Így beszélj a kamaszoddal, hogy meghallja, és értelme is legyen: 4 tipp a szakértőtől

A kamaszkori önbecsülés sérülékeny, melyre az online tér különösen veszélyes, ám nem mindig egyszerű szót érteni a tinédzserekkel. Phillippa Diedrichs pszichológus tanácsai sokat segíthetnek ebben.

Hatékony beszélgetés a kamasszal
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Retikül
Ez is érdekelhet
Sóbors
Top olvasott cikkek

A kamaszkorban kifejezetten sérülékeny az ember önbecsülése, amelyre az online tér, a közösségi oldalak által közvetített megszűrt, hamis elvárásokat generáló világ is nagy veszélyt jelent. 

A Dove Önbizalom Program 2022. évi jelentése arra az eredményre jutott, hogy a 10 és 17 év közötti lányok több mint fele legalább egy órát eltölt a közösségimédia-felületeken, és minden második lány úgy látja, kárt okoz önbizalmában az itt látott szépségideál. Sőt, a lányok 80 százaléka olyan erős frusztrációt érez a testképével kapcsolatosan, hogy akár fontos tevékenységeket, találkozókat, sportot, orvosi látogatást is kihagy miatta.

Beszédes adat, hogy ötből négy lány kimondottan szeretné, ha szülei beszélnének vele arról, hogyan birkózzanak meg az irreális elvárásokkal és az interneten keringő, sok esetben kártékony szépségápolási tanácsokkal. A szülő megfelelő kommunikációja ugyanakkor döntő lehet abban, betekintést enged-e gyermeke az aggodalmaiba, vágyaiba, viselkedésébe.

Így beszélj egy kamasszal a toxikus szépségről

A toxikus szépségideál alapjaiban képes lerombolni az ember önértékelését, hiszen a többség akarva-akaratlanul hasonlítja magát a közösségi oldalakon mesterségesen kreált, vágyott állapothoz. Egy, a teste változásai miatt szüntelen szorongást érző kamaszt különösen érzékenyen érint a téma.

Phillippa Diedrichs pszichológusprofesszor, a Dove Önbizalom Program tanácsadója egy bárki számára könnyen követhető, négylépéses módszert fogalmazott meg, amellyel a szülő, egy közeli családtag vagy pedagógus hatékonyabban tud kommunikálni.

Első lépés: a felkészülés

A pszichológus szerint a szülőnek legelőször fel kell vennie a fonalat a gyermekét érintő kérdésekben, tehát behatóan meg kell ismernie a mindennapokban legfontosabb közösségimédia-platformokat. Tölts időt a TikTokon, az Instagramon, a YouTube-on, a Facebookon, a Snapchaten vagy a Twitchen, légy rutinos, kövesd be a gyermeked által preferált csatornákat, ismerd meg az alapfunkciókat, így a letiltás, törlés módját is!

Második lépés: a beszélgetés

A legfontosabb cél, hogy elinduljon egy hatékony, őszinte, tabuktól és ítélkezéstől mentes, partneri beszélgetés a szülő vagy más felnőtt és a kamasz között, ezáltal egy lépéssel közelebb kerüljön a gyermek is a mérgező szépségideálok, elvárások és tanácsok könnyebb azonosítása és a kritikus gondolkodás felé. A motiváció semmiképp nem a fiókja ellenőrzése, mindössze az, hogy a közösségi média ne veszélyforrás, hanem egy pozitív tér legyen a gyermek életében.

Sokat számíthat, ha a szülő tudtára adja a gyereknek, hogy nyitott a beszélgetésre, és akár egy-egy bekövetett Insta- vagy TikTok-sztár bejegyzéséről is kikérheti a véleményét.

Emlékeztetnie kell a fiatalt arra is, hogy a külsejét nem érdemes másokhoz hasonlítania, különösen nem a közösségi médiában megjelenő, professzionálisan beállított, sokszor manipulált, tökéletesített, gondosan kiválasztott képhez, mely ritkán tükrözi a valóságot. Ebbe a csapdába rengeteg felnőtt is hajlamos beleesni, a csekélyebb tapasztalattal és kritikai szemlélettel rendelkező kamaszokra pedig még erősebb befolyással bírhat a vágyott világ és a realitás különbözősége. 

Fontos azzal is tisztában lenniük, hogy az önbizalom megingása, az online trollkodás, az iskolai bántalmazás, a testszégyenítés, valamint a mentális jóllétért folytatott küzdelem sajnos a közösségi oldalak révén bárkit elérhet, és senkinek sem könnyű szembesülni egy megalázó hozzászólással a testi adottságai kapcsán - talán mondani sem kell, de a szülő részéről is megengedhetetlen, hogy a külső vonásokkal viccelődjön. A sérülékeny korszakban a rosszul kezelt frusztráció akár önkárosító viselkedéshez is vezethet.

