Ezzel kezdd, ha minden nap szépnek akarod látni magad: a szépség nagyasszonyával beszélgettünk
Interjú Feller Adrienne-nel. (x)
Közel tíz éve ismert az Adrienne Feller mint prémium kozmetikai márka, mégis nagyon kevesen tudják, hogy ez bizony magyar termék. A cég alapítója, Feller Adrienne tősgyökeres magyar nő, aki azokra a megfigyelésekre építette birodalmát - a Panarom olajak és az Adrienne Feller kozmetikumok egészét -, hogy a szépség és a fiatalság a természet gyökereiből és a lélekből fakad.
A Panarom és az Adrienne Feller szépségközpontjánál vibrálóbb atmoszférájú hellyel nemigen lehet találkozni. A gyömbér-citrom-méz illatkeveréke energiával tölti meg a teret - egyedülálló és tiszta, akárcsak maga Feller Adrienne, aki egyetlen pillantásból képes megítélni, mire van szükséged ahhoz, hogy teljes légy. A velődig lát, te pedig rájössz: nem nehéz valami igazán jót és értékeset alkotni, ha annyira érted és érzed a világot, az embereket, mint ő.
- A gyógyításhoz és a természetes szépítéshez nagyon régre visszanyúló családi gyökerek kötnek, az üknagyapád anno császári elismerést is kapott. Hogyan érintettek és befolyásoltak ezek a hagyományok?
- Azt mindig tudtam, hogy emberekkel fogok foglalkozni, de először magyartanár, majd színésznő szerettem volna lenni. Aztán valahogy a szépség és az emberek érintése vált fontossá a számomra, és ebbe az irányba mentem el. A szépítéssel és gyógyítással kapcsolatos családi hagyományok csak tudat alatt befolyásoltak, bár mindig velem voltak. Kicsi koromtól kezdve kevertem-kavartam mindenféle teákat. Emlékszem, szegény nagyapámnak olyan kávét adtam, amibe különböző füveket főztem bele, és ő mindig azt mondta: rendes kávét kérek, semmiféle hókuszpókuszt nem szeretnék bele - de mindig hókuszpókusszal kapta, és mindig meg is itta.
- Minden termékedben jelen van egy bizonyos Pannonessence formula. Mi is ez tulajdonképpen?
- A dédnagyanyám híres füvesasszony volt, és részben rám maradt a füveskönyve, tele szépítő és gyógyító receptúrákkal. Tőle örökölt receptúra a Pannonessence, ami hétféle gyógynövény kivonatából készül, a keverék zsenialitása és különlegessége az évtizedek alatt semmi nem változott.
- 1999 telén alapítottad a Panarom Aromaterapeuta és Szépségterapeuta Intézetet, majd később az Adrienne Feller Szépségterapeuta Akadémiát. Miben más ez, mint a hagyományos kozmetikai képzések?
- A hozzánk jelentkező végzett kozmetikusok teljesen egyedi szemléletű és módszertanú képzésbe csöppennek. Sajátos, a megszokottól eltérő szemszögből értelmezem az érintést, a bőrhöz való kapcsolódást. Nem bőrtípusokról beszélek, nem azt tanítom, hogy milyen az érzékeny-, vagy a zsíros bőr, hanem a bőr jelzéseit „küldő” teljes szervezetet figyelem. Az iskolánkban nem szimplán bőrápolást tanítunk, hanem egy életszemléletet: mindig a teljes fiziológiát nézzük, amire illóolajos és növényi olajos válaszokat keresünk. Például egy gyulladásos bőrnél nem a csupán a bőr gyulladására fókuszálunk, hanem a szervezetben lévő gyulladást próbáljuk megszüntetni. Tehát belülről kifelé és kívülről befelé hatunk.
- A filozófiátok része, hogy azt is vizsgáljátok, hogy a lélekből jövő hatások hogyan jelentkeznek a testen, a bőrön.
