalatnak arra, hogy folyamatos üzemelés mellett felújítsa a kocsiparkot. A BKK közleménye úgy fogalmaz, azt szeretnék, ha a projekt még a 2014-2020 közötti uniós finanszírozási időszakban megvalósulna.
Évek óta időről időre téma a 3-as metró állapota. Már 2012-ben arról cikkezett az index.hu, hogy az egyik karbantartó levele szerint életveszélyes a vonal és annak állomásai. Ennek ellenére pénzhiány miatt Budapest eddig képtelen volt megoldani a helyzetet, és az állam sem törte össze magát, hogy mielőbb megoldást találjanak a napi félmillió ember által használt, és nemcsak a budapestieknek fontos metróvonal problémáira.
A 2 milliárd forintos lovarda
Jó hír azonban, hogy a felmerüléstől a megvalósításig nem minden esetben kell eltelnie éveknek egy-egy beruházás kapcsán. L. Simon László, a Miniszterelnökség parlamenti államtitkára például novemberben nyilatkozott arról először, hogy a kormány a régi lovarda visszaállítását tervezi a budai Várban, a környék megújítását tartalmazó Nemzeti Hauszmann Terv keretében.
December végén már a Magyar Közlönyben szerepelt a miniszterelnök kérése. Orbán Viktor a nemzetgazdasági minisztertől 2 milliárd forintot kér a lovarda felépítésére. A pénz előteremtésének is szűk határidőt szabott a kormányfői szigor: március 1-ig kell Varga Mihálynak teljesítenie a kérést.
200 milliárd jut a Vár felújítására
A Nemzeti Hauszmann Tervnek csak az előkészítésére 200 millió forint jutott, de a teljes megvalósítás akár 200 milliárd forintba is kerülhet majd. Igaz, a Vár teljes felújítása akár tíz évig is eltarthat. Orbán Viktor Várba költözése azonban nem várat ennyit magára, ehhez a Karmelita kolostort kell felújítani. Hogy ez mennyi pénzt emészt fel a költségvetésből, pontosan nem tudjuk még, ám L. Simon szerint "sokba fog kerülni, de mindannyiunk örömét fogja szolgálni".
A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?
Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.
További részletek: feminaklub.hu/
Használd az „IVANYI” kuponkódot, és 20% kedvezménnyel vásárolhatod meg a jegyed!
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2024. november 27. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
A 3-as metró veszélyeiről nagyjából három éve tudunk, ezalatt többek közt a Kossuth tér átalakítása és a Várkert Bazár is eljutott az ötlettől a kivitelezésig. Előbbi 14,5 milliárd, utóbbi 8,4 milliárd forint uniós és állami pénzt igényelt.
Az elmúlt évben újjáépült budapesti köztereket ebben a cikkünkben szedtük össze. Ezek a beruházások főként önkormányzati - fővárosi vagy kerületi - projektek keretében valósultak meg.
Fotó: Várkert Bazár: MTI/Mohai Balázs; Metró: MTVA/Bizományosi/Jászai Csaba.
OLVASD EL EZT IS!
- budapest
- belföld
Fotók! Te ráismersz Budapestre?
- stadion
- felcsút