A veszélyes szépségápolási tanácsok sokszor tudományosan megalapozatlanok vagy félinformációkon alapulnak, és jobb esetben pusztán hatástalanok, ám a kevésbé szerencsés forgatókönyv esetén egészségügyi kockázatot is jelenthetnek. Érdemes megvitatni, van-e alapja egy-egy módszernek, ám ítélkezni nem szerencsés, ha a fiatal nincs az adott információk birtokában, így nem tud még megfelelő értékítéletet levonni.

Az is jó, ha megtanulja a felhasználó kiszűrni, ha az adott közösségimédia-tartalom fizetett hirdetést tartalmaz. A hashtagek azonnal elárulják ezt minden bejegyzésnél, ami a manipulatív erőt is csökkentheti.

A cikk az ajánló után folytatódik

Fedezd fel a Dove Önbizalom Programját

A magabiztosság formálható. Ismerd meg a Dove Önbizalom Programját és mondj nemet a közösségi média káros szépségápolási tanácsaira. Útmutatónk támogatja a szülőket abban, hogy segítsék gyermekeiknek kiszűrni a hírfolyamaikon megjelenő ártalmas tippeket. Hiszünk abban, hogy a magabiztosság elérésével a tinédzserek képesek maximálisan kibontakoztatni képességeiket a mindennapokban.

Promóció

Tedd fel a következő kérdéseket a gyermeknek: szerinted mit jelent ez a poszt? Azért adja az illető ezt a tanácsot, mert fizettek neki a hirdetésért? A bejegyzés irreális ígéretet tesz arra vonatkozóan, mi fog történni, ha megvásárolod a terméket? Milyen hatással lehet szerinted ez a tanács mások önbecsülésére nézve? Hogyan csökkentheted ezt a negatív hatást?

Harmadik lépés: a detox

Phillippa Diedrichs pszichológus azt javasolja a szülőknek, a kamaszokkal kapcsolatban álló felnőtteknek, hogy töltsenek el 10 percet a közösségi oldalak, hírfolyamok közös átpörgetésével, megbeszélve egymással, milyen érzéseket keltettek bennük, mely bejegyzések hatottak inspirálóan, és melyek befolyásolhatják negatívan az önbizalmat. Érdemes azt is megmutatni a kamaszoknak, hogyan blokkolhatják, törölhetik vagy jelenthetik a mérgező, veszélyes szépségápolási tanácsokat, illetve hogyan rejthetik el azokat a bejegyzéseket, amelyek rosszkedvvel töltik el. Próbáljátok ki a tippet egy héten át, ezt követően pedig beszéljétek meg, magabiztosabbnak érzi-e magát a gyermek az adott oldalak követése nélkül - amennyiben igenlő válaszra jutottatok, érdemes megfontolni a végleges leiratkozást ezekről a kártékony tartalmakról. A Dove Önbizalom Program vizsgálata szerint a lányok 74%-a jobban érzi magát, miután eltávolította az őt káros tartalmakkal bombázó oldalakat. Keressetek pozitív példaképeket, amelyek valóban inspirálnak, tanítanak, támogatnak és felemelnek. Az arányok megtartása érdekében havonta érdemes elvégezni ezt a tudatos gyomlálást.

4. lépés: ismétlés

A tartalmak eltüntetése és a párbeszéd nem egyszeri feladat, amelyen gyorsan túl kell esnie a szülőnek, és minden gond megoldódik. Az algoritmusoknak köszönhetően a káros hatású bejegyzések vissza-visszakúszhatnak a kamasz felhasználói felületeire, tovább mérgezve a mindennapokat. Időnként érdemes leülni, és átbeszélni, mely tartalmaktól jobb megszabadulni a sebezhető önbizalom megóvása érdekében.

A szokás megerősítése és elterjesztése érdekében jó, ha a kamaszok egymás között is terjesztik a tanult módszert, a mérgező tartalmak tudatos ignorálását, amely így sokak önértékelésére hatással lehet. Akár a személyes barátok vagy a profiljuk követői körében is továbbíthatják, de a szülő is segíthet más szülőknek, mentoroknak, hogy a gyermekeikkel lépést tarthassanak, és segíthessenek nekik megtalálni helyüket, hangjukat, szépségüket. Ebben nagy segítséget jelenthetnek a Dove Önbizalom Program letölthető anyagai, útmutatói, iskolai előadásai, workshopjai is.

Olvass tovább! Miért hazudik a kamasz?

Miért nem avat be az életébe a kamasz? A látszólag értelmetlen hazugságok mögött fontos és teljesen érthető indok állhat.

Fontos pszichológiai oka van, hogy a kamasz hazudik - A legtöbb szülő nem gondol rá

A látszólag értelmetlen hazugságok mögött ez állhat.

Elolvasom

A cikkben szereplő kutatás forrása: Dove Self-Esteem and Social Media Report, 2022 április.

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük