Fabulon, a bőre őre, ezt használja nyakra, főre! A szocializmus ikonikus termékét 50 éve dobták piacra
A Fabulon sikerében a tudatos tervezésen túl a véletlen is szerepet kapott.
A Fabulon márkanevet hallva talán csak az egészen fiatalok nem vágják rá egyből, hogy „a bőre őre”. Az 1970-es évek elején piacra dobott termékcsalád óriásit szólt, nem is csoda: a vásárlók elégedetten használták a kencéket, amelyeket rendkívül tudatos tervezéssel állítottak elő, és hasonlóan precíz reklámkampánnyal támogattak meg.
A készítők a legapróbb részletekre is figyeltek, Pataki Ági igéző tekintete a Kálvin téri tűzfalon, a jellegzetes betűtípus és a fülbemászó, véletlenül kitalált szlogen is kellett a sikerhez.
Véletlen szülte szlogen
A Fabulon a Kőbányai Gyógyszerárugyárban született meg, melynek elődjét Richter Gedeon hozta létre családi vállalkozásként. Az alapítót előbb kitiltották a saját gyárából, majd 1944-ben a nyilasok kivégezték a Duna-parton. A második világháborút követően a gyárat államosították, összevonták kisebb üzemekkel, és a nevét is megváltoztatták. A termelés egy részét pedig Dorogra költöztették.
Az 1970-es évek elején a Kőbányai Gyógyszerárugyár vezetői úgy döntöttek, hogy kínálatukat kozmetikumok bevezetésével színesítik - ennek a törekvésnek köszönhető a Fabulon termékcsalád. Korábban egyetlen magyar vállalat állított elő kozmetikumokat, a Caola.
A Fabulon reklámkampányán sokan dolgoztak, még pszichológust és filmrendezőt is bevontak a folyamatokba, de az irányítás dr. Veres Gáborné reklámszakértő kezében volt, aki a Magyar Hirdető tanácsadójaként is tevékenykedett. Neki köszönhető a jól csengő szlogen első fele, a „bőre őre”, amit érdekes módon annak érzékeltetésére fogalmazott meg, hogy a blőd szövegektől, tehát pont az ilyenektől inkább tartózkodjanak az ötletelés során.
Legnagyobb megdöbbenésére az elrettentőnek szánt példa osztatlan sikert aratott kollégái körében, így már csak a folytatást kellett kitalálni, ami állítólag már nehezebben ment, de végül jól csengő eredményre jutottak. Az emberek pillanatok alatt megjegyezték, hogy „Fabulon, a bőre őre, ezt használja nyakra, főre!”
Pataki Ági igéző tekintete
Az új márkánál jól jött a gyártók tapasztalata, arckrémeket, testápolókat, napozószereket, tinikozmetikumokat és babaápolásban alkalmazható termékeket állítottak elő. A csomagolás fontosságát is felismerték, a figyelemfelkeltő és praktikus külalak Nagy Alexandra szerszám- és gépipari formatervező munkáját dicsérte 1971 és 1990 között.
A krémek népszerűsítéséhez mindenféle eszközt bevetettek, a rádió- és tévéreklámokon, feliratos napernyőkön, prospektusokon túl a Balaton felett szálló, Fabulon feliratot húzó repülőig.
A tinikozmetikumokhoz készült tévéreklámban a Neoton Família Tini dal című slágere csendült fel. A legemlékezetesebb dobás azonban a Magyar Iparművészeti Egyetemen (a mai MOME-n) végzős Németh Andrea fotográfus Pataki Ági modellkedésével készült vizsgamunkája volt, amit beadtak a Kőbányai Gyógyszergyár pályázatára is. Miután pedig Veres Gáborné Marika fantáziát látott bennük, felhasználták a reklámkampányhoz. Így lett a modellkarrierje elején álló lány a márka arca.
A Kálvin téri tűzfalra készült ikonikus fotómozaikot 1982-ben készítette az avantgárd művész, Erdély Miklós. A különleges, az alkotó által kifejlesztett, korszerű technikával létrehozott fotókerámia számos előnnyel járt a köztéren, például nem fakult ki, és még tisztítható is volt. 2000-ben távolították el a tűzfalról, majd a szempár 2018-ban a Kieselbach Galéria A csábítás fegyvere című kiállításán bukkant fel.
A változókorról tabuk nélkül - Hogyan küzdj meg az életközepi válsággal nőként?
Iványi Orsolya, a menopauzaedukáció egyik legnagyobb hazai szószólója, tabuk nélkül beszél a változókor testi-lelki kihívásairól, és arról, hogyan élhetjük meg ezt az időszakot, mint új kezdetet. A Femina Klub novemberi előadásán hasznos tanácsokat kaphatsz az életközepi krízisek kezelésére, és megtudhatod, hogyan értelmezhetjük újra önmagunkat, karrierünket és kapcsolatrendszerünket.
További részletek: feminaklub.hu/
Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.
Időpont: 2024. november 27. 18 óra
Helyszín: MOM Kulturális Központ
Promóció
A Fabulon-sztori sikere tehát számtalan kisebb-nagyobb összetevőnek köszönhető. A márka, amelynek egyes termékei ma is megtalálhatók a drogériák polcain, talán a fél országban nosztalgikus emlékeket ébreszt. A napozó-, tini arcápoló és borotválkozás utáni termékek mellett arckrémek és tusfürdők szerepelnek a kínálatban.
Ilyen volt egy fodrászszalon a 70-es, 80-as években
A hetvenes, nyolcvanas években Magyarországot sem kerülte el a hatalmas hajak divatja, így a fodrászszalonok dolgozói soha nem unatkoztak. A dauerolt tincsek nagy népszerűségnek örvendtek, de a tupírfésű és a hajlakk sem árválkodott kihasználatlanul a sarokban. És nemcsak a frizuráknak, hanem az akkori szalonoknak is megvolt a maguk hangulata: ezeket idézzük most fel a következő képeken.
(Borítókép: Fortepan/Sándor Dávid. Képek: Fortepan/ Kádas Tibor; Lechner Nonprofit Kft. Dokumentációs Központ.)
OLVASD EL EZT IS!
- magyarország
- bikini