Kinek karácsony, kinek hanuka, kinek háború és szenvedés
Az igazi szeretet nem vallásfüggő. És mindannyian tudunk legalább egy kicsit adni.

- Ez a trend tartja most lázban a hírességeket: a Barbiecore nem spórol a rózsaszínnel, de a nőies sikket sem mellőzi »
- Szuper könnyű hidratálók: pótolják az elvesztett nedvességet, és ragyogóvá teszik a bőrt – Árakkal, lelőhelyekkel »
- A Stranger Things 20 éves színésznőjét így nem láthattad a sorozatban: Sadie Sink dögös, nőies ruhákra váltott »

- Mi Kanada fővárosa? 10 kérdéses kvíz a világ országairól, amit illik tudni
- Hajdú Pétert kirakták a Szigeten az RTL VIP-ból: Sebestyén Balázs kotyogta ki
- 5 kérdés, ami megmutatja, mennyire intelligens valaki - Hány igen válaszod lett?
- Ha erről a telefonszámról hívnak, tilos felvenni! Így dolgoznak a csalók az OTP nevében
- Ő Kapócs Zsóka párja: először szerepelnek közös fotón
Idén - szokatlan módon - éppen december 24-re esik az egyik legnagyobb zsidó ünnep, a hanuka első napja. Ez utóbbit a nép ajka zsidó karácsonyként is szokta emlegetni, bár valójában nincs köze a karácsonyhoz - egy, a zsidó történelemben ritkaságszámba menő győztes szabadságharcra, illetve ahhoz kapcsolódóan egy valódi csodára emlékeztet, amely i. e. 165-ben, kiszlév hónap 25. napján esett meg.
Ekkor foglalták vissza egy Mattatiás nevű zsidó pap leszármazottai, a makkabeusok a jeruzsálemi templomot a hódító szír görögöktől. Mindezek után meg is kellett volna tisztítaniuk, aminek a menóra meggyújtása is része. Ehhez azonban csupán egy kisebb kanna kóser, azaz a főpap hitelesítő pecsétjével ellátott olaj állt rendelkezésükre, ami az előírt nyolc helyett csak egy napra lett volna elegendő. Ám valamiféle csodának köszönhetően a kevéske olaj nyolc napig kitartott, így a templomot az előírásoknak megfelelően újra Isten szolgálatába állíthatták.
Bár két különböző történeten alapul, nem kevés hasonlóság is akad a keresztény és a zsidó ünnep között. A hanukai gyertyagyújtásnak az emlékezésen kívül más szerepe is van: a fény által melegséggel tölti meg az otthonokat és a szíveket, e tekintetben tehát semmiben sem különbözik a karácsonyi gyertyagyújtástól. Vagy ahogy karácsonykor, hanuka alkalmával is szívesebben és bőkezűbben adakoznak az emberek.
A két ünnep idei egybeesése akár valamiféle szimbolikus jelentőséggel is bírhatna. Hiszen a szeretet nem felekezetfüggő, és ugyanez fordítva is igaz: alapvetően minden vallás az emberi lélek tökéletesítéséről szól, ami éppúgy magában foglalja a megértést és az elfogadást, mint az igazságosságra való törekvést és általában a jó cselekedeteket. Itt említhetjük meg a Krisna-tudatú hívőket is, akik az advent és karácsony jegyében a szokásosnál is több élelmiszert osztanak a rászorulóknak. Holott náluk ez az ünnep ismeretlen - van viszont szintén decemberben úgynevezett dívali, vagyis hindu újév, ami Ráma királyfinak a sötétség felett aratott dicsőséges győzelmét idézi meg, felragyogtatva az életerő és a tudás fényét, és becsalogatva a szeretetet az otthonokba.
És van, ahol most nem ünnepelnek, sőt - és nem azért, mert az ő vallásukban éppen nincs ilyesféle alkalom. Mint köztudott, a szíriai Aleppo régóta ostrom alatt áll, ami finoman szólva is ellehetetleníti a semmiről sem tehető civil lakosságot. A helyzet folyamatosan változik, annyi azonban biztos, hogy azok, akik nem tudtak vagy nem akartak elmenekülni, most a legkülönbözőbb szenvedéseken mennek keresztül: sem a víz, sem az élelem, sem a megfelelő orvosi ellátás nem biztosított számukra. Már egy kevéssel is jelentősen támogathatjuk a Szíriában dolgozó humanitárius civil szervezetek munkáját a Nemzetközi Vöröskereszt, a Save the Children vagy a Doctors without Borders oldalára kattintva. Vallástól függetlenül.
Fotó: http://www.siparent.com/2015-christmas-tree-menorah-lightings/, http://www.independent.co.uk