Fabulon, a bőre őre, ezt használja nyakra, főre! A szocializmus ikonikus termékét 50 éve dobták piacra

A Fabulon sikerében a tudatos tervezésen túl a véletlen is szerepet kapott.

Fabulon története
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Retikül
Ez is érdekelhet
Sóbors
Top olvasott cikkek

A Fabulon márkanevet hallva talán csak az egészen fiatalok nem vágják rá egyből, hogy „a bőre őre”. Az 1970-es évek elején piacra dobott termékcsalád óriásit szólt, nem is csoda: a vásárlók elégedetten használták a kencéket, amelyeket rendkívül tudatos tervezéssel állítottak elő, és hasonlóan precíz reklámkampánnyal támogattak meg. 

A készítők a legapróbb részletekre is figyeltek, Pataki Ági igéző tekintete a Kálvin téri tűzfalon, a jellegzetes betűtípus és a fülbemászó, véletlenül kitalált szlogen is kellett a sikerhez.

Véletlen szülte szlogen

A Fabulon a Kőbányai Gyógyszerárugyárban született meg, melynek elődjét Richter Gedeon hozta létre családi vállalkozásként. Az alapítót előbb kitiltották a saját gyárából, majd 1944-ben a nyilasok kivégezték a Duna-parton. A második világháborút követően a gyárat államosították, összevonták kisebb üzemekkel, és a nevét is megváltoztatták. A termelés egy részét pedig Dorogra költöztették.

Az 1970-es évek elején a Kőbányai Gyógyszerárugyár vezetői úgy döntöttek, hogy kínálatukat kozmetikumok bevezetésével színesítik - ennek a törekvésnek köszönhető a Fabulon termékcsalád. Korábban egyetlen magyar vállalat állított elő kozmetikumokat, a Caola. 

A Fabulon reklámkampányán sokan dolgoztak, még pszichológust és filmrendezőt is bevontak a folyamatokba, de az irányítás dr. Veres Gáborné reklámszakértő kezében volt, aki a Magyar Hirdető tanácsadójaként is tevékenykedett. Neki köszönhető a jól csengő szlogen első fele, a „bőre őre”, amit érdekes módon annak érzékeltetésére fogalmazott meg, hogy a blőd szövegektől, tehát pont az ilyenektől inkább tartózkodjanak az ötletelés során.

Legnagyobb megdöbbenésére az elrettentőnek szánt példa osztatlan sikert aratott kollégái körében, így már csak a folytatást kellett kitalálni, ami állítólag már nehezebben ment, de végül jól csengő eredményre jutottak. Az emberek pillanatok alatt megjegyezték, hogy „Fabulon, a bőre őre, ezt használja nyakra, főre!”

Pataki Ági igéző tekintete

Az új márkánál jól jött a gyártók tapasztalata, arckrémeket, testápolókat, napozószereket, tinikozmetikumokat és babaápolásban alkalmazható termékeket állítottak elő. A csomagolás fontosságát is felismerték, a figyelemfelkeltő és praktikus külalak Nagy Alexandra szerszám- és gépipari formatervező munkáját dicsérte 1971 és 1990 között.

A krémek népszerűsítéséhez mindenféle eszközt bevetettek, a rádió- és tévéreklámokon, feliratos napernyőkön, prospektusokon túl a Balaton felett szálló, Fabulon feliratot húzó repülőig.

A tinikozmetikumokhoz készült tévéreklámban a Neoton Família Tini dal című slágere csendült fel. A legemlékezetesebb dobás azonban a Magyar Iparművészeti Egyetemen (a mai MOME-n) végzős Németh Andrea fotográfus Pataki Ági modellkedésével készült vizsgamunkája volt, amit beadtak a Kőbányai Gyógyszergyár pályázatára is. Miután pedig Veres Gáborné Marika fantáziát látott bennük, felhasználták a reklámkampányhoz. Így lett a modellkarrierje elején álló lány a márka arca.

A Kálvin téri tűzfalra készült ikonikus fotómozaikot 1982-ben készítette az avantgárd művész, Erdély Miklós. A különleges, az alkotó által kifejlesztett, korszerű technikával létrehozott fotókerámia számos előnnyel járt a köztéren, például nem fakult ki, és még tisztítható is volt. 2000-ben távolították el a tűzfalról, majd a szempár 2018-ban a Kieselbach Galéria A csábítás fegyvere című kiállításán bukkant fel. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Vásárolj Femina Klub bérletet!

Vásárolj bérletet, és vegyél részt a 2025-ös év különleges előadásain, ahol izgalmas témákról hallhatsz elismert szakértőktől és közéleti személyiségektől. 

  • Knapek Éva, aki a társfüggőségről és a mérgező kapcsolatokból való szabadulásról beszél. 2025.01.07.
  • Kajdi Csaba, aki humorral és őszinteséggel osztja meg tapasztalatait nőkről és élettapasztalatairól "Anyámtól a modellekig" témában.  2025.02.19.
  • Steigervald Krisztián, aki a generációk közötti kommunikáció kihívásait tárgyalja "Boomerek és Zoomerek" című előadásában. 2025.04.09.

További részletek: feminaklub.hu/

Helyszín: MOM Kulturális Központ

Promóció

A Fabulon-sztori sikere tehát számtalan kisebb-nagyobb összetevőnek köszönhető. A márka, amelynek egyes termékei ma is megtalálhatók a drogériák polcain, talán a fél országban nosztalgikus emlékeket ébreszt. A napozó-, tini arcápoló és borotválkozás utáni termékek mellett arckrémek és tusfürdők szerepelnek a kínálatban.

Ilyen volt egy fodrászszalon a 70-es, 80-as években

A hetvenes, nyolcvanas években Magyarországot sem kerülte el a hatalmas hajak divatja, így a fodrászszalonok dolgozói soha nem unatkoztak. A dauerolt tincsek nagy népszerűségnek örvendtek, de a tupírfésű és a hajlakk sem árválkodott kihasználatlanul a sarokban. És nemcsak a frizuráknak, hanem az akkori szalonoknak is megvolt a maguk hangulata: ezeket idézzük most fel a következő képeken.

Időutazás a 70-es, 80-as évekbe: ilyen volt akkoriban egy fodrászszalon

Nézegess képeket!

Elolvasom

(Borítókép: Fortepan/Sándor Dávid. Képek: Fortepan/ Kádas Tibor; Lechner Nonprofit Kft. Dokumentációs Központ.)

Ezt is szeretjük