- Igen, a hirtelen fellépő, lélekben zajló folyamatok akut problémákat okozhatnak a bőrön. Ha hosszú távon zajlik egy lelki folyamat, az szomatikus elváltozást okozhat, ami krónikus változásként jelentkezik a bőrön. Az ilyen hosszan fennálló lelki folyamatoknál egészen biztos, hogy a test felé kell fordulnunk: a tünetek először a bőrön jelennek meg, aztán fizikális szinten szomatizálódnak, majd újra megjelennek a bőrön, például gyulladások, ráncok formájában.
- Sokan szkeptikusak azzal kapcsolatban, hogy a természetes összetevők és az illatok lelki gyógyírként szolgálnak a bőr- vagy a szépséghibákra. Bizonyított ez a dolog?
- Igen, van erre bizonyíték, másrészt a hosszas megfigyelések és az empirikus tapasztalatok is alátámasztják a természetes összetevők és illatok pozitív lelki hatását. Az ember ősidők óta a természetben fellelhető gyógynövényekkel gyógyította magát, csak az ipari forradalom hozta be kemikáliákat. Több mint 25 éve vagyok a pályán, és azt látom, hogy a gyógynövények használata alapvető változást hoz, a gyógyulás felé irányítja a folyamatokat, újra működésbe lendíti a szervezetet. Hiszen az ember egy élő, organikus szervezet, amit csak élő anyag tud mobilizálni.
Bizonyított az is, hogy a korai öregedésért a stressz és a betegség a felelős. Az illatok az idegrendszerre és a hormonháztartásra is hatnak, képesek elősegíteni az önjutalmazó hormonok felszabadulását, amelyek kisöprik a kártékony mennyiségű stresszhormont a szervezetből. Innentől kezdve pedig minden a szépséget szolgálja, mert a szépség titka abban rejlik, hogy érezzük jól magunkat a bőrünkben. Az, hogy valakinek kicsi a szeme, vagy vékony szája, csak divat, külsőség: a szépség mindig egyfajta belső kisugárzás. Hiába csinosak valakinek a vonásai, ha mindig feszült és stresszel teli, nem fognak vonzódni hozzá az emberek, a vonzó az, amit belülről sugároz az ember.
- Nagyon sokan nem tudják, hogy ez egy magyar márka. Miért fordítottad meg a neved? Nem jelent ez piaci hátrányt?
- Sokáig külföldön éltem, így ugyanolyan otthonosan mozgok az Adrienne Fellerben, mint a Feller Adrienne-ben. Külföldi célpiacom is volt, van, és úgy gondoltam, hogy ott érthetőbb az Adrienne Feller - itthon pedig így is értik. Általában nem tudják, hogy magyar vagyok, mivel a nevem amúgy sem magyaros. Állandó kérdés, hogy jobban kellene-e tudatosítanunk azt, hogy ez egy hazai márka. Ez teljesen szubjektív: a piac felét jobban érdekelné, ha magyar lenne, a másik felét meg, ha külföldi. Skandináviában például abszolút a hazait részesítik előnyben, Magyarországon nem feltétlenül. Egyébként úgy látom, hogy külföldön sokkal nagyobb érték, hogy magyar a termék.
- Tehát külföldön egzotikumnak számítanak a magyar kozmetikai termékek?
- Igen, teljes mértékben. Külföldön kuriózumnak számítunk a termálvizeink, a gyógynövényeink miatt, és külön kuriózum azért, mert - bár ezt kevesen tudják - külföldön társítják a magyarokhoz a szépséget. A köztudat szerint a magyar nők gyönyörűek, és biztos azért, mert nagyon értünk a szépségápoláshoz. Nem is beszélve arról, hogy a magyar királyné vize az első híres keverék is magyar földről származik - és erről mindenki tud külföldön, itthon már kevésbé.
- Igaz, hogy egy teljesen egyedülálló szemléletet képviseltek a kozmetikai iparágban? Ez miben nyilvánul meg?
- Alapvető elvünk, hogy prémium minőségű, kizárólag 100%-os tisztaságú, és a legmagasabb hatóanyag-tartalmú alapanyagokkal dolgozunk. Egyébként nem könnyű természetes anyagokból kozmetikumokat készíteni, mert mindig drága, és miután folyamatosan változó, élő anyagokat használunk, változik az illatuk, mindig újra kell gondolni. Az Adrienne Feller termékek egyedülállóak az illóolajok és az azokból kiinduló szépségápolási koncepció miatt is. Ismétlem, nem bőrtípusokban, hanem érzésekben, lelkiállapotokban gondolkodunk. Ha ránézek valakire, látom, hogy milyen problémái vannak, és olyan kozmetikumot adok neki, ami kiegészíti őt. Ezt tanítom a hozzánk betérő kozmetikusoknak.
- És milyen visszajelzések jönnek azok után, hogy az érzéseikre és lelkiállapotukra apellálva kapnak az emberek kozmetikumot?
- Nagyon jó visszajelzéseket kapunk, szeretik a termékeinket, hiszen nem csak testileg, hanem lelkileg is segítenek. Arról van szó, hogy az illóolajok élő, természetes anyagként hatnak az idegrendszerre, a szervezetre. Maguktól felszívódnak a szervezetben, nem kell semmilyen gép hozzájuk, nem véletlenül hívjuk intelligens anyagoknak: ott fejtik ki a hatásukat, ahol a legnagyobb szükség van rá. A metódusom mögött már 25 éves munka áll, és valószínűleg sosem lesz teljesen kiforrott a rendszer, mindig lesz mit tovább fejleszteni, tovább gondolni.
- Nagyon sok nőnek évekbe telik, mire eljut abba az állapotba, hogy belenéz a tükörbe, és minden alkalommal szépnek látja magát. Szépségterapeutaként, kozmetikusként mi a legjobb tanácsod nekik?
- Adnék egy arcolajkeveréket, amiről úgy érzem, hogy a legközelebb áll hozzá. Azt mondanám neki, hogy fürödjön meg, majd kenje be vele az arcát, a testét pedig a hozzá illő testolajkeverékkel, és mondja azt magának hét napon át, hogy szép vagyok, szeretem magam - akkor is, ha nem hisz benne -, és mélyen lélegezze be az illatot. A hetedik napon történik valami, mert érzéssé válik, kondicionálódik az új üzenet: elég csak az illatot megéreznie, az meghozza a valóságot, hogy ő szép. Azt látom, hogy az emberek – nők, férfiak - rettenetesen el vannak magányosodva. Az anyukák csak rövid ideig mondogatják a gyerekeiknek, hogy milyen szépek, és legtöbbször ők maguk sem tartják szépnek magukat. Hiába mondom, hogy szép vagy, ha én magamról nem hiszem el, hogy az vagyok.
Tanítás során látom a folyamatot, ahogy az illatok megszólítják a tanítványaimat, ahogy lehántják róluk a védőpajzsokat, ahogy egyre inkább eltalálnak belső önmagukhoz, hogy ki tudják bontani saját fényüket. Látom, hogy mennyit tudnak változni, akár egy év alatt is. Lehet ebben nem hinni, de jobb, ha arra összpontosítunk, hogy jó-e nekünk az, amit egy-egy adott napon teszünk. És ha jó, az bebizonyítja majd a hatását. Az illóolajok nagyon különleges szubsztanciák, számomra az illatok élnek, olyanok nekem, mint az angyalok: szépen és gyöngéden szólítják meg az embert.
- Ha újrakezdhetnéd, akkor is ugyanezt csinálnád?
- Azt hiszem, hogy ha újrakezdeném az életem, tanító lennék. Arra tanítanám meg a kicsi gyerekeket, hogy nagyon bízzanak magukban, és nagyon szeressék magukat! Megtanítanám nekik, hogy soha ne rejtsék véka alá a dicséretet, amivel mások felé fordulhatnak, mert a szomorúság ellen ez nagyon fontos táplálék. Már nagyon kicsi korban meg kellene tanulni a szépségápolást is, mert az nem egyszerűen arról szól, hogy krémet kenek a bőrömre, hanem arról, hogyan érintem a saját testemet. Ez nagyon fontos, mert azt jelenti, hogy kapcsolatban vagyunk saját magunkkal - és ha ez megvan, akkor tisztábban látjuk a gyengeségeinket és nagyobb eséllyel tudjuk ellensúlyozni azokat. Így már fel sem merülne a kérdés, hogy vajon szépek vagyunk-e, mert egyértelmű lenne, hogy szépek vagyunk.